Maisie Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Skal føde på Ahus, og der er det jo studenter. Kan man velge om man vil tillate at det er studenter med på fødselen, eller må man bare godta det? Hva gjør disse studentene, ser de bare på, eller gjør de noe? Kan jeg kreve at de ikke gjør noe med meg eller babyen? Har dere erfaringer med dette?
Gjest leelu23 FØDEKLAR Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Det bestemmer du. vil du ikke bli observert av grupper med studenter - så sier du det.. derfor er det kjekt med ett lite brev med ønsker til føden slik at ALLE følger dine ønsker hele veien!!
Blomsterpiken med jentefrø Skrevet 13. november 2006 #3 Skrevet 13. november 2006 man velger det selv. jeg skjønner jo at studentene må få være med av og til , de må jo lære de også men INGEN kommer inn på fødestua mi !!
Maisie Skrevet 13. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2006 Men hva gjør studentene egentlig? Står de bare der? Kan det være mange (siden du skriver grupper med studenter)? Hadde det vært kun en, så kanskje han/hun kunne ha fått stå i et hjørne eller noe, men hvis det er snakk om en hel gruppe, så ville jeg føle meg en smule beglodd. Det stod i brevet fra sykehuset at man måtte påberegne at det var studenter tilstede. Men så har jeg lest noen historier her inne hvor man har opplevd at studentene var til hjelp, derfor lurte jeg på om noen hadde erfaringer med studenter til stede.
julestjerne Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Da jeg var student (sykepleier) gikk jordmorda rundt og spurte de fødende om jeg kunne få være med å se. Nesten ingen ville, så jeg var veldig skuffet. Men skjønner det jo. Heldigvis var det én som svarte ja og jeg fikk komme inn rett før press-riene og fikk se selve fødselen. Fantastisk opplevelse for en student! Jeg deltok ikke på noe, eller sa noe, sto bare i et hjørne å så på. Vet ikke hva jordmor/lege-studenter gjør. Men sykepleierstudentene er ganske passive i alle fall. Ingenting å være redd for. Men for å avklare det du spurte om: Den fødende bestemmer selv!
Mamas Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Det er vel neppe en stor gruppe av studenter til stede. Jeg hadde en medisinstudent tilstede engang og en jordmorstudent en annen gang, synes ikke det var plagsomt i det hele tatt. Medisinstudenten var helt i bakgrunnen, ikke aktiv i det hele tatt. Jordmorstudenten litt mer med, men svært diskre. Gjør meg ingenting om det skjer igjen. Men man kan nekte og det blir respektert.
elise78 Skrevet 13. november 2006 #7 Skrevet 13. november 2006 Jeg hadde med student når jeg fødte på Storken i Bergen for to år siden. Ble spurt på fohhånd om det var greit. Synes det var helt ok, fødselen min gikk veldig greit og jordmor + student var tilstede de siste 1,5-2 timer før den lille kom. Var litt i min egen verden da, men husker med glede de gode kalde hendene til studenten som hun hadde på korsryggen min, de gjorde kjempe godt!!! Merket meg egentlig ikke noe særlig med at hun var student, bare at det var to og ikke en der. Har gjerne med studenter denne gangen og jeg,
Maisie Skrevet 13. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2006 Takk for svar, dere. Har nemlig tenkt litt på om jeg skal tillate studenter med på fødselen min. Men hvis det bare er snakk om en av gangen, og det er en person som ikke skal gjøre noe, bare se, så kan det hende jeg sier ja. Som dere sier, de skal jo også lære, og hvis alle nekter dem å være med inn på fødestuene, så tar det jo litt tid for dem å bli kjent med en fødsel. Har også tenkt på at kanskje denne eventuelle studenten kan hente kluter eller massere meg, avlaste samboer litt (utnytting, ja). Men han/hun får ikke være borti babyen, nei. Men nå kom jeg på et annet spørsmål som dere kanskje kan hjelpe med med: Hvis en ikke har noen god kjemi med jordmora der, kan en forlange å bytte henne med en annen? Mener å huske at noen har sagt det. Men er det realistisk? Er det flere jordmødre tilgjengelige da, eller må en bare ta den man får? Vet uansett ikke om jeg vil tørre å be om det engang, i tilfelle jeg ikke får en annen da. Huff, så mye en skal bekymre seg for, da.
ღღTrininho _gravid nr 3 ღღ Skrevet 13. november 2006 #9 Skrevet 13. november 2006 Hei:) Jeg er barsel-og barnepleierstudent og er nettopp ferdig med praksis på fødeavdeling. Jeg var så heldig at jeg fikk være med på 3 fødsler.Da var det jordmor,barnepleier og meg.Var aldri snakk om en hel gruppe. Var vi flere studenter på jobb,var det bare en som fikk være med. Den fødende ble selvfølgelig spurt først,og jeg fikk komme inn når det var full åpning og aktiv fødsel. Det jeg merket meg var at de fødende ikke registrerte at jeg faktisk hadde vært der før etter fødselen. Og som de sa;hvis ingen studenter får være med,hvor skal de da lære??Jeg vil nå foretrekke at når jeg føder så møter jeg folk som vet hva de skal gjøre og som har vært med på det før. Jeg hadde ingen aktiv rolle under fødslene,jeg passet på å ikke stå i veien, og var håndtlanger for jordmor når hun trengte noe. Ellers fikk jeg ta mål av babyene etterpå. Kjempespennende! Når det gjelder skifte av jordmor underveis hvis du ikke liker henne så er dette mulig hvis det er andre jordmødre ledige. Der jeg var så var det alltid 3 jordmødre på vakt(ikke så veldig stor fødeavdeling).
julestjerne Skrevet 13. november 2006 #10 Skrevet 13. november 2006 Så klart kan du be om en annen jordmor. Men tror det skal ganske mye til før du kaster henne på dør! Jordmora mi var nesten ikke inne hos meg før på slutten de to forrige gangene jeg fødte. Under åpningstiden klarte jeg og mannen min oss best selv. Jeg gikk jo bare der og pustet meg gjennom riene. Ikke mye jordmora kunne hjelpe til med likevel. Jordmor kom bare inn og sjekket åpning, fosterlyd osv med jevne mellomrom. Og da jeg hadde full åpning, og hun var der inne hele tiden, tenkte jeg lite på om vi hadde god kjemi eller ikke. Hadde mer enn nok med å orke smertene! Men noen trenger kanskje å ha jordmora inne hos seg mer ann andre, og da er det vel greit at kjemien stemmer sånn nogelunde.
Gjest Skrevet 13. november 2006 #11 Skrevet 13. november 2006 hihi!! jeg bor på en liten plass her i verden, å får føde på ei fødestue, ikke på et sykehus, og har hatt ei jente-student med oss hele sv.skapet, sammen med jordmor, å hun er så hyggelig og grei, at hun skal få være med på fødseln om hun vil, for vi liker henne kjempegodt!
Maisie Skrevet 13. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2006 Takk for svar igjen. Ja, tror nok også at det skal mye til for at jeg vil bytte jordmor. Ble bare litt usikker plutselig. Hører jo så mye om sure og grinete jordmødre. Men også om de søte snille. Er nok mest fordi jeg er førstegangs at jeg går rundt og tenker på alt mulig, liksom for å være mest mulig forberedt og danne meg et bilde av hvordan det blir. Og så blir det sikkert helt annerledes enn jeg hadde trodd, hehe. Skal på kurs på sykehuset i desember, og gleder/gruer meg litt til det. Gleder meg til å få vite litt om alt det jeg lurer på, og få sett hvordan det er der. Men gruer også litt, for neste gang jeg skal dit igjen, så skal jeg jo føde, hjelp! Og så ringte min jordmor fra helsestasjonen nå nettopp og spurte om jeg ville være med på kurs der også. Føler det trygt å være forberedt, jeg.
julestjerne Skrevet 13. november 2006 #13 Skrevet 13. november 2006 Ønsker deg lykke til med fødselen! Det kommer til å bli en fantastisk og uforglemmelig opplevelse! Klem.
