Gå til innhold

Kan nyfødt sitte i bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er helt grønn (eller...det er jeg vel når det kommer til babyutstyr). Men jeg trodde at nyfødt ble fraktet i bil i dypvogna si. Setter man virkelig nyfødte babyer i bilstol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,ja det er det som er brukt ,jeg brukte bagnett,med min første.men leste her om dagen at bilstol er mye tryggere en bagen ,og at de fraråder og bruke det ,jeg vurderer bilstol.

her er adr til der jeg fant det .http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926

Skrevet

jupp man blir anbefalt bilstol fra dag 1.. fikk et hefte fra sandnes barn i går om sikkertheten i bil, og der stod det i prosent hvor sikrere det var med sete enn bag. (husker ikke talla akkurat nå)

Skrevet

åTrygg Trafikk anbefaler bakovervendt babystol fremfor bagnett til de

nyfødte.

I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med

rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang.

I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen

bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner.

Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har "liggesittet" i

bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett

i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta

en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time,

men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch

ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade

av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid.

Skrevet

Takk til alle for gode råd og tips. Jeg blir så imponert over at dere gidder å ta dere tid til å hjelpe en grønnskolling i nød.... Takk takk.

Klem fra

Skrevet

vi skulle kjøpe bare en bærebegg,for ville bruke de .hun som jobbet på barneforetningen lurte egentlig på hva vi skulle me den,sa de var til og ha den i bilen.pga beggen til vogna er så stor.

men fikk beskjed om att beggene nå var strengt forbudt og att en bare skule bruke barnestol .så vi måtte kjøpe barnestol.

årsaken var att når en legger ungen i baggen og fester bagen.så er ikke ungen fester.å skulle en få et krasj eller være uheldig så ville ungen bli kastet .og var flere uhell me barn i bag en i stol.så de var forbudt blitt nå å bruke bag.vi kjøpte en barnestol.men syns ikke de var mye støtte i den og var så dyp.så ungen ville jo blitt sittende,me bena opp.men i tilleg hadde di en slags putebeskytter til og ha i.som regel følger de me barnestolen.men de gjor de ikke her.så husk og se etter att de ligger i stolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...