Gå til innhold

tror jeg blir litt skjør av å lese her inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 3 mnd som nesten aldri vil sove. Vi satsa stort fra begynnelsen av på å lære henne å sovne selv.Det sier jo alle er så fint. Men hvordan gjør man det når ungen begynner å sprelle og skrike så fort den kommer i nærheten av madrassen? Da må man jo la dem ligge og skrike litt. Hun har tørr bleie, har spist seg god og mett og er så trøtt som bare det, men sove vil hun IKKE.

Særlig om kvelden holder vi på lenge. Hun skriker litt, så bysser vi og hun sovner, vi legger ned og hun skriker. Vi kan da ikke gå og bysse hele natta heller eller? Er blitt veldig usikker på hvorfor hun skriker. Jeg trodde ikke at så små barn ble redde, ihvertfall ikke på samme måte som oss. Men idet siste har jeg begynt å sitte inne på soverommet til hun sovner i tilfelle hun skulle være redd for å være alene eller no. Hun skriker jo like herlig uansett om jeg sitter og stryker henne over håret eller ikke (tror knapt hun enser at jeg er der).

Jeg bare lurte på om det var opplest og vedtatt her inne at man alltid skal ta opp barna når de skriker (med en gang) og at det er slemt å gå i et annet rom mens de skriker??

Jeg mener IKKE at man skal la de ligge for enhver pris altså, men er det greit å la de få muligheten til å roe seg av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei...ville bare si at vi fikk baby samme dag:)

Skrevet

Åja, så koslig da.

Er din baby flink til å sove da?

Alt det andre går kjempefint her hos oss, men sovingen sliter vi litt med.

Skrevet

ja han sover kjempe godt om natta...legger han i ni-ti tida om kvelden så sover han til rundt 6...får mat og sovner igjen og sover til ni.

kvilingen om dagen og går veldig fint..legger han i senga så sovner han.

håper det ordner seg med sovniga til dattera di... må være slitsomt når det er sånn.

Skrevet

Jeg er av den oppfatning at babyen tåler å lige å skrike litt,så sant man vet baby er mett,har tørr bleie og ikke har vondt.

Hender gutten min protesterer mot å legge seg,skriker kanskje 2 min,så sutrer han bittelitt,så kommer masse godlyder før han sovner. Tar stort sett ikke mer enn 10 - 15 min når han protesterer..

Hadde vært rett å slett dumt å tatt han opp med en gang,da hadde han holdt det gående hele natta.

Så greit å la de få litt tid til å finne roen selv :)

Skrevet

når vesla vår slet med å finne søvnen, så laget vi en "ring" av en flanell klut rundt hodet hennes, på en måte (skikkelig god til å forklare jeg da!!!) det går like fint med et mykt helseteppe, lagde en "pølse" (hehe) sånn at verden skulle bli litt mindre for henne, hun kose og brukte handa til å kose med flanellen, sånn at den lå inntil ansiktet hennes...

kanskje dere kunne prøve noe sånt? (hvis du forstod den supre forklaringen min da;))

Skrevet

Jeg må bare spørre om denne:

Sitat:

"Jeg trodde ikke at så små barn ble redde, ihvertfall ikke på samme måte som oss"

Sitat slutt.

Har aldri hørt om at små barn er født uten evnen til å bli redd når de er alene. Hvor har du hørt/lest det?

Skrevet

Hei.

Jeg følte for å svare deg fordi dette med legging er noe vi foreldre etterhvert blir svært opptatt av:-) Det er jo fordi barna krever av oss hele dagen og derfor er det godt å kunne få noen timer på kvelden- og gjerne en natt med god søvn.

Men jeg har erfart at ingenting kan tas forgitt. Når jeg endelig har trodd vi har vært inne i en god rutine så har det kommet noe å uroet denne gode runtinen- det være tenner, forkjølelse osv.

Men dette med legging på en 3 mnd gammel baby så er det ikke så godt å få etablerte rutiner- hvertfall ikke forvente det. Det er først når barna er en 5 til 6 mnd at det begynner å bli litt mer system på sakene, synes jeg.

Det jeg vil fram til er at du må gjøre det som du synes er riktig. Synes du det er greit at hun sutrer litt før hun sovner, så er det greit. Men hvis du ikke liker det, så skal du ikke gjøre det.

Ikke ta alt for god fisk som du leser her inne:-) Jeg har en jente som legger seg superfint nå, men hadde lakenskrek en periode. Det var slitsomt og jeg prøvde både skrike- og kosemetoden- og endte opp med den siste. Nå legger hun seg helt fint- så det går an.

Lykke til uansett hva dere velger å gjøre og ikke bli skjør- du er proff på ditt barn:-)

Hilsen meg.

Skrevet

ok. Jeg er enig i at det er dumt å påstå at babyer ikke blir redde. Men jeg tenkte at de ikke hadde erfart så mye og ikke skjønte så godt at ting er skumle. Men de kan jo bli redd for lyder og sånn det har jeg jo sett.

Tusen takk for trøstende svar :) Hadde nesten stålsatt meg for masse kjeft jeg nå. Jeg har alltid sagt at jeg kan sortere innleggene her inne og ta til meg de jeg føler passer, men jeg merker nå at jeg nok lar meg påvirke mer enn jeg trodde.

Vi har prøvd å gjøre det lite og varmt og koslig i kurven hennes, men problemet er nok helst at den står stille, ingen som bysser lenger, og hun mister kroppskontakten..

Får prøve å bestemme meg for en metode ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...