Gå til innhold

Vi har Steinerbarnehage, småbarnsavdeling

Anbefalte innlegg

Jeg er superfornøyd med vår Steinerbarnehage! Vi får rikelig med informasjon og barna har det helt supert der. De kommer om morgenen, blir tatt imot som små prinsesser og prinser, min løper rett bort og gir en god klem til nærmeste ansatt. De er blide, glade, oppmerksomme. Lett å se at ungene trives, stortrives.

De spiser forkost i barnehagen, det er høydepunkt å samles rundt bordet. Mitt barn lærte seg raskt bordskikk etter å ha begynt der. De hjelper til med å rydde etterpå, noe de synes er stor stas. Det tas tid til å bake og de små får delta.

De samles med lek og sanger kjent fra vi foreldre var små. De lærer motorikk og de lærer om dyrene, hvor melka kommer fra og om solen, måne, stjerner.

De spiser sunn mat, alt de får servert er økologisk. Når det er bursdager har de sitt eget opplegg, de får fruktsalater og juice. Ingen kaker eller sukker. De leker med treleker og ting fra naturen, tegner og maler og leker med leire. Dagene er fulle av aktiviteter. De bruker fantasien og er veldig mye ute, de drar på skogsturer og ikke på byturer.

Vi får hver dag artige historier og vi ser at de ansatte stortrives. De er oppriktig engasjert og det er bare tull at det ikke drives oppdragelse der. Fri oppdragelse finnes ikke i vår barnehage. Det er ikke lov å utstøte andre barn, man skal leke sammen, inkludere. Ikke lov å herje og slå. De lar barna leke selvstendig, men kommer alltid inn i leken dersom de "må". De har også lek der de ansatte styrer leken, i vår avdeling har vi så mange ansatte som er så engasjert, det er bra for ungene som føler de blir sett.

De har flere ansatte pr avdeling enn det som er vanlig. Det er mer dugnad på oss foreldre, noe jeg synes er greit. Vi blir mer kjent med hverandre, med barnas andre hjem for å si det sånn, engasjerer oss mer i hvordan barna skal ha det i barnehagen. Dugnaden består i å vaske lokaler så vi til enhver tid har gode forhold til barna våre, bake til barnehagen, så de har gode hjemmebakte brød og rundstykker der. Vi oppgraderer uteområder etc.

Det har stått en del om Steinerbarnehage på forumene, som jeg ikke kjenner meg igjen i. Dette er vår barnehage, kan godt hende det finnes dårlige Steinerbarnehager, men vi har kun gode opplevelser. Barnet vårt blomstret helt fra starten og vi merker stor fremgang. Har ikke en eneste negativ opplevelse fra barnehagen vår.

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Godt det er forskjell på barnehagene da, og at ikke alle Steinerbarnehager er like. Jeg har nemlig ikke så mye positivt å si om Steinerbarnehage, etter at min søster jobbet der ett år. Hun var på småbarnsavdeling, og de hadde INGEN aktiviteter. Deres oppfatning var at barna var for små til aktiviteter. De skulle utvikle seg på egenhånd. De voksne fikk ikke sitte med dem på fanget. Helst ikke trøste. De voksne skulle gjøre husarbeid hele tida (hagearbeid ute), og ikke aktivisere eller sitte med barna. De ansatte fikk ikke bruke hansker ved bleieskift (noe som er påbudt fra helsemyndighetene), ikke bruke solbriller, skulle helst gå i skjørt, fikk ikke ha pauser (noe som jo er lovfestet). Barnehagen har ikke bøker, spill og puslespill, og de hadde barn som de skulle bruke disse tingene på som metode fra bl.a. logoped. De hadde barn med spesielle behov hvor ledelsen i barnehagen ikke tok dette på alvor. De fikk ikke den oppfølgingen de skulle, og selv om de hadde fått tildelt ressurser så ble disse brukt på andre ting enn de barna som skulle ha dem. De fikk ikke noe ekstra. De voksne fikk overhodet ikke lov til å heve stemmen, eller snakke til barna uansett hvordan de oppførte seg. Det ble praktisert fri barneoppdragelse, og barna fikk gjøre akkurat som de ville. De barna som fra før av var litt aktive og utagerende, fikk direkte adferdsvansker. Og de som i utgangspunktet hadde adferdsvansker fikk ingen hjelp overhodet.

Dette er jo et skrekkeksempel av en barnehage mener jeg, og jeg spurte flere ganger min søster hvordan hun kunne forsvare å jobbe i denne barnehagen. Det kunne hun heller ikke, men hun måtte ha en jobb. Etter litt over et år, fikk hun seg heldigvis en annen jobb.

En annen ting som sies over, er jo dette med maten. De dyrket mye mat selv, noe som jo er positivt. Men all utetiden sommerstid skulle brukes til at de voksne jobbet med hagen/kjøkkenhagen, og ikke brukes på barna. De gikk aldri på tur utenfor barnehagens gjerde. De laget mye mat, noe som opptok minst en av de ansatte hver dag. Og barna ble truet til å spise den maten de ble servert. Dersom de ikke spiste, fikk de ikke noe annet og gikk sultne. Og mye av den maten som ble laget var ganske spesiell. Fint at barna blir presentert for ulike typer mat, men da må de få alternativer dersom det absolutt ikke faller i smak.

Oi, det hørtes jo helt grusomt ut. Tydeligvis forskjell på Steinerbhg, det er overhode ikke praksis i vår bhg. Der er det oppdragelse, de leker og har faktisk aktiviteter hver eneste dag i småbarnsavdeling. Hver dag synges og danses det, ungene sitter på fang, bæres, koses med og de er ute lenge. De dyrker ikke noe mat selv og de lager heller ikke noe selv og husarbeid gjøres ikke annet enn at de feier over gulv og rydder på kjøkken. Men de baker en del som de små får delta på, min unge er melete over hele seg når de holder på som de andre ungene også er.

De stortrives. Hadde tatt han ut av bhg dersom det var som i den din søster jobbet i. Han har blomstret og blitt veldig selvstendig og trygg og vi ser han har en solid porsjon selvtillit. Jeg undersøkte en del før jeg tok plassen og det praktiseres sikkert ulikt.

Hvilken by ligger den du snakker om?

Annonse

Denne bhg ligger sør i Norge. De ansatte i barnehagen har selv renholdet av barnehagen, og dette skal selvfølgelig gjøres i arbeidstiden. Dvs den tiden man burde være sammen med barna. De måtte tørke støve hver dag osv. Et skrekkeksempel av en barnehage spør du meg (er selv førskolelærer).

Men det er godt å høre at din bhg fungerer så bra. Har tidligere alltid hatt positivt inntrykk av Steiner bhg, men fikk skikkelig bakoversveis av alt min søster fortalte. Hun ante heller ingenting på forhånd, og gledet seg da hun fikk vikariat der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...