Gå til innhold

Noen med erfaringer fra Riksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke at Riksen virker opptatt av å optimalisere forholdene for befrukting og for at egget fester seg. Siden eggkvalitet har så mye å si, synes jeg det er rart at de ikke gir NOEN råd for om hva man kan gjøre. De bare sier at dette er et vanlig problem etter en viss alder.

Er det noen her inne som har hatt dårlig eggkvalitet og så fått bedre kvalitet på eggene etter tilskudd av vitaminer eller annen behandling (hormoner eller alternativt)?

Hvamå både kvinnen og mannen huske på i forkant av et forsøk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg, og velkommen! (Kan ikke huske å ha sett deg her før?)

Jeg spiser fiskeoljer (eye-q) og b-vitaminer m/folat, samt en multivitamin og variert kost.

Går tur hver dag sammen med mannen min - ca 50 min.

Tror nok at ett sundt kosthold kan være bra. Har ikke hørt det du skriver om zink - men vil forsøke det neste gang om ikke det går denne gangen :-) Takk for tipset!

Jeg har også dårlig eggkvalitet. De vil ikke dele seg.. ikke får jeg særlig mange heller. 6/7 befruktet forrige gang - 1 satt inn - ingen på frys - ble gravid men mistet uke 6 - denne gangen 3/4 befruktet - 2 satt inn - 1 stoppet å dele seg (5 delt ) så ingen på frys..

Er 34 år. Har to biologiske barn fra før - siste fikk jeg for 11 år siden - ville ha en attpåklatt men det viser seg visst vanskelig..

Lykke til til deg!!

Når begynner du forresten å stikke?

Skrevet

Takk for det! Koselig. Jeg har vært her en stund, men ikke så aktiv med å skrive! Dette med sink leste jeg i endometrioseforeningens eget blad, samt i en amerikansk bok om barnløshet. Noe på nettet også.

Det samme har skjedd med meg. Befruktet egg, men ville ikke dele seg. Seks eggposer, fem egg ble tatt ut, men kun ett lot seg befrukte. Og det delte seg altså ikke. Har en følelse av at dette er få egg, men Riksen er forsiktig med å evaluere. Vet ikke hva man kan forvente i min alder.

Jeg skal ikke begynne å stikke før på nyåret igjen. Det er ventetid på Riksen. Første runde for oss var for tre uker siden (uttak).

Skrevet

Jeg er også på Riksen og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. De er utrolig fiksert på legemedisin der oppe og nevner ikke alternativ behandling med et ord. Eneste jeg fikk beskjed om var å spise folat og stumpe røyken - med dette er jo en slevfølge i forbindelse med IVF.

Riksen har nok veldig tro på at når egg og sæd smelter sammen så er det bare noen egg som er "ment to be" mens reste vil det aldri bli baby av, uansett hva vi gjør for noe i forkant eller i rugeperioden.

Hvis du har leste boka "Hvor blir barnet av?" ser du at neste samtlige (mannlige!) leger legger sylda på kvinnens alder når par sliter med å bli gravid. Dette er en alt for enkle forlaring, mener jeg, men Riksen selv mener kanskje at de ikke kan gjøre gull av gråstein? Uansett blir det en tung prosess for oss som ikke føler vi har legens fulle støtte...

Ønsker deg masssse lykke til med nytt forsøk på nyåret:-)

Klem

Skrevet

Hei måneskinnsjenta.

Jeg er en av de som hører til Riksen. Skal ha mitt 4.søskenforsøk etter nyttår. Det blir veldig samlebånd-følelse på Riksen,men jeg er fornøyd uansett. Har alltid fått svar når jeg har spurt om ting.

Jeg selv har vel ikke så bra eggkvalitet,da jeg aldri har fått noen på frys.Og har bare en eggstokk,så på det meste har jeg fått ut 6 egg.

Tror ikke det er så mye man kan gjøre for å bedre eggkvaliteten enn å leve og spise sunt. Fikk beskjed om å kutte ut røyk og alkohol,og kutte ned på kaffe.

Har vel prøvd det meste av alternativt,men kan vel ikke si at det har bedret noe på kvaliteten.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Hei jenter;

Har dere forsøkt akupunktur?

Ta kontakt med klinikk fjeld - og sjekk hva de evt kan hjelpe dere med.

Skrevet

Hei Snøfilla! Takk for svaret fra deg! Jeg har ikke lest boka du viser til, men en som heter " Når ønsket om barn er størst i verden". Det er en kvinnelig lege som har skrevet den og den er veldig kvinne-positiv. Bra bok, selv om noen vil finne den veldig "alternativ". Den tar opp alt det viktige medisinske, men supplrerer med masse annet om kosthold, trening, akupunktur mm. Til og med meditasjon. Jeg tar til meg det som passer for meg og leser forbi det jeg synes blir litt "far out".

Det hadde vært interessant å sett forskning som støtter bruk av vitaminer osv. for åbedre eggene. Vet ikke om eggene er som de er eller om de er mulig å påvirke.

En annen ting som står i boka er at man skal drikke masse vann når man nedregulerer og spesielt oppregulerer. Det sa de ikke noe om på Riksen og jeg gjorde det ikke. Oppdaget det i boka senere og synes det høres veldig logisk ut at man trenger væske for å utvikle egg og eggposer! Jeg er generelt veldig dårlig til å drikke vann!

Skrevet

Jeg synes også det er greit med samlebånd for å hjelpe flest mulig, men minimumsinfo bør være der. Jeg har en mistanke om at jeg har fått en litt "rar" lege der oppe. Hun som tok ut eggene var nemlig veldig informativ og flink.

Det hadde vært interessant å vite om noen her inne først har hatt dårlig kvalitet på egg som ble tatt ut, og bra senere etter akupunkter, vitaminer mm. !

Ønsker deg lyke til også!

Skrevet

Ja det skal jeg gjøre! Har du gått dit og fått hjelp? har det bedret din eggkvalitet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...