Gå til innhold

p- sprøyte

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei prøver meg med en ny overskrift slik at den kanskje når flere.

er det noen som har erfaring med bruk av p sprøyte?? og om det er vanlig at det tar lang tid å bli gravid etter man slutter med den. skjønner at det kan være veldig individuellt. skal egentlig ta ny sprøyte den 30 nov, men vurderer å kutte den ut. har hørt at det kan ta sin tid å bli gravid etter disse sprøytene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke ambefale den. Hørt at mange sliter med å bli gravid etter den. Ei vennine brukte 2 år på å bli gravid etter den. Ei annen vennine blødde i tre måneder etter at hun tok den.Du har liksom ikke mye konroll når du tar en p-sprøyte.

Skrevet

Her i Spania er den tatt ut av markedet! Den har altfor hoeye doser med hormoner, og er altfor sterk for kroppen. Det aa miste menses saann er ikke bra heller, og mange sliter skikkelig etterpaa med aa faa syklusen i orden igjen, og med aa bli gravide.

Skrevet

SLUTT MED ENGANG! det er hvertfall min mening. Jeg sluttet på p-sprøyta i april 2005, 1 år og 8 mnd siden. Har ikke sett antydning til menstrasjon eller EL siden jeg starta på den i 2002. Fikk ingen opplysninger av legen om at det kunne ta lang tid å bli gravid etter sprøyteslutt. hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg aldri startet på den. så nå sitter jeg her barnløs pga en forbanna sprøyte.

MEN det er ikke sånn for alle heldigvis. men ville sluttet hvis du ønsker barn ja.

Skrevet

bare så en ting er sakt, det er ikke farlig å ikke ha mensen. Den mens man har når man går på prevansjonsmidler, er kunstig fremstilt og helt unødvendig for kroppen. Vil åsså nevne at jeg har et par venninder som har sliti med å bli gravide etter at de slutta på pilla, de brukte nesten to år begge to før det endeli klaffa.

Hvis jeg skulle advart mot noe så måtte det blitt p-plasteret det har ekstremt høye doser med hormoner og det går RETT inn i blodet, så hold dere unna.

Skrevet

uff nu ble jeg skikkelig redd....trodde ikke den var så farlig. men hvis jeg kan trøste meg selv har jeg bare tatt 3 sprøyter. tror nok ikke det blir flere!!! tror nok de fleste leger ikke opplyser om hva ettervirkningene kan bli. åh nu ble jeg helt kvalm.

Skrevet

Den er ikke til å anbefale nei. Har slitt i snart 2 år nå,og har gått på provera for å stimulere til el og mens. gikk ett år før mens kom,men den lever sitt eget liv og kommer når d passer den:( Har ennå ikke funnet el heller. er så heldig å ha en veldig grei lege som ga meg kur allerede etter 6 mnd. Normal ventetid etter p-sprøyte var 1-2 år.

Skrevet

Jeg har brukt den.

Slutta på den ca 6 mnd før jeg fikk Alexander men, da var gubben i militære, så mnd etter at han dimma ble jeg gravid.

Begynte på den etter at jeg fikk lillegutt men gikk da på den i ca 1 år og begynte på cerazette som jeg slutta med for 1 år siden.

Men jeg anbefaller hverken cerazette eller p-sprøyta.

Du som fler sier her. null kontroll

Skrevet

Jeg gikk på p-sprøyte i ca 6 mnd,for 3,5 år siden og jeg sliter med å bli gravid nå. Har prøvd i overkant av 2 år nå. Det tok meg ca 2 år før jeg fikk mensen tilbake.

Men så har jeg en venninne som har gått på p-sprøyte i noen år. Hun slutta med den, og det tok ikke mer enn kanskje ett par mnd før hun ble gravid.

Men sprøyta er jo ikke anbefalt for jenter som vil ha barn senere. Dette fikk ikke jeg beskjed om til legen...

Skrevet

gikk du på provea for å få tilbake el og mens??? den sprøyta jeg bruker (brukte) heter provea!!???

Skrevet

nå har jeg vært inne på felleskatalogen å lest litt om p-sprøyta av typen provera. der sto at infertiliteten varte i gjennomsnittelig 10 mnd etter at en var sluttet, men at det var observert alt i fra 4 til 31 mnd. dette kan jo ta lang tid da gitt. bare å smøre seg med tålmodighet... er lei allerede..... er ei utålmodig sjel....uff!!!!

