Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #1 Skrevet 13. november 2006 Jeg ønsker å pumpe ut litt melk frem mot jul, slik at jeg kan ta et glass vin eller to til maten i jula. Kanskje kan jeg ta en fest også Jenta vår er nå 7 uker, og jeg har aldri pumpet meg før nå. Har mye melk, men sliter sjelden med spreng, så har ikke hatt behov for å pumpe meg. Jeg har en håndpumpe, så jeg er klar for å prøve. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal forberede meg. Hvor ofte skal jeg pumpe, og hvor mye? Jeg gir kun ett bryst i gangen på hver amming, også går det ca to til tre timer mellom hver amming. Kan jeg pumpe meg rett etter jeg har gitt mat? Altså pumpe det andre brystet? Vil det likevel fylles opp igjen til neste mating. Og hvor mye skal jeg pumpe hver gang? Helt tomt? Har litt lite peiling som dere forstår. Er utrolig takknemlig for å kunne spørre dere som har peiling her inne:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Hei! Jeg er ikke ammehjelper da men, ammer selv og har både pumpet og ammet. Det er mest melk om morgenen. Derfor er det lurt å pumpe etter at du er ferdig å amme da. Jeg brukte å pumpe det andre brystet og maks 10 min. Brystet vil Fylles opp igjen. Jo ofter du ammer/pumper, desto mere melk!
Line_78 Skrevet 13. november 2006 #3 Skrevet 13. november 2006 Dersom du kun gir ett bryst hver gang går det nok helt greit å pumpe det andre etter amming, de fyller seg opp igjen :-) Var den måten jeg gjorde det på også da guttungen var såpass liten. I tillegg til å pumpe ut et lite lager er det lurt å øve med flaska noen ganger så du vet at babyen tar melk av flaske.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Takk til dere begge. Har prøvd flaska med litt vann, og hun tok den. Men jeg skal øve litt mer:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Men hvor mye skal jeg pumpe, og hvor ofte frem mot jul? Siden jeg har god tid enda bør jeg pumpe en gang om dagen i en lengre periode, eller bør jeg pumpe intensivt flere ganger om dagen i færre dager? Og skal melken skal fryses ned rett etterpå ikke sant?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Jepp, pumpe på morgen/formiddag er det beste og letteste. Ja, pump det andre brystet... Ikke pump for mange ganger om dagen, da øker du kanskje mye og plages av spreng og slikt. En eller max to ganger om dagen vil jeg anbefale. Ellers er det jo slik at når babyen er litt større, og det er delte meninger om hvor streng man bør være med tanke på alkohol og amming. Det er vel bred enighet om totalavhold fram til seks uker etter termindato, men etter det er meningene litt delte. Melken får samme promille som blodet, og man skal jo ha i seg litt før man f. eks. får 1 i promille. Da inneholder melken 1 promille, eller 0,1% alkohol... JEG drakk et glass vin til maten etter at snuppa var over seks uker. Uten det fnugg av dårlig samvittighet. Og jo eldre hun blir, jo mer tillater jeg meg å drikke, liksom. Det er aldri snakk om veldig ofte eller veldig mye så klart, men for meg er en viktig målestokk at jeg skal kunne være en god mamma. Etter for mye alkohol er jeg ikke det, da er jeg for sløv...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #7 Skrevet 13. november 2006 Jeg ville ha pumpet hver dag (morgen) i en stund framover. Det kan være lurt å ha et lite lager i frysern (selv har jeg 5-6 liter!) Etterhvert kan det hende at babyen krever mer om kvelden også, og da er det greit å ha litt ekstra mm på flaska! Jeg satte melka rett i frysern ja!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #8 Skrevet 13. november 2006 Ok, Takk for svar. Men skal jeg pumpe så mye jeg klarer hver gang da eller? Hvis jeg begynner som smått i morgen, så er det ikke for lenge å ha melken i fryseren fram mot jul?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #9 Skrevet 13. november 2006 Pump i 10- 15 min . Melka holder seg i opp til 6 mnd i fryseren hvis det er minus 18 grader. Eller tre mnd i "vanllig" kjøleskapfryser!
Nå kommer lillebror:) Skrevet 13. november 2006 #10 Skrevet 13. november 2006 OBS!! Min tulle vil ikke ha frysemelk, hun! Kun fersk... Smaker annerledes etter frysing. Kresne babyer...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #11 Skrevet 13. november 2006 Det JEG gjør er å pumpe på den ene sida mens jenta spiser på den andre. Hvis jeg prøver å pumpe uten av jenta henger der får jeg ut myyyye mindre :S Det er best å pumpe om morgenen, gjerne ved det første måltidet etter at dere har stått opp, så fryse det. Også må du huske å opprettholde at jenta tar flasken. Vi tok dette forgitt vi, så da vi bare skulle prøve 1uke før vi skulle ut hadde jammen jenta glemt hele greiene og NEKTET. Vi endte opp med å gi kopp da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå