Gå til innhold

Hva er forskjellen på kommunale og private barnehager?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo såpass at de kommunale blir drevet av kommunen. Men, hva er egentlig forskjellen? Uansett må man vel ha pedagogisk leder eller noe slikt osv? Er det ikke en viss "standard" det skal være?

Og man får vel ikke kontant-støtte hvis barna er i privat eller kommunal?

Fortsetter under...

Jeg har mine 2 barn i forskjellige barnehager. Den ene er kommunal og den andre er privat.

Jeg merker ingen forskjell på barnehagene. Det eneste er at jeg får regning fra kommunen fra den ene og regning direkte fra den andre barnehagen.

Får ikke beholde kontantstøtten fra noen av dem. Og ellers er de også veldig like. Og jeg får søskenmoderasjon.

Den eneste forskjellen ligger på eierfronten, ellers er alt annet likt (også priser, grunnet maksprisen), da barnehagelovgivningen gjelder både private og kommunale barnehager. Det man derimot ofte kan se, er at de private barnehagene kan ha andre tilbud, og er ofte opprettet med tanke på å være gode alternativer til den kommunale barnehagen.

Kontantstøtte-ordningen er lik uansett privat eller kommunal barnehage.

Det som er litt trist er at vi kunne hatt så veldig mange flere ulike barnehagetilbud, om ikke makspris-ordningen også hadde vært gjeldende for de private barnehagene... Da hadde vi i større grad kunnet velge mellom barnehager med ulike fokusområder og valgt den vi mente vårt barn passet best inn i. Noen ønsker for eksempel førskole for sine barn når de nærmer seg skolealder, men det er et nærmest ikke-eksisterende tilbud per i dag. Private barnehager ville også ha kunnet tilby høyere pedagogisk bakgrunn til de ansatte og ikke minst 'flere' ansatte. Mange mennesker er villige til å betale ørlite grann ekstra i måneden for 'bedre' barnehager, men dessverre setter den sosialistiske maksprisen en kraftig demper på denne muligheter. Forferdelig trist, spør du meg.... Men, her i landet er man så fryktelig opptatt av at alle skal igjennom den nøyaktig samme institusjonaliseringen. Alle skal på død og liv behandles helt likt. Det vesentlige man glemmer er at alle barn er forskjellige, og dermed har behov for forskjellige tilbud.... Den eneste måten å behandle barn rettferdig på, er å behandle dem forskjellig.

Ja, det er virkelig dumt at alle barn skal behandles likt. Da kan ikke du - som har penger til deg - gi barnet ditt det det fortjener. Barn av forelre som ikke tjener så bra fortjener jo rett og slett barnehager med dårlig bemanning....

Herregud, tenker du bare på deg selv og dine barn??? Forferdelig trist, spør du meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...