Gå til innhold

endeling kom gullungen

gammel røy

Anbefalte innlegg

Da kom endelig lille gullet vårt. Vannet gikk om ettermiddagen dagen etter min termin (5 dager før ultralydtermin), og abc klinikken ba meg om å komme inn ettersom hodet ikke hadde festet seg uken før (og jeg er førstegangs). De sjekket liv, så at hodet hadde festet seg og sendte oss hjem med beskjed om å komme inn til ny sjekk morgenen etter. Fikk beskjed om at dersom fødselen ikke kom igang etter 18 timer ble den satt i gang (nye retningslinjer på grunn av fare for streptokokker).

Heldigvis kom riene om natten, men da det var 10-12 minutter mellom dem fikk jeg ikke lenger noen pause mellom riene- dvs smerter også mellom hver ri. Litt slitsomt.....(all respekt til dere som plages med rier i 20 timer etc.) Da det om morgenen var 6 min i mellom fikk vi beskjed om at vi kunne komme inn, men at vi sikkert hadde goood tid ettersom jeg er førstegangs. Vi hoppet i taxi, og da vi kom frem var det 3 min mellom hver ri og full åpning (10 min kjøretur).

Jeg hadde fremdeles ingen pauser mellom riene, og de ville ikke la meg gå i badekaret ettersom vannet hadde gått. Men etter mye diskusjon med fødselsleger etc. lot de meg gå i vannet. Det var himmelen!! endelig fikk jeg pause mellom riene. Pressriene satte igang og jeg måtte etterhvert ut av vannet ettersom babyen ble stresset av det. Hun var ute etter nesten 1 1/2 time med pressing (hadde jeg vært på vanlig fødeavd. hadde de vissnok tatt frem sugekoppen)

Syntes riene før jeg kom til sykehuset var vondest og mest slitsomme- pressrier og fødsel ikke like ille (takk og pris fikk jeg gå i vannet)- følte jeg hadde kontroll når hodet kom ut og jeg sprakk ikke. Gla for at jeg valgte abc- hadde faktisk ikke klart tanken på epidural eller noe som helst som kunne bremset fødselen når ting først var i gang, var innstilt på å få den unnagjort og hilse på den lille personen inni magen. Jordmor og jordmorstudenten som var med på fødselen var supre og jeg følte meg hele tiden i trygge hender. Flott å ha gubben med til å holde meg i hånden og (kanskje viktigst av alt) presse i meg energidrikk med jevne mellomrom slik at blodsukkeret holdt seg på et ok nivå.

Har fått beskjed om at dersom jeg blir gravid igjen må vi være raske med å komme oss til sykehus- kan gå ennå fortere neste gang.

Nå er vi hjemme og koser oss. Var litt frem og tilbake til ullevåll de første dagene ettersom hun var på grensen til å ha for høye gulsottverdier. Men jeg vekte og plaget henne slik at hun fikk i seg mye mat, og det gikk greit. Ser nå ut til å bli en skikkelig bolleunge. Lykke til alle sammen, gled dere!!

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...