Gå til innhold

Forsvarlig å servere alkohol med baby i hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet inn i ny bolig, og samboeren min vil så gjerne invitere kolleger og kamerater (med følge) hjem til oss. Det syntes jeg hørtes koselig ut, men da vi begynte å diskutere detaljene omkring dette dukket det opp et par problemstillinger vi ikke er helt enige i. Her trenger jeg innspill. Han vil at det skal inviteres ca. 20-25 personer hjem til oss, og mener at babyen (ikke helt nyfødt vel og merke) skal være hjemme, slik at dem som kommer skal få treffe vårt nye familiemedlem. Den er jeg med på, for flere av dem vi vil invitere har sagt at de gleder seg til å treffe den lille. Men så begynte vi å snakke om hva vi skal servere, og da oppstår vår lille konflikt. Han mener at vi skal servere alkohol til maten (tapas blir det nok), og kanskje et par drinker etterpå. Han mener at det ikke er noen som kommer til å bli overstadig beruset, men sier at han jo naturligvis ikke vet hvor mye alle drikker. Han mener det blir feil at vi skal "bestemme" hvor mye gjestene skal drikke. Jeg mener det motsatte. Jeg tror det vil bli mye støy i utgangspunktet med 20-25 gjester i stua vår. Og dersom noen skal ha servert et par glass rødvin og drinker i tillegg, tror jeg nok det vil bli enda mer høylytt og stressende for den lille. Magefølelsen min sier at jeg ikke liker det, men lurer på om jeg er litt for mye "hønemor" som ikke stoler på at gjestene oppfører seg sivilisert. Hva mener dere?

Er det uansvarlig å servere alkohol i et selskap hvor man har babyen hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke servert alkohol. men har ikke babyen lagt seg innen det er blitt alkoholtid? Dere trenger jo ikke å drikke begge to.

Synes egentlig man må velge litt at enten kommer de for å hilse på babyen, eller så kan dere ha fest uten babyen...

Skrevet

I utgangspunktet er jeg ikke imot at det serveres litt alkohol til maten. Men det kan jo fort bli sli at gjestene misoppfatter det hele som en fest, der det skal drikkes endel. Tror nok at jeg selv hadde tenkt det, hvis jeg ble bedt i innflytningsfest.

Tror vel heller jeg hadde gått for en fest uten baby, så slipper dere å gå å "passe på" hvor mye hver og en drikker osv...

Skrevet

Viss babyen bare kommer til å sove mens dere har gjester kan det nok gå an, men ikke noe gøy dersom h*n våkner og der er mye høylytte, fremmede i huset. Med over 20 gjester blir det nok endel støy enten man drikkert eller ikke. Men dersom dere skal servere mye alkohol, ville jeg nok latt den lille overnatte et annet sted. Ikke så enkelt dette, men med mange gjester er det nok uansett greit å ikke ha barn i huset.

Skrevet

du har ikke noen som kan passe ungen da? som kanskje kan komme å hente h*n etter vært sånn at dere slipper å tenke på det da?

trur å det kommer til å bli litt støy uansett om det e alkahol i bilde eller ikke så ville nok ikke hatt babyen der uansett.

Skrevet

Så lenge det er over 20 mennesker og dere starter med å dra fram alkohol, blir det jo en fest. DA tror jeg at jeg ikke ville hatt en baby i nærheten nei...

Skrevet

om du har noen som kan passe så ville jeg hatt babyen der frem til middag, så kom de som skal passe å henter den lille, så kan dere ta frem å servere alkohol til middag og etterpå om dere vil.

Babyer blir ofte litt urolige med så masse mennesker og mas så ville nok ikke hatt alkohol der også når ungen var der. men det er nå bare meg det

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å servere alkohol

Men hadde ikke drukket noe særlig selv

Har mer betenkeligheter med antall mennesker sånn sett.

Men dere kjenner jo disse menneskene, jeg har noen venner jeg hadde latt være å be på slik fest m/ barn hjemme - og noen som skkjønner hva det innebærer..

Skrevet

Synes ikke det er uansvarlig. Disse gjestene er vel voksne? Alle skjønner at det ikke blir fyllefest dersom dere nevner for dem på forhånd at de kommer blant annet for å hilse på det nye familiemedlemmet deres. Synes det faktisk var en god idè å holde et slikt selskap. Kan du ikke spør foreldrene dine/svigerforeldrene dine om de kan steppe opp i nøden dersom du må evakuere barnet ut av huset?

Skrevet

Det er ikke så enkelt å få familie hit på kort varsel. Vi bor nemlig nesten fem timers kjøring all familie. Og hvis noen derfra skulle kommet, måtte dem jo nesten vært hos oss... Gjestene er jo voksne, ja. I alderen 25-30 år, men ingen av dem har barn. Hverken jeg eller samboer kommer til å drikke alkohol.

Skrevet

Det ommer helt an på personene det gjelder. Å servere alkohol til mat med baby i hus, ser jeg ikke på som uansvalig i det hele tatt. Men å invitere til innflytningsfest med mange mennesker, mye støy og potensielt fulle folk med baby i hus, hadde jeg ikke gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...