Gå til innhold

Er pappaene flinke til å hjelpe til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I huset, avlaster dere med barnet, står opp litt om natten, ikke bare lekepappa når han er opplagt til det?

Synes ikke dette går så bra, jeg.

Kan man få gratis familierådgivning fra kommunen?

Veldig lei meg nå, jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer er ikke så flink heller, må minne han på om at også han har et ansvar innimellom med bleieskifting o.l. Men det går mye opp og ned, avogtil tror jeg at jeg bare tar full styring og kanskje ikke slipper han til, eller rett og slett forventer at han ikke "gidder".

Jeg mener å ha hørt at man kan få gratis familierådgivning, det går jo også sånne samlivs kurs for nybakte foreldre rundt omkring i landet.

Jeg håper dere finner ut av det.

Ville nå bare sende deg en trøste klem

Skrevet

Han prøver når han er hjemme. Han jobber minst 12 timer i døgnet så det er ikke hver dag han ser sønnen sin en gang. Kanskje en kjapp kos før han går på jobb eller kanskje han rekker ¨å komme hjem før gullet skal legge seg.

Han jobber som regel 7 dager i uka, men det hender han tar seg èn dag fri. F.eks hvis jeg skal noe, så tar han seg fri for å være hjemme med gullet. Han driver enkeltmannsforetak og må bare stå på, så sånn er det her.

Du kan spørre på hs. der gir de ut informasjon om gratis familierådgivning. (mener det er der jeg har sett det)

Lykke til da : )

Skrevet

Her kan ikke pappan få nok av ungene sine og jeg blir ofte til overs når han er hjemme, men det er nok ikke det du trenger å høre om. For meg så virker det kanskje som om det er blitt en holdning i enkelte hjem at ungene, de er mammanes ansvar og dersom pappane gjør noe, så hjelper de til. Det er kansje der problemet ligger? Pappane hjelper ikke til, de tar bare sin del av ansvaret. Vi ville vel aldri ha sagt at vi hjelper til når vi skifter bleie? Jeg tror de fleste hs har tilbud om samlivskurs for nybakte foreldre (de har det i alle fall her). Ta kontakt med din helsesøster og hør med henne.

Skrevet

Sikkert ikke noen trøst fra meg heller men her krangler vi omtrent om hvem som skal få stelle, trille, bade, legge etc. Dessuten er det alltid han som står opp om natten (fordi jeg ikke sovner like lett som han). Han jobber full tid, jeg er hjemme. Baby er 6 mnd.

Tror sikkert at det er en god ide og snakke med hs om problemene. Kanskje han er usikker på hvordan han skal gjøre ting.

Skrevet

jobber han 12 timer hver dag, 7 ganger i uka?? Trodde nesten ikke det var lov jeg? Kan jeg spørre hva han jobber med. Høres veldig slitsomt ut:-(

Skrevet

Mina på 2 mnd sover hele natta hun. Det har hun gjort i 3 uker til nå, men da jeg ga henne mat på natta var det jeg som stod opp. Noe som jeg synes er ok siden han skal på jobb.

Samboern min var kjempe flink i starten, men så dabbet det av litt. Så snakket jeg med han om ting og sånn, så nå er det blitt litt bedre..

I helgen tok han med seg begge jentene på tur(han har en datter fra før). Da var jeg hjemme alene i over 3 timer. Det var egentlig litt rart hehe..

Skrevet

Han driver enkeltmannsforetak og er tømrer. Han må jobbe så mye for å få opp likviditeten i firma slik at han kan ansette noen.

Er veldig slitsomt for oss begge, men dette visste vi om når vi ble gravide. Var ikke planlagt å bli gravid akkurat da, hadde tenkt å vente ett år, nettopp fordi vi visste at dette ville bli et travelt år for han. Men slik gikk det ikke, så da må man gjøre det beste ut av situasjonen : )

Skrevet

Ikke alle kommuner som tilbyr det helt gratis, vår kommune dekker 50 %. Mener jeg så en oversikt på Buf-etatens hjemmesider. Ellers kan du sikkert sjekke det opp på norge.no.

Samme som deg, pappan tar bare del i kosen, ikke det som ikke er så koselig. Jenta vår var våken fra midnatt til 8 om morgenen forrige natt, var meg som måtte ta meg av det.

Skrevet

Det sier vel ganske mye at vi fremdeles spør om mennene er flinke til å "hjelpe til"! Hvem er det de hjelper? Da er det bedre å spørre om "han tar sin del". Men en må vel bare se i øynene at de forestillingene en hadde da en var pur ung, om et fullstendig likestilt forhold, har slått store sprekker. Pappaen her i huset tar sin del av stellet av ungene. Kanskje han til og med gjør mer enn meg.

...

Mens jeg svinser rundt dem og gjør husarbeid...

Skrevet

nei det er han ikke. han jobber ikke men er ute å surrer hele dagen stort sett med kompiser, hobbyer som båte, bilen og garasjen. er han inne så ligger han på sofan.

Skrevet

Da synes jeg dere er veldig flinke begge to:-) Høres tøft ut, men det er vel bare for en periode da:-)

Skrevet

God skrevet!

Pappaene hjelper jo ikke til, de gjør jo sin del!

Da vi kom hjem fra sykehuset, var mannen min i en "lykkerus" og fikset alt og alle her i huset. Så dalte det litt når han begynte å jobbe igjen. Har snakket sammen om det, så han gjør da absolutt sin del nå. Men litt av forskjellen på meg og han (og kanskje hos mange andre menn/kvinner) er at jeg ser hva som skal gjøres, jeg har oversikt over ulike gjøremål og jeg planlegger. Men så fremt jeg er flinkt til å fortelle mannen min hva som skal gjøres, så gjør han veldig gjerne sin del! Så jeg jobber masse med meg selv, for å være flink til å snakke med ham. Gutta er jo dessverre ikke synske, og når de da ikke ser alt som skal gjøres er vi nesten nødt til å snakke. Så her i huset prøver vi å ha en regel: Jeg har ikke lov til å være sur for at han ikke hjelper til dersom jeg ikke har fortalt ham hva han skal gjøre.

Kan kanskje være litt det samme hos deg, du må kanskje fortelle ham om litt av alt det som behøves å gjøres i hus og hjem?

Ellers er nok et sånt kurs veldig kjekt! Får håpe du bor i en kommune som tilbyr gratis kurs. Ellers arrangeres det jo kurs, eks Modum bad.... Det kan jo være en veldig god investering for forholdet å bruke noen penger på et sånt kurs! :o)

Lykke til! :o)

Skrevet

Man kan få gratis samlivskurs fra kommunen vet jeg ... har sett lapp på helsestasjonen ... kanskje det gjelder familierådgivning.

Her er det som regel jeg som gjør alt ... er jo selvfølgelig slitsomt og irriterende til tider.

MEN jeg har en mann som jobber MYE ... han begynner ofte på jobb mellom 6 og 7 og er ikke hjemme før mellom 18 og 20.

Han er selvstendig næringsdrivende og nå som vinteren kommer har han brøyting i tillegg til arbeidet på dagtid.

Jeg forstår jo at han er sliten når han kommer hjem fra jobb og at han bør jo få slappe av da ... men når skal JEG få slappe av ???

Det skjønner ikke HAN ... han tror det er kjempe lett å gå hjemme med en baby ...

Skrevet

Du kan jo også sjekke med helsestasjonen, vet at her hos oss tilbyr de gratis samlivskurs for førstegangsforeldre.

Når det gjelder å stå opp om natta har det vært for amming her hos oss, så da har det jo i grunnen ikke vært noe mening i at han skulle stå opp. Men de tre siste nettene har det bare vært ham som har stått opp mellom midnatt og 6, siden vi forsøker å nattavvenne nå før jeg begynner i jobb. Ellers leker han, koser, mater,, steller og skifter bleier (selv om jeg selvfølgelig gjør mest nå som jeg er i permisjon). Han har også knøttet alene et par timer nå og da slik at jeg får trent, eller en kveld en gang i blant så jeg får finne på ting med venner.

Enig med ei anna her, han HJELPER ikke til, straks du sier det sier du jo også at barnet bare er din "jobb". Tror at dersom pappaen overlater alt til deg går han glipp av mye. Bestefar syns det var utrolig gøy å stelle og mate barnebarna sine, for da hans barn var små pleide jo ikke pappaer å delta i sånt. Og han hadde jo ikke visst hva han gikk glipp av før han fikk barnebarn og fikk delta litt :-) Er jo ikke bare å leke som er koselig, og barn vokser opp så utrolig fort.

Skrevet

henger meg på den til "vårbaby og celine" det samme med min.. t.o.m brøytinga..... :o).

Ganske morsomt(?) når jeg skal ut av huset, for da skal han nemlig være barnevakt.....???!!!!

Ja da er jeg barnevakt 24/7

Skrevet

her fikk jeg ikke noe hjelp heller......men jeg har virkelig sagt ifra at slik kan vi IKKE ha det...... er jo ikke bra for ungene heller da... så jeg sa at han får skjerpe seg, ellers så gidder jeg ikke mer...... vi er to om å bli foreldre ass...greit at det er mamma som er hjemme, og som derfor gjør mest....men vi trenger oxo litt fri og litt avlastning.....skal vi i det hele tatt fungere etterhvert vi oxo......

Skrevet

Hei, vennen:-)

Kommunen har gratis rådgiving, helt uavhengig av de samlivskursene noen helsestasjoner har. Ta kontakt med helsesøster som flere her sier, evt fastlegen din, så får du hjelp til å finne frem.

Jeg skjønner at du er lei deg, det er ikke godt å føle seg alene.

Skrevet

Her i huset har vi vært på samlivskurs , men det hjalp ingenting. Han er "lekepapp" , har stått opp 3 ganger med henne siden hun ble født , og aldri på natten , hun er nå 11 mnd om noen dager og er våken mye på nettene enda.

Har prøvd å snakke med ham men det nytter ikke. Så gir vel bare opp, hadde tenkt på familievern kontoret osv, men det er et tiltak og tror ikke det nytter.

tror at man kan få gratis familierådgivning om man ønsker det i alle kommuner.

kan også være en ide å snakke med helsesøster , de kan ha tiltak for å hjelpe deg sånn at du får hvilt deg litt, Jeg har blitt tilbudt av helsestasjonen "min"å få en som kunne komme å passe lillemor på ettermiddagene for meg av og til sånn at jeg fikk hvilt, de kunne også betale for denne tjenesten.Så hør med helsestasjonen .

Lykke til ,, håper du får mannen med litt mere i fremtiden.

Skrevet

å....sånn har vi og det. blir så irritert, hjelp jo ikke å si i fra heller. Er jo såååå sliten etter jobb og klarer ikke annet en å ligge på sofaen. jeg har han hver natt og det har jeg hatt siden han sto opp. har kjempet meg gjennom kolikk alene og får fint lite hjelp. blir så forbanna....kunne like godt vært alene...for det er jeg som vasker huset.klær .lager middag og rydder. føler meg mer som en hushjelp enn samboer og kjæreste.

Skrevet

Takk skal dere ha alle sammen!

Dagen begynte m at vesla vekka oss kl 5 (og hun sovner ikke igjen!) og gubben ble sur fordi vi forstyrra han når jeg ammet og skifta bleie... Dummingen! Han har ikke stått opp en eneste gang med henne. Er ikke så flink ellers heller. Var liksom dråpen.

Bare gråt og gråt i dag og truanesten med skilsmisse. Er så sliten at jeg nesten ser stjerner. Mannen ble kjempebekymra og har ringt meg omtrent en gang i timen siden han dro. Foreslo til og med at mamma skulle komme på besøk og passe på meg litt! ;-)

Har i allefall fått oppmerksomheten hans, he he.

Vi må få det til.

HI

Skrevet

Sliter litt der jeg også.. Han er sjømann og er mye vekke, men når han er hjemme så er han jo hjemme hele dagen sammen med meg.

Jeg må alltid be han om å skifte bleie, og da kommer han alltid med en dum kommentar, som liksom skal være morsom. Han har spøk mye om at han skal bytte vekk alle skittbleiene ( han klarer dem ikke sier han )

Jeg er veldig bevisst på gat han skal ta sin del, men slik det er nå er han mer en onkel enn en pappa.. Bare koser med henne, og jeg må gjøre alt det andre... Natten er grei, for jeg ammer,, men noen ganger hadde det vært kjekt at han sto opp med henne, slik at jeg kunne sove litt.. Men han sover så lenge, og tar jente med seg i sengen vår, så sover han videre. Hun har kommet helt ut av rytme nå etter at han kom hjem.

Ikke får jeg sove heller, for jeg ligger bare å tenker på jenta som ikke får stå opp, så det ender med at jeg står opp likevel,

Når det gjelder husarbeid, så gjør han ikke noe før jeg forteller han at han skal gjøre det. Sier han er vant med at jeg forteller han det, så han bare venter på det.

Irriterer meg grenseløst. Prøver innimellom å ikke gjøre noe, for han liker ikke selv å bo i rot, men skal han gjøre noe, ja så må jeg også.. Klærne blir ikke vasket hvis ikke jeg gjør det.. Har prøvd å gi beskjed, men går ikke inn.. Sammenligner meg bare på nabokona, som er ei skikkelig kjeftesmelle. Mannan kan ikke ta seg en kjøretur til butikken uten at hun ringer han 4 ganger!

Ikke kjekt å bli sammenlignet med henne..

Er veldig følsom av meg, og tar lett til tårene. det liker han ikke.. Jeg hadde ikke noen barseltårer, men føler de kommer nå.. Vet ikke hvordan jeg skal få det inn hos han-- Vi skal snart ha barnedåp, en ting han egentlig ikke er for, men gjør det for min del - men jeg har nesten ikke noe jeg skulle sagt vedr dekorasjon av bord osv. Det er flere ting som han på en måte bestemmer. Det jeg mener er aldri bra nok, og da blir jeg bare sur.. Flere ganger har han nemlig vært i mot ting jeg har villet, helt til han har snakket med noen kamerater. Mener de det samme er det greit. Alt de har gjort, er det rette også for oss og vårt barn! Klarer ikke få det inn hos han hvordan jeg har det. Nå føler jeg meg bare som en barnepassende hushjelp, ikke en mor og kjæreste.

Å få han med på rådgivning er det ikke snakk om, vi har jo ikke noe problem.. Annet enn at jeg er ofte sur da...

Nå er det slik at jeg gleder meg til han skal reise og være vekke en måned.... Da slipper jeg å føle meg som en dårlig mor også...

Uff ble langt dette her, men men....

Skrevet

når jeg ber han om det..ellers forventer han at jeg gjør det,,,i går lempa han henne på meg når hun var sulten, fordi an skulle ut å ha seg en røyk...syns det er litt dårlig, de trenger jo kontakt, og han er som regel på jobb hele dagen...

Skrevet

ååå som jeg kjenner meg igjen.... ta han litt du, jeg skal bare... ta han LITT, hvam tar han hele dagen... men når jeg tar opp dette så føler jeg nesten at jeg sier at jeg gidder ikke å ta meg av sønnen min mer idag.. på en måte.. litt vanskelig å forklare... blir liksom en følelse av at ingen av av oss vil ta han.. men er jo ikke det jeg mener... mener jo bare at faren må jo ville bruke litt tid med han!!! blir litt skuffa for trodde ikke det skulle bli sånn.. han var jo helt i hundre før... gutten er 8 mnd og tror ikke jeg ljuger om jeg siar han max har skifta 5 bleier...

gjør det du!! han er roligere med deg!! Ja og hvorfor????.. selvfølgelig er det jo jeg som tar hovedansvaret siden jeg går hjemme, men har ikke tro på den store forandringen over natta når jeg skal begynne å jobbe....

men Gleder meg til han skal ha 5 uker perm.. for da skal jeg komme hjem til ryddig og rent hus, ferdig mat, bare kunne hente meg rene klær i skapet, slenge de ifra meg der jeg står.... hmmm skal bli deilig det... rett og slett selnge meg på sofaen og bli der...

men veit dere hva? jeg kommer ikke til å klare det.. for da har jeg nemlig vært borte fra sønnen min hele dagen og sikkert savna han veldig... derfor regner jeg med at jeg da ønsker å ta kveldsstellet gi han mat... o.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...