Gå til innhold

hvorfor ikke melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen forklare meg hvorfor barn under et år ikke skal ha kumelk produkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha lest her inne at det kan gi blødning i tarmen.....

Skrevet

pga monekyler?

Skrevet

er jo rart det ikke står advarsel på melken om det er farlig. Det gjør det på eks. Honning.

Men kan ikke gi deg svaraner ikke desverre.

Skrevet

Den viktigste grunnen er at kumelk inneholder lite jern, og et høyt inntak av kumelk til spedbarn fører til økt risiko for jernmangel. Spedbarn har vanskelig for å få dekket sitt jernbehov. Jernet i morsmelken tas spesielt godt opp, og morsmelkerstatninger er tilsatt jern. Derfor anbefales morsmelk eller morsmelkerstatning som drikkemelk hele det første leveåret. (Les mer i Anbefalinger for spedbarnsernæring: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1019__1971a.pdf. - side 6, 16 og 31-32 for mer om dette).

Skrevet

kumelk er for kalver. Morsmelk er for babyer. Slik er det fra naturens side. Hvis du ser det i et glabalt perspektiv er det slik at det i Norge og i de landene der kvinnene kler seg i svart (heldekket) det er høyest forekomst av benskjørhet. Hvorfor? Man har blitt opplært til at man skal drikke melk fordi det er mye kasium, som er bra for benbygningen. Det det imidlertid ikke blir informert om er at vi i denne delen av verden har lite sol - og dermed får lite d-vitamin. Det samme gjelder for de kvinnene som kler seg i heldekkende svart. Med for lite d-vitamin vil ikke kroppen klare å nytte seg av kalsiumet. Virkningen blir mot sin hensikt. Som mange vet blir man rådet til å gi babyen enten d-vit. eller tran fra 4 ukers alder. Grunnen er at man skal forhindre benskjørhet Dette er typisk det norske helsevesen: Man behandler symptomer isteden for å se på årsaken. Slutt å drikk kumelk... I tillegg er det slik at menneskekroppen har problemer med å bryte ned proteinene i kumelka. En tredje ting er: det sies at melken gir et basisk miljø i magen og tarmen-noe som er sunt. Det er riktig at det er sunt å spise ting som gir en basisk effekt, særlig er dette viktig for musklene og skjellettet vårt. Problemet er at melken ikke gir base når det kommer ned i magen, men syre, som er det værste...KUMELK ER FOR KALVER::::

Skrevet

Hvis man da skal leve etter prinsippet kumelk er for kalver.. hva gir du barna å drikke etter året er nådd da, og man kanskje slutter å amme/gi mme?

Bare vann?

Jeg bare lurer - er ikke ute etter å krangle!

Skrevet

Kumelk proteinet er ikke lett å fordøye for de små, det er til og med voksne som blir dårlig i magen av dette.

Skrevet

da gir man helst vann. Jeg gir vann til min 7 mnd. Og selvfølgelig morsmelk enda. grøten blander jeg med vann. Husk: Babyen er ikke vant til å drikke kumelk, så for han er det ikke noe savn. Venn barna til vann fra de begynner å drikke fra kopp, eller flaske. Jus er ikke bra, altfor surt for magen og melk er bare dumt. Næringsstoffer får barnet i seg hvis man er flik til å gi frukt, grønnsaker, fisk, kjøtt. Rene basisvarer. Da vil vann alltid være det beste. Kalsium finnes rikelig i grønne grønnsaker, så man trenger ikke melk for å dekke det behovet.

Skrevet

men jeg må bare spørre....hvis de ikke skal ha kumelk produkter..da kan man jo heller ikke gi mme...det er jo fult av kumelk produkt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...