Gå til innhold

Ups...har kjøpt grøt med gluten, skal begynne å gi smaksprøver. Er det farlig/dumt å begynne med en grøt med gluten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

håper på svar... grøten er fra 4 mnd. Babyen er 5 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk lurt å starte med gluten - for da blir det en gradvis introduksjon - er fort gjort å hoppe over til fulle måltider med gluten hvis en ikke er klar over at det bør tilvennes gradvis. Så bare start med smaksporsjoner du og øk litt etterhvert.

Les på ammehjelpen.no amming fra a-å fast føde

Skrevet

Fullammer ja. Da prøver vi denne grøten. Takk for hjelpen!

HI

Skrevet

Det er vel en grunn til at man frarådes glutenholdige grøter før 6 mnd?

Det beste ville vel vært å starte med glutenfri, og så dosere gluten inn litt etterhvert i stedet for å pangstarte med full dose gluten. Takk for det tipset forresten. Hadde ikke tenkt på at det kan bli brå overgang fra full porsjon glutenfri til full prosjon glutenholdig.

Men ammehjelper, synes dere tok litt lett på den der. Tror ikke det er bare helt greitt å starte med gluten når så mange fagutdannede ikke anbefaler det.

I såfall kunne dere jo for sikkerhets skyld si at velger man gluten bør man blande med morsmelk pga antiallergenene.

Skrevet

Fagutdannede anbefaler faktisk å begynne med glutengrøt. Det leste jeg på ammehjelpen.no og i BAM. Så lenge man begynner med små smaksprøver så tror jeg på fagfolka.

Skrevet

forholder meg fullt og helt til anbefalinger godkjent av Norsk kompetansenter for amming På Riksen (Gro Nylander og co godkjenner alt som ligger ute på ammehjelpens side - og jeg sier jo at gluten skal introduseres gradvis - det er faktisk det viktgiste)

Skrevet

- og hvis man ammer må en ikke blande mm i grøten - antistoffene kommer jo inn i kroppen da og.

Skrevet

Dette siste forstod ikke jeg helt, kan du forklare, Blomman? :)

Skrevet

Tror at med "må ikke" mener hun "trenger ikke". Dvs at dersom man ammer i tillegg til å gi grøt, er det ikke viktig at det er mm i selve grøten.

Skrevet

Takk, begge to!

Et tilleggsspørsmål: Jenta mi er blitt fullammet frem til 6 måneder. Er det like greit å begynne med grøt uten gluten, pluss litt fingermat med gluten, f.eks. brødpinner å tygge på? Hun klør i gommene, pluss at jeg tror hun vil ha glede av å mate seg selv litt allerede nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...