Sophie juli 2005 Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Lille gullet har alltid vært ganske enkel å skifte på - litt aktiv på stellebordet til tider, men blid og glad. Men plutselig har hun begynt å slå seg helt vrang og BLÅnekter både bleieskift og påkledning. Blir helt rabiat, stritter i mot og hyler. Har vært slik er par uker nå. Sambo og jeg er uenig om hvor "hard linje" vi skal kjøre, for å forbedre situasjonen. Jeg ønsker ikke traumatisere hele stellbord-opplevelsen ved å tvinge henne. Samtidig er det ikke kjekt for noen parter slik det er nå. Hva kan årsaken være til denne nye & voldsomme reaksjonen på bleieskift/påkledning? Noen gode råd? Hjelp!!
annie-77 Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Hei. Ja plutselig oppdager de at de kan påvirke hva de skal og ikke skal gjøre. Hvor gammel er hun? Siden det allerede har pågått noen uker ville jeg ikke være for streng men heller skifte helt taktikk. Om man gjør ting på en helt annen måte en stund kan man gjerne etterhvert gå tilbake til sånn man helst vil gjøre det når ungen har glemt å slå seg vrang. Dere kan for eksempel la henne være med på å finne fram klærne (etter at dere har kledd av henne), kanskje kan hun velge sokker selv i skuffen etc. Vis at du har bukse på, og spør om ikke hun også vil det. Når dere har funnet fram klærne så kan dere kle henne et annet sted enn på badet, sett dere i sofaen, tøys med å ta buksen på hodet og sokken på hånda før dere leiter dere fram til hvor klærne skal henne, hun vet det nok. Når hun får være med på det som skjer kan det hende at hun synes det blir mer moro. Og lurt å kle henne et annet sted en stund for på stellebordet går hun vel nesten automatisk i vranglås nå sånn jeg forstår innlegget ditt. Så kan dere heller være obs neste gang ho begynner å slå seg vrang på andre ting. Da kan man være veldig bestemt med en gang det begynner og gli ut, og håpe at de overgir seg så det ikke går helt i vranglås. Masse lykke til, håper forslaget kan hjelpe...
Mamma til to skjønne gutter Skrevet 13. november 2006 #3 Skrevet 13. november 2006 Har vært igjennom samme periode. Jeg valgte å gå over til up&go,slik at han fikk bleie på før vi tok ham ned fra stellebordet. Satt meg ned på gulvet og kledde på ham. Det var kamp dette også, men jeg fikk ihvertfall på bleie og han falt ikke ned fra stellebordet. (det var dette jeg var mest redd for)
Sophie juli 2005 Skrevet 13. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2006 16 mnd gammel neste uke. Og begynner helt klart å skjønne at hun kan påvirke omgivelsene ;-) Takk for gode innspill :-)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Godt å høre at andre også har det slik. Hjemme har vi hatt samme problemet 3 ukers tid. Nå har det begynt i barnehagen også. Er ikke riktig så ille om vi skifter bleie på gulvet. Påkledningen har også vært et mareritt. Nå sitter vi i sofaen når vi kler på. Vi stresser ikke, men tar oss tid til å fortelle hva som er det neste som skal skje. Det ser faktisk ut til å hjelpe, og det er ikke totalt krise hver eneste gang genseren skal over hodet lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå