saharas Skrevet 12. november 2006 #1 Skrevet 12. november 2006 God morgen alle sammen, jeg har en liten prinsesse som er født i Frankrike (uke 29, 1300 gram). På sykehuset der var de veldig nøye med å "leire" barna, dvs at de skiftet stilling på de hver 3. time, og la da i en slags konkong- som om de skulle ligge inni livmoren. De sa at det var viktig for utvikling av musklelkraft, at de skulle ha "motstand" rundt seg. Jeg fikk beskjed om å fortsette slik hjemme, til 4 mnd etter termin. På sykehuset i Norge drev de ikke med slik leiring, og jeg lurer på om dere har fått slike beskjeder i forhold til deres små, eller er det kun i Frankrike de praktiserer det? Virker jo ganske logisk synes jeg, babyen utvikler jo normalt muskler ved å ha det trangt rundt seg de siste ukene før fødsel, og dette opplever jo ikke for tidlig fødte.. En annen ting: Hvor lenge fullammet dere ? Min er nå snart 7 mnd ukorrigert, fullammer ennå...når er det på tide å begynne med mat ? Takknemlig for svar- mange svar!
Gjest Skrevet 12. november 2006 #2 Skrevet 12. november 2006 jeg fikk en sønn i uke 35. han veide 1710 gam. På sykehuset var de nøye med å skifte stilling på hodet. Han lå også i seng,pakket godt inn. De kalte det for "rede". Det var for at det skulle minne så mye som mulig om livet i livmoren.Vi var på Riksen.Vi fortsatte med det hjemme til vi følte han var trygg nok til å klare seg uten. Jeg ga kun morsmelk til han var fem mnd, da begynte jeg såvidt med grøt.Det var egentlig bare for at han skulle legge nok på seg, ellers hadde jeg ventet til han var 6 mnd før jeg hadde gitt ham noe annet enn mm. Nå får han litt brød om morgnen+mm, frukt midt på dagen+mm og grøt på kvelden+mm. Han er 9 mnd.
Guttemamma x 3 Skrevet 14. november 2006 #3 Skrevet 14. november 2006 Vi var i likhet med "honeypuff" på riksen. Vi fortsatte med rede 3-4 mnd. etter termin. Når det gjelder innføring av fast føde leset jeg bøker og søkte på internett og fant følgende: 1. Gå etter termindato hvis det ikke er spesielle hensyn (bok av Ola Didrik Saugstad, rikshospitalet) 2. Bruk midt imellom fødselsdato og termindato (funnet i div. forum på nettet) 3. Gå etter fødselsdato.(funnet i div. forum på nettet) Vi endte opp med å starte med smaksprøver da han var 5,5 mnd. korrigert.
moderen Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Hei! Vi var på nyfødtintensiv på Fredrikstad - og der var de veldig opptatt av ar barna skulle ligge trangt og i "rede" som de lagde av sammenrullede håndklær. Og at de skulle skifte stilling - fra side til side, ihvertfall så lenge de lå med overvåkning. Uten overvåkningsutstyr skal de jo ligge på ryggen, og heller veksle på hodestillingen...
Internett Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 De var veldig opptatt av det her også... så det er nok bare forskjell fra sykehus til sykehus...
Stolt trebarnsmamma Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 De gjør nok det pa de fleste norske sykehus og. Mine to sma kom til verden da de var 27+1 pa riksen. De ble lagt inn i rede og snudd hver 3.time. Ukorrigert alder er 7,5 mnd og korrigert er 4,5 mnd. Vi begynte med smaksprøver av maisgrøt for en mnd siden, Na spiser de et fullt maltid pa deling. Øker slik at de er oppe i et fullt maltid hver nar de er 5 mnd korrigert, da tenkte jeg a gi to grøt maltider eller et med grøt og ett med middag (potet, grønnsaker..)
saharas Skrevet 14. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. november 2006 Takk for alle svar! Du stolt tvillingmamma: Hvordan merket du at barna var klare for grøt? Var de mye sultne om natten, hvor ofte ammer du (hvis ammer da,) om natten nå? Jeg er så i tvil om jeg skal begynne med grøt nå, er egentlig litt sliten, og savner å sove om natten..(ammer hver 3. time hele døgnet..). Men samtidig så er det digg å slippe alt styret med koking av vann og grøtsøl og alt det der. Veldig enkelt å slenge frem puppen..(Førstemann fikk grøt da hun var 4 mnd, og sov hele natten etter det,hun er født til termin). Og så lurer jeg på om vi var på Riksen samtidig? Var du der i mai?
Stolt trebarnsmamma Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Ja, var der i mai, ;-) Jonah & Julie kom til verden 2.april og vi dro hjem 7.juli. Vet jeg hvem du er og kanskje? Jeg ammet ut august sann ca og ga de morsmelken som jeg pumpet pa sykehuset (10 liter!) pa kveldene nar de var ekstra sulten. De begynte a sove seg gjennom hele natten da de var 1,5 mnd korrigert. Jeg fikk minde og mindre melk ettersom flasken ble mer og mer brukt. Slitsomt a pumpe hele tiden, pumpet jo hver 3.time natt og dag fra 2.april... Sa det ble erstatning fra september i tillegg til det jeg pumpet ut om kveldene. De var 3,5 mnd korrigert og 6,5 mnd ukorrigert da jeg begynte med smaksprøvene og de var kjempeinteresserte. Litt slitsomt med all grisingen. Men etter litt kyndig veiledning fra svigermor i ei ukes tid, sa ble de riktig sa flinke. Synes det er vanskelig a vite hvor mye mme de skal ha i tillegg, sa lager bare de vanlige mengdene som er 200 ml x 4. Pappan vasker, koker og lager ferdig pa kveldene og setter i kjøleskapet. ;-)
saharas Skrevet 15. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2006 Hei, og takk for svar. Har du flere barn? Snakker du østlandsdialekt? Jeg hadde plassen på rommet til venstre, på høyre side ved vinduet..(voks og gro). Det sto TV 1 på sengen, men det var bare ett barn, jeg mistet jo gutten min. Nå er jeg sååå sliten, så jeg skal gå å kjøpe grøt tenker jeg. Hva slags grøt begynte du med? Og blander du med melk eller vann? Å, dette blir spennende, jeg gleder meg til kvelden..
Stolt trebarnsmamma Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Nei, tvillingene er de første. Jeg er trønder... ;-) Vi startet pa intensiven, sa medisin, voks&gro. Jonah ble operert sa han havnet tilbake pa intensiven, sa medisin hvor de la sammen til slutt. Vet ikke hvem du er.. Synd a høre at du mistet gutten din, man finner ikke ord i en sadan stund. Men haper det gar bra med det andre barnet da. Vi ble anbefalt a starte med maisgrøt, den er uten gluten. Blandes med mm eller mme. Du far ha lykke til med grøten, ma fa høre hvordan det gar videre da. Jeg er og veldig sliten, men na er barna pakket pa klær mens mor spiser lunsj. Pakker pa de før de sovner og har verandadøren oppe...Kaldt til mor, men godt til barna. Vi mammaer ma ofre oss titt og ofte... Ha en fin dag! ;-)
saharas Skrevet 15. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 15. november 2006 Da har jeg nok trodd du er en annen.. Ha en fin dag du også, og nyt lunsjen-mens du kan..! Jeg skal holde deg oppdatert på grøtprosjektet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå