Gå til innhold

Har dere lekegrind? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er det jeg lurer på da. Vi hadde ikke til første barnet vårt. Da bodde vi i en liten leilighet med alt på et plan. Men nå har vi stort hus med flere trapper og rom. ( skal selvfølgelig ha trappegrind) Men hva synes dere er fordelene/ ulempene med å ha lekegrind?

Vi hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe det nemlig, men så sier min svigerinne at det må vi bare ha, for det er så lurt når man har stort hus. Og det er så greit å ha ungen der så man slipper å passe på hele tiden.

Men kan ikke si vi hadde det problemet med det første barnet. Hun krabbet rundt uten at vi liksom måtte passe på henne konstant.

Og svigerinnen min sitt barn var temmelig umulig når han kom til et sted hvor det ikke var lekegrind, da måtte han jo borti alt mulig... Slik var ikke barnet vårt, men det kan jo være individuelt. Eller kan det ha noe å si at han var vant til lekegrind og vår ikke var vant til å farte rundt på golvet? Hva tror dere?

Er det er must å ha lekgrind?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal skaffe det siden vi har en stor unghund i huset. Hunden er supersnill, men litt voldsom og leken så han vil nok ikke ta mye hensyn. Vet ikke om jeg hadde kjøpt det ellers. Hører andre bruker grinda mest til å oppbevare lekene. Sikkert greit det også :)

Skrevet

Vi har lekegrind - men bruker ikke å ha lillegutt der "konstant" han er oppi 1-2 ganger om dagen, og kanskje 15-30 min hver gang - aldri mer enn en time om gangen. Har hund, og må kunne gå ut med den hvis det blir krise, sette på vaskemaskin, springe i kjelleren o.l. Nå er lillegutt 7 månder, og og vi begynte å venne han til den når han var 4-5 måneder. Mamma anbefalte at jeg skulle ha lekegrind! :) Jeg synes det er veldig praktisk - men bruker den jo ikke som "barnevakt" - kun for at jeg skal føle meg sikker hvis jeg forlater rommet for mer enn et par minutt.

Skrevet

Nå trenger man jo ikke å ha ungen i lekegrind hele dagen da, så det blir litt søkt å framstille det som om unger som har lekegrind ikke er vant til å farte rundt på gulvet :-)

Vi fikk lekegrind av svigermor, og syns den er praktisk å ha nå som han krabber og utforsker alt hele tiden. Vi har lekene hans der, og om morgenen setter jeg ham nedi der et par minutter mens jeg går på do. Og putter ham oppi der ellers også i løpet av dagen hvis jeg er alene og må på do mens han er våken. Ellers brukes den av og til når vi spiser middag. Og så hender det han kravler inn der selv for å leke (den står for det meste med døra oppe).

Blir mye "fri kravling" i løpet av en dag, hi hi :-) Så totalt bruker vi vel grinda opp til en halv time hver dag (de dagene den brukes i det hele tatt) + at han av og til kravler inn dit selv som sagt.

Er ikke et must med lekegrind (men det vet du vel egentlig siden du allerede har hatt en baby uten å ha lekegrind). Vi syns det er praktisk, men hadde selvfølgelig kunne klart oss fint uten også. Så dere må nesten bare vurdere behovet selv. Og som du sier vil det nok variere litt fra baby til baby.

Skrevet

Så snart man har flere barn kan det være greit. Hvis du må tørke den største etter dobesøk, eller du skal hjelpe med et glass melk eller noe i den duren. Så kan det være greit å legge minstemann fra seg på et trygt sted.

Jeg bruker den når jeg lager frokost om morningen, eller trenger å sette på en vaskemaskin el. lig.

Og ha en som nesten krabber inn i maskinen er litt slitsomt.

Skrevet

Er nok ikke et must å ha lekegrind, men det kan nok være praktisk i enkelte tilfeller. Du får gjort det du må uten å ha øyne i nakken, og det er en ekstra sikkerhet når man har hund. Vi skal kjøpe nå, mest for at jeg kan putte ungen oppi der når jeg må gjøre noe, og kan forlate ungen i stua uten at jeg må tenke på å hive ut bikkja først.

Skrevet

Vi har lekegrind. Den er veldig praktisk og trygg å bruke når man må springe ifra et lite øyeblikk. For det meste kryper og klatrer poden rundt på gulvet, men av og til er det ikke trygt å ha han rundt beina og da er grinda god å ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...