Skrevet

hei hei.

jeg gikk på sprøyta når jeg var yngre.

gikk da sammenhengende i 3 år, og det tok vel ca 2 mnd å få tilbake mens, etter at siste sprøyta hadde gått ut, dette tar jo 3 mnd, så alt i alt fra siste sprøyte tok det 5 mnd.

det går ann å kontakte lege eller gynekolog å se om du kan få en pergo kur, dette skal sette igang eggløsningen igjen og hjelpe veldig bra :)

Lykke til da :)

Skrevet

får man en sånn pergo kur så tidlig da??? sist sprøyte tok jeg for nesten 3 mnd siden.

Skrevet

Hei på dere..

Jeg gikk på sprøyten (Depo Provera, det er den eneste som er på markedet i Norge mener jeg) i ca ett år.. Jeg hadde ikke mensen mens jeg brukte den. Når jeg sluttet tok den i overkant av 1,5 år før jeg fikk mensen tilbake. Så gikk det i overkant av et år, før jeg begynte med den igjen. Denne gangen brukte jeg den et halvt åt uten å få mensen, men plutselig i løpet av en antibiotikakur fikk jeg mensen og hadde den sammenhengende i over en måned. Da gikk jeg til legen som sa at jeg måtte begynne på p-pillen for å få regelmessig mens (Yasmin) og det gikk bare noen dager før mensen forsvant å begynte å komme reglmessig. Ble forøvrig dårlig av Yasmin, så etter et lite år begynte jeg på p-ringen (Nuva-ring) Denne fungerte veldig godt for meg! :) Ble gravid også bare en måned etter at jeg sluttet med den..

Lykke til! :)

Skrevet

hvis man ikke får igang syklusen på egenhånd er det ikke noe galt i å få pergo.

er bare å forklare at man prøver på barn, og gjerne skulle hatt EL igjen snart :)

jeg fikk pergo når jeg sluttet på sprøyta selv. det mest fordi jeg var livredd konstant for at jeg var gravid. gynekologen ordnet det da slik at jeg fikk igjen mensen og kunne slappe av litt :)

Skrevet

tror jeg skal ta meg en tur til gynekologen min å legge fram saken for han så blir det kanskje ei ordning:) er vel ikke vits i å vente så lenge hvis man kan fremskynde mensen;) vet det kan ta lang tid å bli gravid for det. sist jeg ble gravid tok det 9 mnd fra jeg fjernet en kobberspiral til det ble klaff. jeg tror og at psyken spillte meg mange puss i den perioden. gikk flere mnd opp til 14 dager over ikm og så snart jeg tenkte tanken på å ta en test kom tr.... den mnd jeg ikke stressa med å bli gravid fordi jeg plutselig kom inn på skole, jo da ble jeg gravid med en gang. kroppen er jammen rar den:)

Skrevet

kjenner to stk som hr gått på den

hun ene var sånn superfruktbar som ble grav 1 pp med begge barne, etter psprøyten tok d over ti år før hun ble gravid igjen

en annen veninde har ikke fått tilbake mensen enda (fem år siden hun slutta på den) hun har et barn fra før men blir ikke gravid igjen

ikke ta den....ikke verd og ta sjangsen

Skrevet

Har tilogmed vurdert saksøking av legen som annbefalte p-sprøyte til meg da jeg var 17 år..hehe, ja jeg er bitter!

går vel kanskje ikke ann å saksøke for det, men synd virkelig ikke dette skulle blitt tilbudt jenter som ikke har fått barn.

Skrevet

Har ikke kunnet prøve aktivt før sept/okt mnd nå i høst. Men har ønsket barn med min samboer siden sommeren, men viste at jeg ikke har mulighet til det ettersom jeg ikke har EL så da har det ikke vært mulighet til å vært prøver tidligere. Du da?

Skrevet

er i startgropa med planleggingen av barn nr 3, så har ikke prøvd så mye. virkningen av sist sprøyte skal vel gå ut i disse dager, forhåpentligvis...... har tatt totalt 3 p-sprøyter, men har småblødd i perioder mens jeg har brukt den, så jeg håper jo at mensen kommer fort tilbake. tror kanskje jeg like godt drar til gynekologen min å ber om hormonkur for å framskynde prosessen litt:)

Skrevet

Ja, det ville jeg gjort. Ingen vits i å gå å vente:) håper alt kommer til normalen igjen for deg, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...