Gå til innhold

kommet hjem fra samtale på fødestua i Tønsberg

Anbefalte innlegg

nå har jeg nettopp kommet hjem fra sykehuset.

det tok faktisk bare en halv time!!

konklusjonen til meg og sambo, er at vi IKKE skal føde på fødestua!

sterilt rom (hvite vegger, hvit dobbeltseng, furu stellebord) med 2 stoler og et bord til 300,- kr døgnet. far MÅ være der hele tiden..

(også han far som simpelthen ELSKER sykehus, han betaler IKKE for å være der når han ikke MÅ...)

max liggetid 2 dager.

jm kommer ikke til å være tilstede hele tiden under fødselen heller, men de skal gjøre sitt beste..

da hopper jeg heller over til vanlig fødeavdeling, hvor det er gratis å være, og jeg føler at det er bedre oppfølging, enn på fødestua.

jeg kan jo få den fødselen jeg vil på vanlig avdeling også!!

men, men, sånn ble det nå da...

da har vi i allefall sett åssen det er der!!

litt rart å se at 3 av 4 fødestuer var opptatte..

jeg tenkte: herregud, der inne er det noen som føder!! og snart er det MIN tur!!

klem, klem

Fortsetter under...

joa.. kan ikke klage.. eller kan jeg det???

før jeg la meg (la meg 0130), hadde jeg mere blod i utfloden, ikke mye, men det var der!!

våkna i natt, klokka 0500 av at jeg hadde sinnsyyykt vondt i magen. måtte vente 5 min før jeg klarte å røre meg.. så fikk jeg endelig gått ned trappa og på do.. der kom det MASSE slim/utflod, eller var det fostervann?? aner ikke, men på veien opp til senga igjen, så rant det mer. henta et håndkle og la i senga, og sov litt til..

har ikke sovet godt, men jeg har sovet litt!! :))

så våkna jeg kl 0700 av sambo som snorka, og nok en kynner som gjorde veeeldig vondt!

kl 08 våkna guttungen, og kl 09 sto jeg opp. var på sykehuset kl 10, og hjem nå...

sliten, vondt i ryggen... satser på at det kanskje kan skje noe nå, snaaart!!

begynner å bli utålmodig nå.. er lei av å ha vondt, og lei av å ikke vite hva det er inni magen min!!

men ellers så er alt helt fiiint!! :))))

klem, klem

Du trur ikke du burd ha vært tel en litn undersøkelse???

Æ søv så godt førr tia, at vesst æ fortsett sånn hær frem tel fødseln så kommer æ tel å vær meget utkvilt... håpa jo det... Huska kor trøtt æ va sist førr æ hadd jo egentli lagt mæ da vannet gikk, sku bærre på do... da æ lå på sjukhuset med åpningsrian... så va det einaste som irritert mæ at æ nestn søvna a også bei æ vækt a di der rian... di va jo ikke nå særli ondt... men oi kor trøtt æ va... men etter frøkna va kommen ut va æ heilt hyper og klart ikke å søv :D

Håpa det snart bi litt action hos dæ så du får det overstått og kan kos dæ med babisn i stedn førr å slit med ondta :D

Stor klem

Hmmmm....betale for å lig epå fødestua? har jeg ikke hørt om...clue'et med fødestue er jo også å få mer oppfølging av jm...er det ikke? hvertfall det på den grønne stua på riksen...meshkeli!!

du må få deg litt søvn snuppa, enig m snupidupi!

søvn, ja..

fikk jo sove ganske lenge i går, da!! ;))

skal se hva jeg får til nå.. marius er jo i barnehagen, og nå har jeg og sambo malt de 2 veggene oppe, som ikke var tatt...

er helt død i ryggen nå.. og sambo spiller ps2, så da kan jeg jo utnytte situasjonen, bare slappe av litt på sofaen, kanskje?

jeg får se hva som skjer før fredag, for da skal jeg jo til jm.

...også jeg som hadde sett fram til å dra til jm i dag!

lurer veldig på om hodet til den lille er festet!! synes det er greit å vite, liksom.. hehe

nei... jeg legger meg litt på sofaen, jeg..

klem!!

Annonse

Ble ikke veldig imponert over fødestua vi heller. Hadde egentlig lyst på vannfødsel, men synes den nye føde/barselavd fristet mer. Da vi snakket med jordmor angående fødsel på fødestua, så fikk vi ikke inntrykk av at jordmor kom til å være mindre til stede. Merkelig at de gir så forskjellig informasjon. Ble litt snakk frem og tilbake, og siden det er badekar på alle rom, så kan man ligge i badekaret helt til barnet skal ut, på den vanlige avdelingen, så det får være greit nok. Hehe, kan jo være at jeg ikke vil i badekar i det hele tatt når den tid kommer.

Var så stille når vi var der, hadde vært 2 fødsler de siste to dagene synes jeg hun sa, men de ventet et rush i nov/des.

Høres virkelig ut som det nærmer seg for deg nå, lykke til :-)

lucia: jo... jeg tenkte på det, men hu jm på sykehuset var så rar.. likte henne ikke..

fikk bare spurt om vannet kunne gå litt og litt, uten at hodet var festa, og det kunne det...

sa også at jeg hadde hatt tegningsblødning i 3 dager, men hu brydde seg ikke..

så ja... jeg er vel litt rar!! ;)

skal ikke til jm etterpå alikevel, hun har sykt barn, så jeg må vente til fredag!! :( men jeg overlever sikkert!! :))

klem

ja, jeg skjønner det, men hva skal jeg gjøre, da? starter fødselen, så er den jo igang, ikke stort jeg kan få gjort med det, liksom!!

tror ikke vannet har gått, det er ikke vått hele tida på en måte.. hvis du skjønner? det er nok bare ekkel utflod... blæhhh

men takk for at du og dere andre bryr dere!!

klem

Ja, det høres virkelig ut som det må skje noe med deg snart ulvepus!? Men hva er dette med å betale på fødestua? Har aldri hørt om det før! 300 kr er jo virkelig en symbolsk sum, men likevel, er litt sånn amerikanske tilstander.

det er for opphold og mat til far...

han MÅ være der, og det er max 2 dager.

ser ikke helt vitsen jeg...

gidder ikke betale for at han skal være der når det tar 15 min å kjøre inn til meg..

tar vanlig fødeavdeling, og så kan han besøke meg og babyen når det passer han!

han hater nemlig sykehus og vil ikke ligge der unødvendig, noe jeg skjønner godt!

klem!!

Annonse

Rart at han MÅ være der da? På vanlige avdelinger ønsker de jo helst litt ro rundt mor og barn selv om far er velkommen når som helst bortsett fra i siestaen.

Skjønner dere godt når det likevel ikke er lenger å kjøre, han kan jo være sammen med dere hele dagen hvis han vil uansett, men da kan dere jo velge når han skal være der og ikke.

HÆÆ? Kjente plutselig at jeg mista lysta på å føde på fødestua, jeg også. Hvorfor MÅ far være der HELE tiden? Trodde det kun gjaldt familierommene. Og hvem betaler 300 kroner, er det far? Fordi han skal spise der, da eller? Nei, det gidder ikke vi heller!!

Skal dit på samtale i morgen. Hvis jeg synes det er like sterilt og trist som deg, og får like dårlig inntrykk, føder jeg heller på fødeavdelingen. SÅÅ viktig er det ikke med det forbaska badekaret, liksom.

Takk for at du forberedte meg, så slipper jeg å bli så skuffa i morgen.

å føde på fødestua koster ikke penger hvis du skal være på vanlig barsel avdeling etterpå.. men å bo på fødestua/familierommet etter fødselen koster 300kr pr dag for far som er for kost og losji. der må far være hele tiden, hvis ikke så er jo poenget med familie rommet litt borte da. Og når man bor på familierommet så skal man klare seg est mulig selv isden far også er tilstede.

når man velger å føde på fødestua så er jo greia at det liksom skal være mest mulig likt en hjemmefødsel..

Jeg skal ikke på fødestua, var så takknemmelig for epidural sist atte. hehe

Larviksjente:

Betyr det at man kan føde på fødestua, og så flytte over til vanlig barsel avdeling med en gang etterpå? Trodde det var en pakkeløsning, og at dersom man fødte på fødestua, måtte man bli der i to dager liksom...

når vi var der på besøk, så spurte vi veldig nøye om temaet akkurat rundt det.. og hun sa at hvis dere ønsker å føde på fødestua men være på vanlig barsel etterpå fordi at det kansje ikke passer for far å være der, eller for at du rett og slett ønsker være på barsel så er ikke det noen problem, da bare triller vi deg og barnet til barsel etter fødselen.

hun sa at hvis mor fortsatt ville være på sykehuset etter at de 2 dagene på familierommet var over, var mor og barn velkommen til å bo på barsel de siste 2 dagene, (uten far da)

Det var også en mulighet å føde på vanlig føderom for å så bli flyttet til et familierom etter fødselen.

var det hun sa til vårs i hvertfall.. ble spurt mye om det siden de 3 andre damene som var der ville bo og kansje føde der.

Ok, skjønner... Så uansett får man ikke være alene. Hehe, tenkte nemlig at jeg kanskje kunne sende hjem far etter en liten stund og så ta meg en skikkelig husmorferie et par dager, på enerom med bare meg og babyen. (Har to små aktive krabater hjemme, så stresser ikke akkurat med å komme fort hjem). Men der røyk den planen, ja! ; )

Men da må jeg altså velge mellom familierom med far til 300 kr døgnet, eller bo på 4-mannsrom. Får tenke litt på det... Synes det er veldig koselig og sosialt på dagen, å bo sammen med fire andre damer. Men om natta er det veldig slitsomt, når alle babyene våkner til ulik tid, og man aldri får sove.

de sa også at de ikke brukte 4 manns rom lenger.. at de hadde kun 3, 2 og 1 manns rom (de 1manns var spes tild e med vansker, men kunne ordnes i andre tilfeller også)

men min jordmor insisterer på at de har 4mannsrom enda.. ikke rart man blir forvirra her i verden.. men jeg stoler på de som jobber der om hva slags rom de har jeg..

3-manns er i hvert fall bedre enn 4-manns. Men hvis jula er høysesong for fødsler, blir de vel nødt til å fylle opp rommene...

Kom forresten på en ting til jeg lurer på: Er det kommet ny barselavdeling i den nybygde delen av sykehuset? Eller bruker de fortsatt den gamle barselavdelingen?

Helt ny barselavdelinga ja, med veldig store 3-mannsrom, hver seng har egen tv, hehe, for de som er redd for å gå glipp av noe. Er et stellebord inne på hvert rom, og bad da.

Den gamle barselavdelingen har de gjort om til familierom/hjemmefødsel på sykehus-rom.

På Ullevål tar de også ekstra betalt hvis far skal ha mat -det er ikke gratis for far å spise hverken på ABC eller hotellet.

Høres knall ut med TV og bad på rommet da!!!!

Sånn luksus fantes ikke på barsel på Ullevål for to år siden iallefall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...