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 14. november 2006 #14 Skrevet 14. november 2006 Da jeg var sykepl. student, var jeg to uker på føden på et stort sykehus. der fikk jeg være med på 3 normale og 2 keisersnitt. det var også et par som sa nei, da jordmora spurte dem om studenter fikk komme. På en fødsel var vi to studenter ( fordi det var forbi vaktskifte og studenten på dagvakt, og jeg på kveldsvakt fikk være der begge to ) På to av fødslene var jeg veldig passiv, sto kun å så på. På en var jeg litt behjelpelige med å hente våte kalde kluter, så pappaen fikk stå rundt mammaen og støtte henne. Jeg tror at grunnen til at mange sier nei, er at de vil ikke bli sett nedentil av mange, spesielt uten grunn. Men jeg tror likevel at når fødselen er godt igang, så bryr de seg lite om hva som skjer rundt dem.
marguritten Skrevet 14. november 2006 #15 Skrevet 14. november 2006 jeg fikk en jordmorstudent da jeg skulle føde sist gang. hun var hos meg de første par timene. hun fikk lov å "øve" seg litt på meg..med å sette på elektrodene .. å hun fikk det nesten aldri til.... hadde lyst å kvæle henne med hele driten..for jeg hadde jo streke veer .. å da er er det ikke lett å være tålmodig. men hun var KJEMPE søt og grei. satt til og med klyx på meg. men da jeg skulle til å føde, så skulle hun på samtale. å da hun var ferdig med samtalen, så var jeg også ferdig med å føde. men hun kom innom å snakket med meg. jeg vet ikke om jeg vill ha noen studenter under selve fødselen. har egentlig ikke lyst. greit nok at hun var der før fødselen.
bobby - nr 2 i juli Skrevet 14. november 2006 #16 Skrevet 14. november 2006 Det er jo viktig for studentene at de får være med på fødsel! Tenk å få en nylig ferdig utdannet jordmor som aldri har vært med på fødsel før (det skjer jo ikke, selvfølgelig). Jeg tror ikke jeg vil ha noe imot å ha studenter med under fødselen, så lenge det i tillegg til, og ikke i stedet for, annet helsepersonell.
eva luna Skrevet 14. november 2006 #17 Skrevet 14. november 2006 Jeg hadde med en jordmorstudent under min fødsel, og hun var helt fantastisk! Mye mer omsorgsfull enn jordmoren og ikke i veien i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske til studenter.. de er der jo som fagpersoner de også. Og en jordmorstudent er faktisk utdannet sykepleier og har jobberfaring som sykepleier, da er det rart hvis de ikke skal få lov til å hjelpe deg eller røre barnet som hovedinnlegger skrev. De vet hva de gjør på. Hadde også en legestudent, men hun kom rett før ungen kom ut, og deltok ikke. Men jordmorstudenten var med helt fra begynnelsen av, og det synes jeg er mye bedre enn at de bare kommer brasende inn midt i pressriene. Håper jeg får student på denne fødselen også, har ingenting i mot litt ekstra oppvarting :-D
Tess/ januargutt Skrevet 14. november 2006 #18 Skrevet 14. november 2006 Vi hadde en jordmor student hos oss helt fra jeg kom inn på fødeavd til jenta vår var ute. Og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten henne. Hun var helt fantastisk. Hun hadde jo så god tid til oss, noe jordmor ikke hadde, og hun forklarte og oppmuntret oss når ting gikk litt tregt. Får jeg tilbud om det denne gangen også, sier jeg ja uten å blunke. hun sydde et par sting på meg også og det gikk helt fint
Gjest Skrevet 14. november 2006 #19 Skrevet 14. november 2006 jeg var med på to fødsler som sykepleierstudent. Helt fantastisk. Kvinnen som skulle føde ble spurt om det var greit om jeg skulle være med. Og begge de to syns det var helt greit. En gjør jo ikke så mye.. står å ser rett og slett! fantastisk opplevelse.. Men.. ingen får være med meg inn på fødestua! Eller jordmorstudent kan være med.. men det blir noe annet syns jeg da;)
Tullemor til 2 Skrevet 14. november 2006 #20 Skrevet 14. november 2006 Sorry, men det kan man ikke velge selv når man føder eller behandles på annen måte ved et universitetssykehus. Dumt, men sånn er det. Vi har også blitt opplyst om dette i brev fra AHUS på forhånd. Om studentene gjør noe eller bare ser på, avhenger av hva slags studenter (sykepleier, barnepleier, jordmor, lege..) som evt. er til stede. Man kan ikke nekte. Da måtte man valgt et sykehus fritt for studenter.
