Gjest Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 I går kveld trodde jeg halsen skulle ta fyr. Hva kommer halsbrann av. Vet det er noe med press på lukkemuskelen øverst i magen..men er det ikke noe man kan gjøre for å motvirke det??? Spiste litt sterkt krydret mat i går kveld...blir det verre av det ? Er ikke så plaget at jeg gidder gå på apoteket å få noe for det... Men hvis det er noe jeg kan la være å spise el sånn..så vil jeg prøve det først.
selfangerkjerringa Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 Sitat fra www.lommelegen.no: Matens vei.. oppover! Vanligvis skal det bare gå mattransport fra spiserøret og ned til magesekken, og ikke omvendt. Når du har halsbrann greier ikke lukkemuskelen mellom magen og spiserøret å gjøre jobben sin, og syreholdig mageinnhold presses opp i spiserøret. Det svir og du kan også få sure oppstøt. Noen typer mat gjør halsbrannen bedre, mens andre typer kan forverre og også fremkalle halsbrann. Lommelegens ernæringsfysiolog gir deg disse rådene: Prøv dette: * spis regelmessig * spis flere, men mindre måltider * brødmat gir deg minst plager * bruk god tid og kos deg med maten. Styr unna: * fet mat * syrlige drikker * mat med tomat * brus med kullsyre * sigaretter * alkohol * sjokolade * peppermynte * drikke med koffein (kaffe og te) * luftdannende matvarer (kål, løk, erter, bønner) * vær litt forsiktig med melk og fløte * ikke spis senere enn 2-3 timer før du legger deg. Hvis du er overvektig kan det bli bedre om du går ned i vekt. Gravide som får halsbrann blir som regel helt bra igjen etter fødselen.
selfangerkjerringa Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Selv har jeg heldigvis vært forskånet for halsbrann hittil i svangerskapet (uke 33 nå), men har fått tips av flere venninner om at det å drikke H-melk virker lindrende
MammaDilla Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 Veldig enkelt sagt, så kommer halsbrann av at lukkemuskelen mellom magesekken og mellomgulvet blir litt "slapp" nå som hele systemet blir skvist oppover. Dette fører til at magesyren kan komme litt opp i spiserøret. Jeg er heldigvis skånet for dette, men sys synn i de som må slite med det.. huff..
♡Maria18&Snuppa♡ Skrevet 12. november 2006 #6 Skrevet 12. november 2006 hei:) jeg har aldri vært plaget av halsbrann men begynte og få det for 1 uke siden.. får det når jeg spiser brød med korn/frø altså grovbrød generelt...så jeg har gått over til loff,også får jeg det hvis jeg spiser mat som er litt brent eller veldig godt stekt også sterkt krydret mat. jeg syns det lindrer veldig når jeg drikker melk prøv også med iskaldt vann;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå