Gå til innhold

Fødselspenger + fødselsstipend fra lånekassen?

Anbefalte innlegg

Har stått litt forskjellig om dette på sidene her.. Men er det slik at man kan få fødselspenger fra trygdekontoret OG fødselsstipend fra lånekassen hvis man har opparbeidet seg rett til begge deler?

Studenter kan jo ikke tjene mer enn 100 000 i året, før stipendet blir gjort om til lån, men dette gjelder kanskje ikke hvis pengene er fødselspenger fra trygdekontoret?

Fortsetter under...

Jeg lurte på om fødselspengene man fikk utbetalt av trygdeetaten kunne føre til at man gikk over 100 000 kr grensen. Hvis man feks får 10 000 i fødselspenger hver mnd i 10 mnd. Men jeg har skjønt det sånn at fødselspenger ikke likestilles med vanlig inntekt??

Men hvis du jobbet og gikk skole i fjor og har tjent opp rett begge steder til permisjonspenger får du jo ikke mere i år enn ifjor. Du vet jo hvor mye du fikk året før og vet da om du gikk over inntjeningsgrensen.

He-he... skjønner at det er litt vanskelig å sette seg inn i. Men jeg gikk ikke på skole i fjor. Begynner på studier i januar og får fødselspenger fom 1 mars. (Ca 12 000 kr i mnd tror jeg). Spm er om disse fødselspengene overstiger 100 000 kr grensen, for hva studenter kan tjene, eller om fødselspengene ikke regnes som inntekt på vanlig måte. Tror jeg har fått svar på at det ikke gjør det, men vanskelig å være sikker.

Annonse

Hvis du begynner studier i januar og skal ha fødselspermisjon fra mars, så har du jo ikke opparbeidet deg rett til fødselsstipend fra lånekassen. Du må ha hatt rett til stipend og lån (altså du må ha studert) minimum 6 måneder før fødsel.

E kjempe forvirret nå! Går andre året på en bachelor og fikk vite at jeg er gravid!!!!!!:):):) på tirsdag. Hva har jeg rett på av penger til høsten da? Har ikke jobbet mer enn en sommerjobb og litt nå til jul så har ikke oversteget grensen?

Hvis du tar utdannelse som gir rett på lån og stipend i lånekassen, og har gjort det 6 måneder før du føder, har du rett på fødselsstipend fra lånekassen. 8-9 000 kr i mnd i 42 uker. Hvis du i tillegg har jobbet litt deltid sammenhengende i 6 av de siste 10 mnd før fødsel (feks 2 ganger i uken) kan du også ha rett på fødselspenger fra trygdekontoret. Høres ut som du ikke har det nå, men hvis du har overskudd kan du evt vurdere å ta en deltidsjobb som du kan ha frem mot termin.

Lykke til:)

Driver du å tuller?

En plass sier du at du ikke har studert men tjent deg opp til fødselspenger fra trygdekontoret og lurer på om du kommer over 100 000 kr grensen også sier du at du har studert fra januar 2006?

Når kommer ungen. Du sier mars 2007?

Da har du jo ikke jobber 6 av de siste 10 mnd før fødsel. Og i allefall ikke over 100 000 kr.

Tror du må bli enig med deg selv hva du mener.

I perioden du får fødselsstipend (42 uker) spiller det ikke noen rolle hvor mye du "tjener" (f.eks fødselspenger) ved siden av. Dette svaret fikk jeg direkte fra lånekassen. Det jeg gjorde var å jobbe så mye jeg orket de siste 4 ukene før jeg gikk ut i permisjon (jeg var i veldig god form, ikke alle som orker dette), og ba lønningskontoret bruke de ukene som grunnlag for fødselspengene (noe som er etter regelverket, men siden jeg ikke tjener det samme hver mnd kunne de også ha tatt et snitt, men da hadde jeg kommet dårligere ut).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...