Kreps-77 Skrevet 14. november 2006 #21 Skrevet 14. november 2006 Da jeg fødte på Storken/ haukeland for snart 2 år siden, hadde jordmor med seg en legestudent. Hadde på forhånd bestemt at ingen studenter skulle få være med., men da jordmor spurte om det var greit, sa jeg ja. Studenten var veldig diskre og hyggelig. Hun fikk kjenne på magen etc. og under selve fødselen stod hun og så på. Enset kun jordmor jeg. La ikke merke til studenten og barnepleieren. blir jeg spurt neste gang også, sier jeg ja.
Maisie Skrevet 14. november 2006 Forfatter #22 Skrevet 14. november 2006 Ja, Tullemor, det var det jeg var litt usikker på, siden det stod slik i brevet jeg fikk. Men så har jeg lest mange innlegg her om de som har hatt/ikke ville ha studenter med. At jeg ikke har lyst til at de skal røre babyen, er fordi de fortsatt er studenter, og under en fødsel og rett etterpå er man jo på sitt mest sårbare, og babyen det mest dyrebare en har. Man blir overbeskyttende, vil ikke at noen ufaglærte skal styre med dem. Det er ikke dermed sagt at de er spesielt klønete eller at de ikke kan noe. Jeg vil i alle fall godkjenne det først, slik at jeg føler ta jeg har en viss kontroll selv. Det ble nevt ovenfor at de var utdannet sykepleiere, men også at en av studentene strevde/ikke fikk til å sette elektroder. Det er sånt jeg er redd for. Kall meg hønemor og fordomsfull, men under en fødsel synes jeg at jeg har litt rett til å være det.
Bea80 & Gullgutten Skrevet 14. november 2006 #23 Skrevet 14. november 2006 Da jeg gikk hjelpepleiern fikk jeg være med på en tvillingfødsel og et keisersnitt. Det var kjempespennende, jeg var kun med å så på tvillingfødselen, da var det så mange inne (dobbelt med leger, jormødre, barnepleiere og en med.stud som deltok i fødselen) og meg og en med.student som så på. Snakket med henne etterpå og det var så vidt hun husket at vi hadde vert der;) Keisersnittet var også fantastisk, da var jeg med barenpleier, barnet og faren ut etterpå og målte og veide den lille. Fikk i etterkant bilde av meg og babyen som faren tok. Kjempekoseligt ;) 1.året på sykepleien fikk jeg også være med på en fødsel, da sto jeg også bare og såg på, og fant av og til noen ting til jordmor. Det er en utrolig opplevelse for oss studenter å få være med, men jeg vet selv at jeg ikke hadde tillat det hvis det ikke var en jordmorstudent eller en medisinstudent ;) men nå er jeg veldig "redd" for å blottlegge meg under fødselen...... Jeg er kjempetakknemlig for at jeg har fått vert med på disse fødslene, og kommer alltid til å huske dem ;)
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 14. november 2006 #24 Skrevet 14. november 2006 Hei. Hadde med jm student under siste fødsel, dvs det var hun som tok i mot under kyndig oppfølging av jm. Syntes det var en helt ok opplevelse og hun fikk oppleve en fødsel som hun ikke hadde vært gjennom før. Fødte på siden uten annen smerte lindring en akkupunktur. Det fant hun ut var en fin fødestilling med god oversikt over det en jm skal se. De skal jo lære det og jobbe selvstendig en dag og da kan jo ikke alle nekte dem den erfaringen det faktisk er. Men har det kommet en hel gjeng med studenter da har jeg sagt nei ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå