Gå til innhold

Har termin om 2 mnd, og nå ser det ut til at jeg mister retten til fødselspenger!!!

Anbefalte innlegg

Jeg ble nytilsatt i et firma 1/ 9 og sa fra allerede under intervjuet at jeg var gravid, og alt det innebar. Jeg jobber på ren provisjon, en slags salgsstilling.. Det er gode penger i bransjen, men mine salg (som utgjør en lønn hittil på 50 tusen,) har ikke gitt meg en krone utbetalt da kundene ikke har gjort opp for seg. Det står INGEN ting i kontrakten som tilsier at dette kan straffe meg. Men nå viser det seg at siden jeg ikke fikk lønn hverken i oktober eller nå i desember, så kan jeg miste retten til fødselspenger. Selv om jeg har betalt skatt i alle år, og vært yrkesaktiv i hele mitt voksne liv..

Noen tips??? Jeg mener å huske at TK tar hensyn om man går ned i lønn slik at man kan beregne ut fra beste mnd de siste tre årene eller noe.. Men ikke i min kommune, som jeg flyttet til ETTER at jeg BLE gravid..

Fortsetter under...

Du må ha jobber 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter. Så da regner jeg med at du må ha hatt en annen jobb helt fram til du begynte i denne jobben. Og da har du jo allerede jobbet det du trnger før permisjonen starter. For den må senest starte 3 uker før ul termin.

jeg har vært yrkesaktiv i maaange år, jeg!

Men nå har jeg en jobb hvor arbeidsgiver ikke har betalt ut lønn til meg hverken oktober eller november.. Det betyr at mitt grunnlag som er for okt, nov og des er vekke...

Det er jo kriise!! De visste jeg var gravid og at dette skulle være i orden !! Det har jeg jo kontrakt på..Nå betyr det at jeg ikke kan ha permisjon, da jeg ikke får utbetalt noenting.. På tross at jeg har KRAV på fødselspenger. Men de har ikke noe grunnlag å regne ut i fra, da jeg ikke har fått lønn--

HI

Har du snakket med trygdekontoret?

Så lenge du har jobbet 6 av de 10 siste mnd regner de grunnlaget av dette. Du kan også starte permisjonen din så tidlig som 12 uker før ul termin slik at du kan passe på at du har de 6 mnd du trenger for å få utbetalt fødselspenger.

dersom det kun er de to mnd du ikke har fått lønn er det jo ikke noe problem. Det er 6 av 10 mnd du må ha... ikke nødvendigvis de siste 6 før permisjonen....

Snakk med trygdekontoret. Forklar situasjonen. Det er sikkert lurt å ha med et skriv fra arbeidsgiver om hvordan du jobber og hvordan avlønningen fungerer. Ettersom du kommer til å ha veldig varriabel intekt kan trygdekontoret gjøre en gjennomsnittsberegning. Tror dette kommer til å gå helt greit.

Selv om du ikke har fåt utbetalt enda finnes det jo et register over salgene du har gjort slik at det kan bevises at du faktisk har jobbet.

Skulle det bli problemer bør du kontakte fagforeningen (hvis du er medlem da). De er ofte flinke til å hjelpe til i slike situasjoner.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...