Mamma till 2 barn Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 Jag undrar, jag har en son på snart 3 år. Han är intensiv, aktiv, vill helst att mamma ska se/höra honom hela tiden,.Samtidigt är han väldigt snäll, lugn ibland, kosete o pratar hela tiden. Men varje dag är en ständig kamp när han ska ta på sig, tisse, eller göra något som HAN inte vill. Då skriker han högt o lägger sig ner på golvet o "liksom skriker". jag blir lätt stressad o det vet han. varje morgon är ett rent h..te. Jag f¨¨orbereder honom at vi skal till barneh. o att vi måste ta på oss kläderna. men inte det inte. Då börjar han gallskrika o båda 2 är genomsvetta, efter att han tvingat honom på kläderna. Han är sta som synden(som sin mamma) o an lukker öronen. Då går det absolut inte att snacka med honom. Vi har prøvd at vänta tills det går över, men han reagerar på samma sätt varje gång. Vi har prövat "makt"-ja, det mesta. Inget funkar!!!! Han är i trassåldern o det är ju en prosess som han/vi måste igenom + att det är han sätt att finna sina egna gränser. Men ändå.....Han vet o förstår precis allt. en smart liten kille...
M&T mamma Skrevet 13. november 2006 #2 Skrevet 13. november 2006 Om han går i barnehage, har du forsøkt å levere ham der i pysjen? Om du gjør en avtale med barnehagen og forklarer hvordan det er hjemme først er det sikkert ok. Så kan du si til ham at om han ikke vil kle på seg så får han gå i pysjen i barnehagen. Det er nok ikke så stas å komme i pysjen i barnehagen, så etter det kan det være at han blir litt mer grei med påkledning etter det. (Han må få med seg vanlig klær så han kan bytte når han kommer til barnehagen om han ønsker det). Eller så kan dere sammen kvelden før finne frem klærne han skal ha på seg dagen etter. Det har jeg hatt god erfaring med hos min sønn. Jeg velger type klær og han velger så blant disse. Når han har fått velge selv går det hele my greiere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå