Gå til innhold

Ang kort lutealfase og lege. noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos legen fordi jeg har veldig korte lutealfaser som svinger litt. Fikk henvisning til ullevål og skal dit på utredning.

Hva gjør de for å få fasene lengre?

jeg har EL alt fra dag 15 til 19, og sykluser på 24-26 dager.

Ser egentlig for meg en hormonkur eller noe, men inne på slitere var det ei som begynte å snakke om prøverør.

Er det noen andre her som vet? begynner å bli litt engstelig. Jeg har jo da heller ingen problemer med å bli gravid, det har klaffet 3 ganger på 10 mnd, og to av dem de 2 siste mnd.

Er mulig jeg har spurt dere om dette før, men har tydeligvis ikke kommet lengre alikevel selv. he he

takker for svar :)

Fortsetter under...

det med korte lutealfaser er visst litt diskuterbart mener de nå

en defekt lutealfase ble sagt og være 10 dager og under, da mente de at egget ikke ville kunne rekke og feste seg og ville bli skyllt ut med mens.

nå er dette vistnok omdiskutert. det er visst endel som mener at lutealfasen ikke har så mye og si som de mente før, men d sier seg jo selv at d gjør d vanskelig for egget og feste seg dersom det kommer en mensutskylling akurat idet egget prøver og feste seg

jeg TROR at det de gir for korte lutealfaser er PROGRESTERON.

det som ofte skjer når en får mens for tidlig er at kroppen rekker ikke skille ut nok progresteron (som er d stoffet som gjør at mensen ikke kommer)

vet dessverre ikke no mer om dette, håper det er noen som har vært borti dette som kan svare deg, som har konkrete erfaringer :)

jeg har selv hatt litt korte lutealfaser etter fødsel, men gyn skrev ut pergo og mente vi skulle vente og se d ann før jeg tok progresteron.

okay, tusen takk mia_x de hjalp godt på :)

så jo for meg det helvette på sykehuset jeg nå, med masse suspekte undersøkelser og prøverør og det hele.

Jeg trodde også at det hadde noe med hormoner å gjøre, derfor jeg ble så innmari bekymret når noen inne på slitere begynte å snakke om ganske omfattende ting.

håper ullevål tar meg inn snart, de har 2 dager igjen før de skulle ringt.

vi prøver nemlig denne mnd og, hadde jo et håp om at det skulle bli en spire, og at sykehuset da kunne ta afære sånn at jeg i det minste fikk utsatt mens litt.

har jo hatt 3 SA nå, på 10 mnd, pluss en når jeg var 18, og det er vel ikke akkurat heeelt normalt tror jeg.

forstår jeg deg rett nå; at du blir gravid, men mister tidlig? hvis det er tillfelle så rekker jo egget ditt og feste seg, d er bra! :) men d som jeg har forstått da er at viss du skiller ut lite prog(eller hva d er for et hormon) så sliter kroppen med og beholde embryoet. så da er det sikker diverse hormoner du får, så må du jo sikkert ta endel blodprøver for og finne ut akkurat hva du mangler eller har lite av.

utifra d du forteller så høres d ut som om dette går kjempebra :)))

masse lykke til!

har du hatt 3 sa er så har du krav på skikkelig utredning om hvorfor du mister!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...