Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei munti :-)

Vi fikk det heller ikke dekket. Man må har en bekreftelse fra legen på hvorfor han velger å bruke ett legemiddel som ikke er alminnelig i norge.

Det er ikke så veldig dyrt - 3-400 kr - og man trenger kanskje ikke mer enn 2 esker... Vi gadd ikke bry oss med det - og betaler selv progestan. Vet ikke om man hadde fått tilbakebetalt om man fikk attest fra lege heller.. Norske lover er så stivbeinte.. i alle fall når det kommer til penger har jeg inntrykk av :-)

Lykke til :-)

Hei.

Kan dele erfaring med deg om dette ja.

Jeg har vært inne til forsøk nå i 5 runder. På alle fryseforsøk har jeg gått på Progestan. Jeg fikk i den forbindelse med en generell søknad fra St. Olavs vedr refundering av utgifter til Progestan.

Fikk etter kort tid brev fra Trygdekontoret som kunne fortelle at generell søknad (standard søknad) ikke ble godkjent. Jeg måtte få sykehuset til å skrive en indivuell søknad for meg.

Tok da kontakt med sykehuset som la all skyld på Trygdekontoret, at det var de som var vanskelige. De fortalte også at de hadde ikke tid til å skrive søknader for alle sine pasienter.

Etter en telefon med Trygdekontoret, som var veldig forståelsesfulle, (mer enn hva sykehuset var) fikk jeg beskjed om at Sykehuset var fullt klar over hva som krevdes ifbm med slike søknader. Trygdekontoret hadde slike hendvendelser ukentlig.

Jeg ringte derfor sykehuset igjen, og ba de om å skrive en søknad for meg. Dette var tydeligvis veldig vanskelig, og jeg måtte virkelig "mase" før sykepleieren noterte seg navnet mitt. Hun kunne ikke da love noe som helst, men hun skulle legge en lapp på pulten til en av legene, så fikk jeg se om det ble sendt ut noen søknad. Hun mente at selv om de skrev søknaden, var det lite sannsynlig at jeg kom til å få refundert utgiftene. Prikken over i`en var når hun sa at det kunne jo ikke være så mye utgifter for min del! Jeg hadde da allerede brukt noen tusener på dette, og jeg har pr i dag brukt ca 5.000,- på Progestan i og med at man skal ta dette helt til uke 10 ved graviditet. (Har blitt gravid 2 ganger, men mistet begge ganger) Og disse pengene vil man jo gjerne ha tilbake, så lenge man vet at man faktisk har krav på det.

Men, omsider så fikk jeg ihvertfall søknaden tilsendt fra sykehuset. Og jeg har fått refundert alt av utgifter fra Trygdekontoret hver eneste gang.

Det jeg syntes var dårlig den gang, var at det var ikke informert noen plass om at sykehuset velger å bruke medisiner som ikke dekkes av det offentlige.

Jeg ser i dag at det er informert om dette både på hjemmesiden til St.Olav, og i de nye skrivene som sendes ut ved nye forsøk.

Men, stå på krava. Ikke gi deg, få de til å skrive en søknad for deg.

Hei på deg, billibompa..

Vil bare si at det er individuellt hvor lenge man går på progestan...

Normalt bruker man det i 14 dager - til test dag - for da er morkaken begynt å produsere progesteron selv.

Jeg mistet imidlertid vår spire - og har bedt om å få bruke progestan litt lenger.

Ville bare si at man ikke MÅ bruke det til uke 10 - det er heller uvanlig.. bare så ikke panikken brer seg blant jentene her inne :-)

klem

Tusen takk.

Dette var et veldig informativt innlegg.

Jeg hører til i Porsgrunn. Synes de er veldig flinke der, men mangelen er stor vedrørende informasjon om trygdekontor og denslags.

Ringte trygdekontoret som jeg hører til og der fikk jeg beskjed av de som jobber der at de var nye i jobben. De kunne i utgangspunktet ikke så mye om dette. Venter spent på svar fra de. Fikk beskjed om at de kom nok til å bruke noen uker på å finne ut av systemene angående prøverørsbehandling.

Godt å vite at det finnes noen her som er veldig flinke til å dele erfaringer.

Klem fra

Annonse

Til UngVoksen

Mulig det gjaldt kun meg i og med at jeg mista spiren på fryseforsøk nr 3. Det sto derfor at ved evt.graviditet, skulle jeg fortsette med progestan fram til uke 10. Dette var sist gang jeg satte inn egg i september. Ble gravid da også, men mistet i uke 7 :-( Så progestanen hjalp ikke for min del. Men det er vel mye som skal stemme ellers også.....

Skal sette inn egg på fryseforsøk nå neste uke, så da er det bare å håpe at det går bra denne gangen.

Begynner å miste motet kjenner jeg. Dette bli runde 6 for vår del, og det er dårlig sædkvalitet som er problemet.

Hei , ville bare si noe om den infoen jeg har fått fra Porsgrunn.....hvis man blir gravid på fryseforsøk skal man ta progestan tom 12 uke........og da kan det jo bli endel penger....??? Men man kan også be om andre preparater vel? Noen som har erfaring ang det?

Det tilføre progresteron, som kroppen må ha for å kunne opprette og holde på en graviditet de første ukene.

Det er ikke østrogen.

Det finnes også en annen type. Husker ikke navn akkurat nå. Jeg fikk denne ved første forsøk. En krem som kommer på engangstuber som føres inn i skjeden. Denne mener jeg er registrert og vi får dekket.

Progestan kapsler går de over til når det er snakk om flere forsøk. Er litt sterkere. Dette er små hvite piller som en må føre inn med fingrene.

Det har vært mye frem og tilbake når det gjelder de kapslene. Det er et uregistrert preparat. Står ikke i felleskatalogen, og sykehuset må søke myndighetene om å bruke det. Så innføres det fra et annet land.

Sankten -som jeg hører til- gir ut veldig forskjellig informasjon om dette.

I hvert brev jeg har fått om mine til nå 3 fryseforsøk har det stått at progestan ikke blir dekket. Men når jeg har fått egg satt inn, har jeg likevell fått et nyere skriv (den generelle søknaden) om at sykehuset har tilatellse til å bruke det og ønsker å få det dekket på mine vegne.

Antagelig har de ikke oppdatert informasjonen sin. (Siden 30 mai i år ble det vedtatt at det skal komme under egenandel!)

Sankten har forandret papiret sitt mellom mitt 3 og 2 forsøk. Nå fikk jeg et hvor hun klistret på navn og pers.nr.

Det må vell legges til at de fleste klinikkene har egne rutiner for det meste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...