Gå til innhold

Når introduserer dere gluten??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mais- og hirsegrøt vil jeg pøve noe nytt: Når kan man begynne med gluten-grøt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke introdusert gluten ennå selv, men har kjøpt en grøtpakke som står klar i skapet. Det er havregrøt med ris og hvete beregnet på barn fra 4 mnd. Den skal visst være grei å starte med, siden det ikke inneholder så mye gluten, men litt. Anbefales å intodusere det mens man fortsatt ammer (om du gjør det). Sikkert bare å prøve :)

Skrevet

starta med det for noen dager siden. gir grøt 2 ganger om dagen. så ga litt havregrøt med gluten til det måltidet han ikke spiser så mye. siden han er glad i frukt fikk han endelav det for at han skulle bli mett:) har fortsatt med havregrøten. og siden det gårhelt greit så får han en grei porsjon allerede. ammer også fullt ved siden av.

Skrevet

Martin har begynt med glutengrøt (nestles havregrøt) han synes den er topp.

Skrevet

trodde det var gluten i hirsegrøt og jeg???

Skrevet

Min mann har gluten allergi, så vi er ganske skeptisk, men tarmen er ikke ferdig utviklet før de er over året sånn at det har ingenting å si... pluss at det er bedre å gi beibisene det mens dere ammer for da får de ikke vondt i magen har jeg blitt fortalt...

Skrevet

Hirse, mais og ris er glutenfrie,

Hvetegrøt inneholder mest gluten

Havregrøt er godt å begynne med når du skal introdusere gluten.

Jeg begynte da han var 6 mnd gammel, da hadde han fått smaksprøver i 1/2 mnd, han nermer seg 7 mnd og får fortsatt kun smaksprøver.

Jo lengre man venter med gluten og jo mindre man gir minsker sjansen for cøliaki betraktelig.

Det står rikelig med informasjon på sosial og helsedirektoratets sider og i brosjyren deres om spedbarnskost.

www.shdir.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...