Gå til innhold

Revne errel klippes?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at her i norge er det vanlig at man lar den som føder revne. Noe jeg ikke vil ,jeg vil heller klippes en å risikere å revne langt bak.. Er dette noe man må be om eller kan man ikke få klippes under fødselen? vet at dette er vanlig i utlandet ,hvorfor ikke her?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Revne ELLER klippes:-) sorry skrivefeil

Skrevet

Hei. Jeg har ikke født enda selv, men en venninne av meg fikk en baby nå for ikke så lenge siden. Hun begynte å revne noe, men så klipte dem henner slik at "ting og tang" ikke skulle ødelegges så mye. Så jeg tror da at det er ganske vanlig å bli klipt her også. Jeg vil ikke revne så alt blir ødelagt...

Skrevet

Du kan gi beskjed til jordmor på føden,at om du begynner å revne,eller er stor fare for det,vil du heller klippes...Og alle jeg har prata med,vil heller klippes enn å revne...har liksom litt mer kontroll på hvor mye som må til;)

Jeg ble "ufrivillig" klippa for 6 år siden,men det var fordi snuppa mi MÅTTE ut...Og kjente ingenting...var så opptatt med riene (selv om det bare var 2!!! pressrier:)

Skrevet

Jeg vil definitivt klippes denne gangen, under forrige fødsel revnet jeg (grad 3) dvs at jeg revnet hele veien fra Klitoris til endetarm, var bare millimeter om å gjøre fra at tarmen ble skadet, klitoris var ikke like heldig, den ble kløyvet (grr) Jeg ble lappet sammen med over 30sting og blødde en del mer enn normalt. I etterkant av fødsel gikk noen av stingene opp, så jeg ble ikke 'like fin som ny' igjen. Det var sinnsykt vondt.

Men ettersom dette var min første fødsel trodde jeg at alt var normalt, at det var sånn det skulle være. Det var først når jeg kom i snakk med andre som hadde født og fikk kopi av hele fødselsjornalen min at det gikk opp for meg at min fødsel hadde vært litt vel dramatisk.

Jeg skriver ikke dette for å skremme noen, fødselslegen og jordmoren var flinke til å lindre og berolige (faktisk så flinke at jeg som sagt ikke var klar over dramatikken før det hele var over :D)

Men jeg vet at jeg definitivt vil bli klippet denne gangen, jeg vil ikke revne ukontrolert en gang til.

Kan også legge til at jeg hadde mye arrvev som gjorde at sex ikke var spesielt godt før bortimot 2 år eter fødsel, men nå er alt helt bra igjen, tiltross for at min klitoris ser litt besynderlig ut (den har ikke mistet følsomheten)

Skrevet

Takk for alle svar.. Nei jeg vet bare at min søster ble klipt hun fødte i belgia hun fikk 3.sting og grodde helt! dette er noe jeg sterkt ønsker.. Slik som du ,er noe jeg vil unnga... du var jo heldig som ikke revnet helt bak.. men for en forferdelig opplevelse da.. nei klippes her ja! skal gi beskjed e

MED en gang;-)..

Skrevet

Fy for et tema, blir hel matt bare av å tenke på det...jeg ble klippet med min første, men klipp kan medføre at man revner videre, så det er ikke nødvendigvis så bra å bli klippet. derfor prøver de å unngå klipping. de gjør det bare hvis de må. I mitt tilfelle måtte de, da lillemann kom så fort at mormunnen ikke rakk å mondes og utvide seg nok selv. Gutten min satt helt fast under to rier og hjerterytmen tilsa at babyen ikke hadde det bra. Da måtte de klippe, og så revnet det videre...

Trøsten er at jeg ikke fikk med meg at jeg revnet, eller at babyen ikke hadde det helt bra, kjempeflinke jodrmødre. En lege måtte komme å sy meg sammen, men de laget ikke noe oppstyr rundt det så jeg ble ikke redd.

Det eneste som man bør forberede seg på er at de fleste har ganske vondt i de første døgnene etter en fødsel..man tenker liksom at det er over etter fødselen og da kan det bli litt nedtur.

Lykke til alle sammen, og husk at det er trygt å føde med fagfolk i nærheten. De vet hva de gjør...det er jo ikke helt krise å være litt "lappet" nedentil..Tenk på den flotte premien, de er verdt all verdens arr og strekkmerker. c:

Skrevet

Det høres dramatisk ut med begge scenarier, men under en fødsel har man ingen opplevelse av at det ene er bedre enn det annet. Jeg revnet mye da jeg fødte det forrige barnet mitt, og fikk en så kalt stjernesmell (etter formen på riftet). Men hadde ingen opplevelse av riftet i seg selv. Det eneste som betydde noe var å få barnet ut, koste hva det koste ville. Jordmor sydde forøvrig pent igjen og stingene plaget med en ukes tid. Etter omlag en måned var det grodd pent igjen og jeg ble ganske raskt helt normal igjen.

Skrevet

jeg ville da jeg ventet datteren min valgte jeg det samme som jeg velger denne gangen og det er å revne. har hørt så mye om jenter som har blitt klippet feil i den forstand at de må gå med Tena lady for å si det på den måten... hehe...

men det er jo hvert sitt øsnke det selvsagt!

Skrevet

Jeg ble klippet under forrige fødsel.

Det er noe jeg håper å unngå denne gangen, for det var vondt leeeenge etterpå. Tror at det er bedre å revne litt, at det da kanskje blir et mer "naturlig" snitt enn ved klipping.

Men; heller klipp enn totalruptur ja....

Skrevet

Uff, blir dårlig av å lese dette her. Har lenge tenkt på at jeg skulle ha kjøpt jordnøttolje. Må få se ¨å få gjort det snarest så vi kan begynne med tøy og bøy. Jeg skal ikke, ville ikke revne. Det høres bare helt for j........ut.

Hvis dere har noe svar? hva var det egentlig som gjorde/utløste at dere revnet. Fikk dere noen forklaring på hvorfor det skjedde. Leste i Gravid-bladet i sommer at finske jordmødre er mye flinkere enn norske, at de støtter opp mer mellom endetarm eller mellomkjøttet når babyen kommer ut, og slik hindrer det. Norge ligger dårligst ann i Norden når det gjelder revning av alvorlig grad. Flere prosent flere som opplever det i Norge enn Finnland. Er nprøveprosjekt ved flere sykehus i Norge nå, hvor finske jordmødre skal lære opp norske. Akk, hadde jeg bare kommet til et slikt sykehus. Tror jeg skal ta opp dette temaet med jordmora mi, og for den saks skyld sykehuset hvis jeg klarer å prate når fødselen er i gang.

Skrevet

Men hjelper nå egentlig jordnøttolje? Og hvordan i huleste "pleier" man inngangen med oljen? Sånn rent teknisk?

Skrevet

Flere har inne hevder at det hjelper, er jo vært et forsøk. Søk på jordnøttolje inne på siden her, og du finner noen som skriver hvordan de har gjort det. Var iallefall her jeg fant det!:)

Skrevet

Jeg revna litt under første fødsel, ca tre-fire sting, og var ikke noe plaget etterpå. Med nr to var jeg så flink (ifølge jordmor da, de sier det jo til alle:)) at jeg ikke revna i det hele tatt. (Fulgte instruksjonene til jordmora, og pusta når ho sa...) Øm nedentil var jeg likevel. Jeg vil IKKE klippes, om det ikke er behov!

Skrevet

Min søster måtte sy 6 sting etter fødsel, mens venninnen min måtte sy 36 sting....så det er temmelig forskjellig! Jeg har også hørt at de klipper ved behov, men du kan jo bare gi beskjed om hva du ønsker! Husk at kroppen er unik og vil hjelpe deg på best mulig måte gjennom det hele!

Skrevet

Jeg er så heldig og skal føde på Lillehammer sykehus, som er ett av de sykehusene.

Under min forrige fødsel ble jeg klippet, pga vesla ble tatt med vakuum. Jeg kjente ingenting av det. Fikk bedøvelse, og dem passet på å klippe mens jeg prøvde så tappert jeg kunne å presse.

Ved tang eller vakuum klipper dem bestandig visstnok.

Skrevet

Jeg vil bare si at da jeg ble klippet, utsatte jordmor det lengst mulig... Tror de helst vil slippe.

Skrevet

Jeg var nøye med å masere med jordnøttolje før forrige fødsel, og jeg har vært nøye med tøy og bøy, kniping og alt som er anbefalt for å bli smidigere, men revnet alikevel.

Jeg revnet ikke før helt på slutten av fødselen, jeg var helt utmattet og kjente ikke pressveene (muligens pga epiduralen) dette resulterte i at lillegutt 'hang fast' i 10-15 minutter, smerten da jeg revnet var grusom, muligens det værste jeg noen gang har opplevd. Jordmor valgte å avvente og se om jeg klarte å presse han ut selv, men ettersom jeg ikke merket pressvene fikk jeg det ikke til.... Da jeg sa at jeg ikke klarte det og trengte hjelp grep hun inn og trakk den lille karen ut. Enorm lettelse, lindring og lykkerus :D Fødselslegen satte smertestillende og sydde meg igjen, det var så godt som smertefritt, og de var rause med smertestillende de første døgnene etter fødsel.

Jeg var klar for å gå igjennom nytt svangerskap og fødsel med en gang da jeg fikk lillegutt i armene mine, det var definitivt verdt det.

Men uansett velger jeg å bli klippet denne gangen, selv om mange jordmødre ikke anbefaler det, naturlige rifter gror visst bedre og enklere enn snitt. Men nå har jeg prøvd den naturlige metoden, og den passet ikke meg, så da prøver jeg den 'avanserte' metoden denne gangen. Vil tro at begge har både fordeler og ulemper.

Ang fødsel i utlandet, så vet jeg at i Pakistan (så sant man føder på klinikk) er det vanlig å bli klippet (De kaller det 'Liten operasjon). Der er også keisersnitt (som de kaller 'Stor operasjon') like vanlig. 'Normal' fødsel ses på som bondsk og umoderne... jaja tenker jeg...

Min eks svigermor og tidligere svigerinner var helt sjokerte da de fikk høre at jeg hadde hatt en 'Normal' fødsel på sykehus i moderne Norge...

Skrevet

Det er vanlig å forsøke å hindre noen av delene. Hvis jordmor ser at du er i ferd med å revne mye kan hun hindre store rifter ved å klippe. Må de få fortgang på fødselen hender det også at de klipper. Når det er sagt er det visst best å revne naturlig (sef ikke hvis det er snakk om mye) fremfor å klippes, det skal visst gro bedre og være færre sjanser for komplikasjoner...

Jeg skrev i ønskebrevet mitt at jeg ikke ønsket å klippes hvis det ikke var nødvendig. Pga stopp i fødselsforløpet ble jeg klippet for å få baby fort nok ut.

Skrevet

Ja mange fine og forskjellige meninger her ;det jeg mente var at jeg heller vil klippes visst jeg må enn å revne.. Ser de at jeg begynner å revne så heller klipp sier jeg!!! Dette er sterkt ønsket fra min side.. men har hørt om folk som har sydd bare 1 og 2 sting ved å revne ,men føler at det andre er mest trygt... uansett er vi forskjellige, takk for mange innslag...

Lykke til med fødsel både førstegangs osv;-)

Skrevet

Her var det litt å velge i, og sånn er det faktisk..noen opplever klipping best og andre revning. Selv ble jeg ikke klippet når jeg fikk for 3 år siden, selv om jenta sto leenge fast i åpningen..jordmoren syntes det gikk så fint!Jeg revnet ikke mye, hun snakket om ett par sting, og etterpå hadde jeg ingen problemer med å sitte.Det var vondest i endetarmen.Etterpå grodde det helt fint, og det kan ikke sees i dag.

Det jeg har hørt er at de helst vil man skal revne naturlig fordi det gror raskest og finest...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...