Gå til innhold

Vedr. time out????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 4 år,- og vi er nødt til å bruke time out en sjelden gang!! Men hvordan i all verden kan vi få ham til å sitte i ro på en stol eller trapp eller hva det nå er!! Det er helt umulig, selv om vi gjentatte ganger (rolig) setter ham tilbake................noen med erfaring?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får heller ikke til dette.Barnet vårt stritter i mot som bare det. har ikke fungert hjemme hos oss, men derimot klistremerker på en ukeplan fungerte, med belønning etter ca. 10 klistremerker. belønningen kunne være bassengtur o.l.

Skrevet

Vi har en gutt på 4 år, som vi har brukt time out på siden han var 3. I begynnelsen måtte vi sitte ved siden av ham, ellers gråt han utrøstelig. Nå sitter han fint i ro, men han syns det er så forferdelig at vi ikke bruker det mer enn en sjelden gang (når vi har snakket til ham flere ganger uten effekt). Når det gjelder hans yngre søster på 2,5, derimot, er det verre... Hun syns det er litt gøy å sitte ¨på trappen, og klatrer ned hele tiden. Kanskje jeg må begynne å sitte ved siden av henne, også? Men jeg frykter at da blir det bare enda gøyere. Så konklusjonen er vel, ingen metoder fungerer på alle barn, men prøv å sitt ved siden av ham!

Lykke til.

Skrevet

Prøv å ta time-out sammen med han. Gå inn på et rom eller noe sammen med han, lukk døra og snakk rolig med han. Forklar hvorfor h*n ikke kan oppføre seg slik som h*n gjorde, og hør på hva h*n sier. Ofte kan det være nok å få h*n vekk fra situasjonen, uten å kreve at h*n skal sitte stille på en stol.

Skrevet

Har prøvd!!!!!! Fungerer ikke!!!!!

Skrevet

Jeg er prinsippielt imot time-out. Og det du nevner er en av grunnene. Det finnes ingen metode som virker på alle barn. Alle med mer enn ett barn vet at de må oppdras forskjellig, og at forskjellige måter gir ulike resultat. Jeg mener at poenget med oppdragelse må være at barnet på sikt selv klarer å bedømme hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. Klistermerker og timeout er ytre belønninger og straff. Det blir litt feil når du skal spørre 7 åringen om å ta ut av oppvaskmaskinen og han spør hvor mange kosemerker han får for det?

Det har noe med syn på barn og hvordan barn lærer.

• 2 uker senere...
Skrevet

helt enig med den siste her....

time out fungerer ikke når barnet ikke vil sitte i trappen, da må man finne på andre løsninger...

hva med en time inn?

Skrevet

Jeg er helt for time-out metoden, og den virker veldig bra her i huset.

Gutten vaar blir satt paa en kjoekkenstol i det antall aar han er (3), og i begynnelsen maatte vi staa ved siden av han, men uten aa gi han oppmerksomhet; hver gang han gaar av stolen blir han satt tilbake med en paaminnelse om at han maa sitte der i tre minutter.

Han trenger kun en paaminnelse om at ett skritt til over streken blir time-out, og han sitter der veldig sjeldent.

Han maa alltid gi en forklaring paa hvorfor han ble satt paa time out, slik at han med egne ord gir en forstaaelse av hvorfor han ble satt der.

(Jeg ble satt paa time-out fordi jeg dyttet x, og det er ikke lov).

Hensikten med time-out metoden er aa laere barna at en uoensket adferd faar konsekvenser, og man bruker ikke vold, (rapp over baken, smikk paa fingeren osv.), og heller ikke en tirade av ord og forklaringer som barna laerer seg aa lukke oerene for. Ved aa gi en muntlig advarsel foerst gir man barna en sjanse til aa endre adferden sin, med det resultat at de veldig fort laerer aa kontrollere seg selv. De vet hva resultatet blir hvis de velger aa ikke endre adferden sin.

Og det ender alltid med et unskyld, og en god klem. Saa er straffen over. Smertefritt, effektivt og logisk synes vi her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...