Gå til innhold

hvordan sover deres babyer på 4-5 mnd iløpet av et døgn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sliter litt med rutiner ol med hu her tuppa.. vært kjekt høre hvordan rutiner dere har på et døgn.

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sliter med rutiner vi også.... det går opp og ned med dagene her.

Ingen dager er like, spesielt nå som hun er litt små syk.

Før var hun vant med å sove hele natten fordi hun fikk mme om kvelden de første mnd, men nå fullammer jeg med et par unntak i løpet av uken.

Så nå sover hun alt fra 3 til 7 timer i strekk i løpet av en natt...fordelt på 2 - 3 soverperioder. om dagen sover hun 3 -4 timer en gang mellom 12 og 5. Det kommer an på når hun våkner, hvor trøtt hun er og hva vi gjør på.

kvelden tar hun mellom 20 og 23, men et få unntak tidligere eller senere

Skrevet

Hei

Lillegutt på 4 mnd flyttet akkurat på eget rom. Pleier å få siste måltid ca kl. 18.00 og sover da til mellom 04 og 06 om morgenen. På dagen varierer det veldig hvor mye han sover, men har ikke stresset noe med rutiner på dagsoving foreløpig. Det kan være alt fra 3-4 hal times lurer til en på 2 timer.

Skrevet

Sigurd er fire måneder. Legger seg en gang mellom halv sju og sju. Vekker han for mat når jeg skal legge meg, ellers våkner han en time etter at jeg har sovnet og det blir bare pes. Så får han mat én gang i løpet av natta. Hender noen ganger han våkner mer, men da får han ikke mat. Så er det morgen en eller annen gang mellom seks og åtte.

På dagen sover han tre til fem halvtimesdupper, men det varierer litt på hvilke tidspunkt.

Skrevet

Birger sov 19-03 mat og videre til 07 fra 2-4 mnd. Ved 4 1/2 mnd begynte han å våkne nesten annenhver time (har alltid toppet siste måltid med pumpet mm eller erstatning. Så det var ikke nok lenger). Begynte så med litt grøt ved 4 mnd 3 uker, og nå ved 5 mnd 2 uker er han tilbake til gammelt mønster. det hender at han våkner kl 01, men tror det skyldes at han forstyrres av oss. Han er ikke alltid sulten da ihvertfall. Håper han skal sove natten gjennom om 1 mnd tid kanskje. Han sov natten gjennom en gang ved 2 mnd etter for stor dose mme. Kuttet derfor ned på tillegget til 60ml før leggetid. Jeg våkna jo med spreng uansett, og skjønte dette ville gå utover produksjonen.

Men lurt å legge dem tidligere (ca 19) så de ikke blir overtrøtte. Å pumpe (pumper da i 22-tiden kvelden før) for å gi ekstra til kveldspuppen var genialt.

Men det har visst litt å si at de har fått nok mat hele dagen, ikke bare siste måltidet. Derfor gir jeg hver 3 timer. Har verdens snilleste, blideste og tålmodigste gutt.

Synger forresten alltid god natt sang med kos før han legges. Da smiler han. Prøver også å passe på at han ikke sover for mye etter kl 16. Men er litt usikker på om det har noe å si. Det beste er visst at de har sine 3 økter mellom kl 08 og 16. Også viktig at de ikke sover for lenge om morgenen (men det er jo ikke så lett å stå opp som mamma kl 07 etter 1-2 nattamminger og leggtid ved midnatt).

Skrevet

Bendik er snart 5 mnd, og han har ganske "faste" rutiner. Han står opp ca kl 7, og da får han morsmelk. Så sover han fra 8.30 til 9, og etter det får han morsmelk og grøt/frukt. Så leker vi litt og koser oss. Når klokka nærmer seg 11-11.30 blir Bendik trøtt igjen, og da sover han ute i vogna i ca 2 timer (uansett om jeg går tur eller vogna bare står utenfor huset). Etter denne luren, pleier han å få morsmelk og middag (grønnsakspurè). Det blir som regel litt for lenge for Bendik å holde seg våken til kvelden, så han får som regel lov til å sove i ca 15-20 minutter rundt kl fem om ettermiddagen. Når klokka nærmer seg 18, er Bendik igjen søvnig... Han får morsmelk og så er det rett i seng. Av og til må han ha morsmelk om natta, men noen ganger sover han helt til neste morgen.

Så sånn er det her i huset...

Skrevet

Så kjekt å høre om Bendik.Tror jeg skal flytte den store luren til ca 11 jeg istedet for kl 14. Dersom Birger vil det da. Fant nettopp ut at jeg ikke trenger å vente til han gnir seg i øynene. Han har begynt å skjønne at poenget er å sove om han legges i vogna på dagen uten at den nødvendigvis trilles.

Gleder meg til å klare å stå opp kl07 og få mer ut av dagen.

Skrevet

Maja legges i 19-tiden og sover til 6-7. Får pupp og sover videre til 9-tida. Hun er ikke våken mer enn 1-1,5 time før hun blir trøtt og vil sove igjen. Prøver å ikke la ho sove så mye etter kl. 16. Hun klarer å holde ut litt lenger på kvelden, slik at hun blir badet i 18-18.30 tida for så å få pupp. Men det har ikke alltid vært slik! Så jeg nyter at hun faktisk sover, selv om det blir litt kjedelig:) Hun sover for det meste gjennom natten, av og til hun vil ha nattpupp. Skal snart få legge seg på eget rom... hun er forresten 4 mnd.

Gjest colorina
Skrevet

Jenta mi blir 5 mnd om et par dager. Hun legger seg kl 18 på kvelden nå som vi har stilt klokka. Har ikke giddet å prøve å drøye det siden det er vanskelig nok å holde henne våken til kl 18. Men hun våkner alt fra 2-8 ganger på natta, så det blir endel nattpupp til vi står opp i 7-tiden. Noen ganger litt før. Har blitt litt tull om natta her fordi hun av en eller annen grunn har begynt å bæsje på natta (telte 5 bæsjebleier her en natt!!!). Hun blir trøtt igjen og sover kl 9-11, 13.30-15 (noen ganger blir det tre kortere økter fordelt utover og da kan hun noen ganger sove den siste i 16-tida uten at det påvirker leggetidspunktet på kvelden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...