Gå til innhold

Kjempebaby??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på 3d ultralyd i dag. Er i følge ultralydtermin 28+5. Det var en helt fantastisk opplevelse. Bildene ble kjempefine. MEN, vekta ble estimert til 1,9 kg. Så nå frykter jeg at jeg får en kjempebaby og ble igrunn litt lei meg;( Uff. Ble redd for å skulle føde en på 6 kg tilslutt. Noen som vet om jeg har noe å frykte? Babyer vokser vel ulikt, så det er vel mulig at han ikke blir så stor tilslutt vel?

Måtte bare lette hjerte litt her nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen min ble estimert til 1800gr i uke 30, og til 4100 i uke 39. Det vil gi en fødselsvekt på rundt 4600gr. Men disse estimatene er veldig usikre. De kan ha en feilmargin på +/- en halv kilo (det kan jo også i prinsippet bety at babyen min er over 5kg...).

Men babyen vokser jo i rykk og napp, så jeg ville ikke bekymret meg så veldig var jeg deg. Det er jo en stund igjen til terminen din.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed, etter en ekstra UL pga høyt sfmål, at babyen var litt større en gjennomsnittet. Redd for det samme som du, for å få en kjempe baby altså, skal jo ut også!

Men jeg fikk trøst av mora mi, at av hennes fødsler så var den med størst fødselsvekt den enkleste "å få ut". Har hørt flere som har sagt dette også.

Så jeg trøster meg med dette!!=)

Skrevet

Hehe, i min uke 33 ble vekt på jenta mi estimert til 2840... I uke 33!!! Men stor er jeg ikke, holder meg akkurat på den røde streken på skjema.. Har ikke så stor tro på den vektestimeringa...

Skrevet

Du var ikke tilfeldigvis til dr. Molnar på Majorstuaklinikken?

Har i alle fall hørt fra flere som har vært der at han svært ofte og estimerer barnet på 3D ultralyd til å bli mye større enn hva barnet faktisk ender opp med å bli..

En veninne av meg hadde utrolig liten mage, men hun sa at alt var som det skulle for barnet var estimert til å bli ca 3,5 kg på 3D ul. Han ble født, og veide da 2200 gram..

Tror ikke du skal ta sorgene på forskudd, slik estimering vil svært ofte ikke stemme, og særlig siden det er så lenge til terminen din.

Jeg var til vektestimering på termindato med jenta vår. Fikk da beskjed om at hun var ca 4200 gram men at det ikke var noen grunn til bekymring. Da hun ble født 6 dager senere var hun 3922 gram.

Lykke til! Prøv å tenke på alt det fine med å være gravid, og at babyen din i alle fall har det helt supert i magen til mamman sin. Og litt kan du jo påvirke selv også: Spis minst mulig unødvendig sukker i kosten, som smågodt og kaker, ol. Det kan være med på å gi høyere fødselsvekt hos barnet..

Klem

Skrevet

Søsteren min fikk beskjed rett før fødselen at hun kom til å få et barn på over 4000 gr, men da han kom ut var han ikke mer enn 2900 gr. Så det er ikke alltid de målene stemmer.

Forrige gang fikk jeg et barn på litt under 3700 gr, men er redd for at han som kommer nå vil bli mye større! Er egentlig mest bekymret for hodemålet, for det er jo hodet som tar størst plass.

Får man målt den hvis man er bekymret for det?

Skrevet

Takk for gode og oppmuntrende svar!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...