Gå til innhold

God dag alle sammen, nå er det bare å sette igang å spise jern tilskudd!!!

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg måtte dele dette med dere her inne, er jo verdt et forsøk...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=158525

Lykke til alle sammen, og gratulerer til alle som er blitt gravide i det siste!!! Ha en fin dag videre!!!!!!

Fortsetter under...

Hei! Jeg er også prøver og begynner å bli ganske desperat. Jeg leste også dette med jern, og selvfølgelig vil vi jo prøve ALT vi som prøver og prøver å få barn.

MEN; Vær litt forsiktige med å putte i dere jern uten å ha sjekket med legen deres først jenter, da for mye jern i kroppen kan være farlig!

Bare be legen sjekke jernlagrene deres (ikke bare "blodprosenten", men JERNLAGRENE). Hvis dere har for lite/lave verdier er det selvfølgelig bra å fylle opp for å øke sjansene for graviditet, men er de allerede fulle vil dere ikke ha noen nytte av det, snarere tvert i mot.

det skal ikke være farlig å ta jern uten å ha pratet med legen først. kroppen tar kun opp den mengden med jern som den trenger..

jeg skal i hvertfall en tur på apoteket i morgen

stå på jenter

trekker tilbake det jeg så om at kroppen bare tar til seg det den trenger.. (vi diskuterte nemlig dette på jobb og da var det noen som sa at det ikke var farlig) men leste artikelen litt nøye.

bør nok høre med legen ja.. (men da er det jo og snakk om store doser)

hvis man vet man slurver litt med grønnsaker og leverpostei, tror jeg man trygt kan ta litt jern

Tror de fleste vet at man IKKE skal medisinere seg selv med jerntabletter, det står til og med på jerntablettglass at man ikke skal spise disse før man har rådspurt med lege. Kan være meget skadelig.

Det var godt å se nygift;) Har nemlig ernæring som del av mitt studie, og ernæringsfysiologen som underviste oss sa at det var et større problem om vi får i oss for mye jern enn for lite, og frarådet alle fra å ta jerntilskudd uten å ha fått påvist jernmangel.

Så snakk med legen;))

Annonse

jeg og hadde en mistanke om dette. men en veldig påståelig mann på jobb mente at det var ikke noe problem å ta for mye jern.. og han har en gravid kone (trodde da han visste hva han snakket om)

men var vel som menn flest *ler*

greit å få avklart godteprinssesa.. tror jeg venter med den turen til apoteket.. har bestilt time til legen i begynnelsen av desember.. ber henne sjekke da jeg.. hvis det ikke skjer noe denne pp da...

ganske merkelig artikkel. hvis du trykker deg videre til de andre 9 tipsene for å bi gravid, så er det ene tipset å "be til Gud". Det kan da UMULIG ha noe å si, hverken for religiøse eller andre?!?!?!

En merkelig ting å putte på "topp 10 tips lista"......

Eg går på streng "jernpillediett" etter å ha fått påvist omtrent ikkjeeksisterande jernlagre. Blodprosenten er heilt normal (13,eittelleranna), så kroppen min har vel vore "flink" til å gjere seg nytte av det som faktisk var på lager. Men no er det altså tomt. Skal gumle jernpillar i seks veker og så ta ny blodprøve.

Kanskje eg blir gravid på eit blunk når eg har fått jern i kroppen igjen :-)

Men det er uansett lurt å sjekke jernlagre, spesielt om du er trøtt og slapp.

Hei nygift! Jeg skrev det ikke for å være ekkel med dere skjønner du! Jeg skrev det fordi jeg jobber i helsevesenet og jeg ønsker dere alle både å bli gravide og ha jernlagrene i orden, men jeg ønsker dere ikke overdosering av jern da det faktisk kan være farlig. Og nei, det trenger ikke være så veldig store doser heller. Vet dere f.eks at 10 stk vanlig reseptfrie jern tabletter kan ta livet av et barn på 2 år...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...