Gå til innhold

Downs syndrom og bevegelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, går og bekymrer meg mye for at babyen i magen ikke skal være frisk. Sikkert fordi jeg er litt gammel førstegangsfødende. En venninne fortalte meg at hvis babyen har downs syndrom, så kjenner man relativt lite bevegelse i magen. Jeg kjenner MYE bevegelse heldigvis. Er det noen som har hørt dette før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri jeg hørt før ihvertfall. Tror det er kjempeforskjellig hvor mye liv en kjenner. Diagnosen Downs er vanskelig nok å sette som det er (nakkefold osv) om ikke en skal være nødt til å bekymre seg ifht hvor mye liv en kjenner.

De fleste er mer eller mindre bekymret som deg, det er helt naturlig!

Skrevet

Har også hørt at babyer med Downs generelt er sløvere i mammas mage...

Skrevet

Er ikke det bare å snakke med legen el jm, og få henvisning til ul om nødvendig? Veldig dumt å gå rundt å bekymre seg for noe sånt likevel....

Lykke til

Skrevet

Dette var jo også noe å tenke på nå... har bekymret meg nok allerede - fordi jeg kjenner så utrolig lite liv :o( Har vært på ukentlige ul'er for å se at han vokser som han skal. Det gjør han ihvertfall da. Var på 3D nå oxo. Men man hadde kanskje ikke sett om det var en med downs syndrom selv på de bildene?

Skrevet

Det vanligste er jo at alt er bra, i alle fall når man er kommet så langt som vi er. Og om noe er galt blir det vel ikke bedre av at vi bekymrer oss i stykker? Man kjenner jo mer eller mindre liv alt etter døgnrytmen til den lille, morkakeplassering osv - det som er viktig er jo at det ikke plutselig blir store endringer i mønsteret til den i magen. Hvis du har hatt en kjempeaktiv unge og så plutselig ikke kjenner bevegelse en dag er det mer bekymringsverdig enn om du har kjent lite liv hele veien.

Skrevet

Oki.. jeg har kjent lite liv hele veien. Men nå kjenner jeg daglig - selv om det er lite hver dag. Skulle ønske jeg ikke åpnet dette innlegget. Syns det er mye å svelge at jeg plutselig, helt uplanlagt skal bli mamma...og nå begynner jeg å tenke hvor mye mer ansvar dette blir hvis det skulle vise seg at han er så stille pga noe slikt. Føler plutselig at jeg ikke er klar for dette nå. Er kanskje sliten i kveld. Mener ikke å reagere slik, alle må jo få skrive om hva de vil her. Men nå er jeg veldig bekymret...hadde aldri hørt om dette før jeg.

Skrevet

Har en venninne som for 6 år siden fødte et barn med Downs. Hun fikk datteren sin en måned før jeg fikk sønnen min. Siden vi begge var gravide samtidig ble det mye prat om svangerskap og alt rundt det. Husker godt at hun hadde en baby som var minst like aktiv i magen som min var. Så jeg tror også at det er veldig forskjellig.

Skrevet

Både jeg og en venninne kjente lite bevegelse under svangerskapet. Hun fødte 4 uker for tidlig og fikk en frisk glad gutt som dessverre er litt vel myye våken. Jeg gikk 17 dager over tiden, og fødte en frisk datter som fikk asfyksi da hun kom ut pga bæsj i fostervannet- men det var ingen tegn på syndromer. Hun er nå 8 uker og sover ca 15-18 timer i døgnet. Så jeg tror ikke rolig baby i magen kan si noe som helst..

Skrevet

Det er jo ingen grunn til at en med downs skulle røre på seg mindre enn en som ikke har downs. Rart at en venninne skremmer deg med slikt.. Mennesker med downs er nå like aktive som mennesker uten downs :)

Skrevet

Jeg skjønner, ja det gjør jeg virkelig, at vi alle ønsker oss aller helst friske barn. Men jeg kan ikke la være å si dette likevel - downs syndrom er piece of cake i forhold til så mye annet!!! Jeg jobber med multifunksjonshemmede barn, og jeg innbiller meg at når man frykter downs, så vet man ikke hva multifunkjsonshemmede er...jeg beklager, men jeg blir bare provosert! Men for all del, jeg er selv høygravid, og selvsagt håper jeg barnet mitt er friskt, men som hos alle andre gravide har jeg tenkt på hva hvis barnet ikke er det...men huff. SIkkert mange som blir sinte nå, men jeg mener vært ord.

Skrevet

Hei Anonym.

Som vernepleier vil jeg egentlig si meg enig med deg. Downs er nok ikke den byrden som veier tyngst, sammenlignet med andre utviklingsavvik. Men jeg forstår jo godt at mange bekymrer seg. Alle ønsker jo å få et "friskt" barn. Jeg ble ikke sint på deg ijaffal :)

Skrevet

Enig, barn med downs har som oftest bra livskvalitet.

Skrevet

Det dummeste jeg har gjort på lenge var å lese dette innlegget!!!! Enda fler bekymringer! knøttet i magen er veldig rolig, og har vært det hele svangerskapet. Nå ble jeg skikkelig redd. Venter å føde når som helst, og fikk panikk når jeg leste at barn med downs beveger seg lite i mors mage. Jeg vil jo elske ungen min uansett om det er friskt eller ikke, men likevel... sorry HL, er ikke meninga å kjefte på deg pga innlegget ditt, jeg bare ble veldig bekymra nå... :'(

Skrevet

Greit at du blir provosert, men jeg har ikke erfaring med hvordan multifunksjonshemmede er, fra hvilken tilstand som er "enkel" å ha med å gjøre til hvilken tilstand som er verre.

Og jeg blir ikke sint på deg, men jeg har bare ikke vært borti slikt før, dermed vet jeg lite om det.

Bare synd du skal bli provosert pga at andre ikke har samme viten og kunnskap som deg på det området, som jobber med det.

Skrevet

Min svigerinna har to friske vakre gutter. Gjennom svangerskapet kjente hun nesten ingen verdens ting. Kunne telle på en hånd hvor mange ganger hun kjente spark.. så Tror nok ikke det henger noe sammen.. downs og bevegelse altså..

Skrevet

Anonym: Du skal IKKE bekymre deg for at du ikke kjenner full action hele tiden. Det har ijaffal ikke noe med om et barn har downs eller ikke. Folk må slutte å skrive/si sånne skremme ting. Nyt svangerskapet ditt og gled deg til å treffe det lille vindunderet ditt :)

Skrevet

Takk for det huldra med babis i magen:) Er alt for mye å bekymre seg over, gleder meg veldig til å få den lille i armene mine! Lykke til videre med svangerskapet ditt du også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...