Gå til innhold

Sykepenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har fått sykepenger?

Jeg har hatt gradert sykemelding et par mnd nå... plutselig kom d sykepenger inn på kontoen:)

Greit med noen ekstra lapper! men lurer veldig på om dette er rett. Litt kjipt å evt måtte betale pengene tilbake...

Skal selvfølgeøig kontakte NAV.

Men bare lurte på om andre som har fått dette uten å ha søkt selv ( må være jobben som har søkt)....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått sykemeldt 100% de første ukene av svangerskapet, men er nå over på 60%. Arbeidsgiveren min betaler lønnen min som normalt, og de får pengene fra trygdekontoret.

Så lenge totalsummen stemmer mellom det du får i lønn og sykepengene så er det riktig. Du skal ha samme "inntekt" selv om du er sykemeldt.

Når du fikk sykemeldingen din av legen så sendte han en hvit side til trygdekontoret. Du fikk med deg en rosa, en gul og en grønn. Den rosa er til deg, den gule beholde arbeidsgiveren og den grønne sender arbeidsgiveren din til trygdekontoret slik at du får penger. Den grønne delen har du sikkert skrevet under på og krysset ut noen kryss.

Det er sykepenger og ikke svangerskapspenger det er snakk om, forresten? Dersom du er i svangerskapspermisjon må du skrive under på søknaden, men arbeidsgiver eller lege kan skrive søknaden for deg. Da kreves også en "attest" både fra arbeidsgiver og lege om at tilrettelegging ikke er mulig eller at det bare er mulig med en viss prosent av stillingen din.

Oj, dette ble sikkert passe uoversiktlig.

Skrevet

takk for langt svar ;-)

Satser på d stremmer da!

Bare litt uvant å få uventa penger inn på konto! hehe. uten å ha søkt om de! e sykepenger d e snakk om ja...

Skrevet

De kommer helt av seg selv så lenge du har fyllt ut det grønne skjemaet i sykemeldinga di :-) Arbeidsgiver sender eget skjema med hvor mye de betaler og hvor mye du skulle hatt dersom du hadde jobbet fullt. Så lenge totalsummen stemmer med det du pleier å få så stemmer det.

Skrevet

Jeg har det sånn som det. Jeg har vært sykmeldt de første ukene i svangerskapet, så etter 12 uker sykmelding det siste året er det trygdekontoret som overtar utbetalingene for meg. Så nå som jeg jobber 50 % så får jeg 50% fra arbeidgiver og 50% fra NAV. Det er teit spør du meg, men det er sånn det er å jobbe i det private. De har forskjellige avtaler med trygdekontoret, og min arbeidsgiver har denne avtalen.

Skrevet

Jeg hadde det også sånn når jeg jobba i det private. Nå jobber jeg i staten og slipper delt innbetaling. Staten legger ut for NAV. Veldig greit å forholde seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...