Gå til innhold

Alkohol tidlig i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har vært uheldig å drikki alkohol tidlig?

Jeg er i uke 6 nå og har fått drikki en halv flaske vin for litt over en uke siden.Visste ikke jg var gravid da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk drikker ofte i flere mnd før de finner ut at de er gravide, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for en halv flaske.

'Å jeg TROR uansett ikke at du deler blod med fosteret så tidlig, så det går nok bra

Skrevet

Er jo uansett ikke noe å gjøre med det nå, gjort er gjort å du kan ikke gå tilbake i tid å endre på noe!

For de fleste går det veldig bra, å babyen tar ikke skade av mors uhell før hun var klar over graviditeten. Prøv å ikke bekymr deg så mye over det.

Skrevet

Tidlig i svangerskapet sies det å være et "være eller ikke-være" for embryoet. Det vil si at om påkjenningene er for store, forlater det kroppen din, men hvis ikke, tar det visst ikke skade helt i starten, bare "konsentrerer" seg om å begynne å vokse.

De aller fleste vet ikke at de er gravide før tidligst to uker etter befruktningen. Bare de som aktivt planlegger å få barn, og dermed oppfører seg eksemplarisk, klarer å unngå å gjøre ting denne tiden som de selvsagt ikke vil gjøre resten av svangerskapet!

Det går nok greit, husk, det er ikke bra å bekymre seg for mye heller...:)

Skrevet

Den mnd jeg ble gravid var det mye festivitas, jeg drakk mye, og var rimelig drita når det gikk opp for meg at jeg skulle hatt mensen et par uker tidligere.... Jeg er 27 uker nå, og alt ser hvertfall greit ut :)

Jeg var på mange fester med førstemann også - før jeg oppdaget at jeg var gravid (har blitt like overrasket hver gang - aldri planlagt kan man si)

Han ble født stor - og er en smart ung mann i dag :)

Skrevet

inne på skravlesiden.. noen sider bakover.. har jeg skrevet farene ved å drikke i svangerskapet.. en oppgave til skolen. dær kan du lese. men tror ikke det er et stort problem før dere deler blod.

Skrevet

Jeg var like langt på vei som du nå, det var 16 mai, meg og en flaske tequila (ikke en hel alene, da hadde ikke jeg sittet her idag ;-)))

Men nå ligger jenta mi på snart 3 år i senga si og roper "mamma jeg er ikke trøtt". Så den satt gitt!

Så ikke vær redd, men lurt å stoppe alkohol inntaket nå! Ett glass er ikke OK!

Skrevet

Æ har rørt alkohol en gång ætte æ bei gravid, då va æ ganske så dritings, men va kun 2-3 uke på vei (vesste ikkje om det då), å d ska vest ikkje ha nåkka å sei så tidlig....

Skrevet

Bare slapp av, hvis det skulle bety være eller ikke være for baby så ville det være mange barn som ikke var født. Det er jo ganske vanlig inkludert meg å drikke litt før man fant ut at man var gravid. Når man har prøvd i lang tid så konsentrerte jeg meg mest om å ikke tenke på å bli gravid hele tiden. Dvs at jeg kunne ikke være avholds i 3 år! Så bare slapp av og hold deg unna alkohol framover ,-) Lykke til!

Skrevet

Kan ikke tro det er vanlig å drikke i flere mnd før man finner ut man er gravid. De fleste forstår vel at de kanskje er gravid når ikke mensen kommer. Men det er nok mange som drikker alkohol innen den tid, uten at barnet hat tatt skade av det.

Skrevet

jeg drakk en muligens to(usikker på unfangelsen) før jeg viste jeg var gravid- men har fått beskjed om att embryoet ikke er tilkoblet mors blodomløp før i uke 6 (eller no sånt) og att det derfor ikke påvirkes.

Skrevet

jeg hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid, så jeg hadde ingen anelse at det faktisk hadde skjed før jeg var ca 5-6 uker på vei. frem til da hadde det vært endel både alkohol og røyk, men får jo bare satse på at det går bra. legen sa til meg når jeg spurte at i norge er vi overhysteriske og at det var ingen fare :)

Skrevet

Jeg er i samme båt. Var i syden i uke 5-6, heldigvis var jeg ikke på fylletur, men på kosetur med kjæresten. Men drakk jo likevel en del, 2-3 øl hver dag, og litt sprit ene dagen. På slutten av turen begynte jeg å skjønne at kanskje ikke alt var som det skulle, og fikk ganske så hetta. Vurderte sterkt å ta abort på grunn av alkoholinntaket, leste masse om alkoholskader på barn og ble skikkelig dårlig. Bestemte meg for abort, så ombestemte meg igjen, og fram og tilbake. Legen min mente at det overhodet ikke var noen abortgrunn, det samme gjorde familie og venner. Endte iallefall med at jeg ikke klarte å ta abort. Gikk å var superengstelig fram til ultralyden. Ultralydlegen bare fnøs av det, han sa at dersom alkohol var så skadelig ville det vært mange dumme tyskere og franskmenn i denne verden. Han mente infeksjoner var langt mer farlig. På ul så iallefall det man kunne se, normalt ut, sa han, så etter det har jeg slappet av litt mer. Jeg er selvfølgelig engstelig fremdeles, men det er nok alle kommende foreldre en eller annen gang i løpet av svangerskapet. De fleste jeg kjenner har faktisk drukket alkohol før de visste de var gravide. Så de siste ukene har jeg prøvd å tenke minst mulig på det. Det er jo folk som går gravide i flere måneder før de oppdager at de er gravide, og det likevel går bra. Jeg synes dog det er veldig rart at mor-barnundersøkelsen ikke har mer detaljerte spørsmål rundt dette, så de kunne kartlagt farene ved alkohol litt bedre enn det som er tilfelle i dag, tidspunkt, mende av inntak osv. Når de først gjør en så stor og omfattende undersøkelse, burde de klart å fått til det.

Vi får satse på at alle her inne får friske og raske barn. Det går helt sikkert bra!:) Jo mindre vi bekymrer oss, jo bedre er det for barnet så vi får tenke positivt!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...