Gå til innhold

Om fullamming av 5 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Datteren min våkner mye på natten. For en mnd siden kunne hun spise hver eneste time på natten. Vi skjønte etter hvert at det holdt med smokk de fleste gangene hun våknet, det var ikke nødvendig å dytte puppen i fleisen på henne hver gang;-) Så en periode på et par uker klarte hun seg med pupp én gang pr natt. Noen ganger kunne hun sove fra 19 til 04-06 uten pupp. Men hele tiden har hun våknet mye. Nå føler jeg at hun er tilbake til å puppe oftere på natten igjen. Hun våkner med et vræl og er utrøstelig til hun får puppen. Men jeg vet ikke om det er at hun er sulten eller om hun "bare" vil ha trøst ved puppen. Pappaen prøver først å trøste, og han er veldig tålmodig, men til ingen nytte. Trenger en baby på 5 mnd, som bare får pupp, mat flere ganger om natten? Vi får hele tiden råd om å gi henne grøt, "hun trenger sikkert mer mat enn bare pupp", så vi har forsøkt det også, men følte egentlig ikke at det hadde noen effekt. Og jeg føler at jeg har nok melk.

Det kan jo selvfølgelig bare hende at det er slik det er å ha barn, vi er veldig bortskjemte med at hun ikke skriker ellers, og hun er vår første:-)

Jeg synes også at hn er litt tett i nesa og har vært det en god stund. Jeg at hun blir "åpnere" i nesa etter amming.

Alle har så mange velmenende råd, men det er vanskelig å vite hva man skal følge å ikke. Og jeg blir gal av å høre at det sikkert ikke er nok med bare pupp. Hun vokser fint, hun er snart 8 kg.

Vi lurte på om vi skulle forsøke med mme ikveld, det er også et av rådene vi har fått:-) "Da sover de jo så godt".

Ikke vet jeg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7080064-om-fullamming-av-5-mnd-gammel-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde samme problem, men det var litt før, rundt 4,5 mnd begynte det. Våkna hver time, annenhver time og fikk mat annenhver time på dagen og. Sov ikke om dagen noe særlig heller. Slit! Vi prøvde med mme på kvelden, han slukte det, men våkna like herlig og vill ha pupp. Så prøvde vi grøt og nå etter en stund kan det gå 3 timer om dagen mellom måltider og 3-4 om natta. Så det er bedre, men han sover ikke hele natta heller. Store forskjellen her er at han begynte å får sove på dagen. Da ble han blidere. Jeg tror det kan være lurt for dere å introdusere grøt, ikke mme. Det tar tid før hun spiser noen mengder å snakke om, så det er greit å begynne. Gi henne en skje og så to på dagtid i begynnelsen. Vår gutt fikk magevondt av grøt sent på kvelden. Lykke til.

I babyboken jeg fikk med meg fra sykehuset sto det at en ikke skulle vente i 6 mnd med alle bayer før en begynte å gi de grøt, du må se an ongen. Jeg har med mine 2 barn begynt med grøt rundt 3 mnds alder, for da har de hunget i puppen hele natta og ikke vært fornøyd.

Skal love deg at du vil se forskjell på det altså, og han kommer sikkert til å sove bedre og tyngre, for ikke å snakke om metthetsfølelsen da. Var jeg deg , ville jeg ha begynt med en liten porsjon graut til kveldsstellet i noen dager, for og sett om det hadde blitt forskjell på natta.

lykke til.

Takk for svar:-)

Men, som jeg sier i innlegget mitt; jeg har prøvd grøt, det gjorde henne egentlig bare mer urolig. Jeg tror ikke hun er moden for det ennå.

Jeg får bare fortsette å amme på natta, det er jo egentlig ikke noe stort problem:-)

Jeg fullammer også en på 5mnd, vil gjerne vente til 6mnd før jeg begynner m grøt. Her er han våken alt fra 4 til 1 gang pr natt. Har variert sånn ca siden 4,5 mnd. Søsteren min begynte med grøt rundt 4 mnd til sin, og han ble bare mer urolig. Jeg syns heller ikke det er så stort problem. Blir jo trøtt selvsagt, men er jo så kort periode i hans liv at jeg skal greie det:-)

Hei.

Jeg har en gutt som blir 5 mnd til helgen. Jeg har ammet han helt frem til nå, men nå nekter han å ta pupp. (Har egentlig ikke noe med dette å gjøre, men er grunnen til at jeg prøvde det jeg gjorde. hehehe..)

Jeg begynnte med grøt nåe han var 4 mnd. 1 ts ene dagen 2 andre osv. Tok ganske lang til til jeg var oppe i ett helt måltid, 3/4 dl med grøt, og det var først da jeg nærmet meg denne mengden at jeg merket at han sov bedre. Han hadde da gått fra å våkne kl 4, til å våkne 2 og 5. Men etter at grøtmengden økte, sov han til 4 igjen.

Nå får han grøt morgen og kveld og middag i 16 tiden. Det virker bra, men våknet fortsatt 4 om natten. Siden han plutselig begynnte med total puppe-nekt, så pumpet jeg meg på kvelden og gav dette i flaske. Han sov da til kl 6, første natten, og andre natten (etter at han fikk morsmelk på flaske) til kl 7. Jeg skal nå slutte med morsmelk, for jeg blir så sår og øm av å pumpe, pluss at melkeproduksjonen går over stokk og stein, og jeg går med brystspreng hele tiden. Men gutten min ville ikke ha morsmelkerstatning. Så nå blander jeg med morsmelk. Da går det greit. Har lager på noen liter melk i frysen, så blir gradvis into for han! hehehe...

Mitt råd er derfor å prøve å gi grøt, men over lenger tid, slik at du kommer opp i et større måltid. Vill også prøvd å gi flaske med mm om kvelden, ikke mme. Tror gutten min ikke hadde mer krefter igjen på kvelden til å suge ut all melken, selv om jeg er veldig lettmelkt, og derfor våknet til på natten igjen. Det er jo også slik at det de sovner med er det første som de tenker på når de våkner!

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...