Gå til innhold

Noen her som har babyer med hjertefeil og som velger å avslutte avangerskapet?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk vite på ultralyd at vår lille baby har ikke bare en men tre alvorlige hjertefeil. Det er et sjokk å vite og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå :( Sitter bare å gråter og gråter og vet ikke om jeg klarer å avslutte det hele. Sykdommen babyen har er : "taussis-bing" anomali. Eller også TGA: transposisjon av de store arterier. DORV: Dobbelt utløp høyre hjertekammer. VSD: Hull mellom hjertekammer.

Er det noen her som har noe liknende og som kan hjelpe meg til å finne fred med meg selv? Noen her som valgte å avslutte det hele??

Fortsetter under...

Kjære deg.

vet akuratt hva du går igjennom. Det er et umenneskelig valg å ta!! Valgte å avslutte svangerskapet i uke 20 for 2 uker siden. Dette er det verste en mor og nyblivne foreldre kan gå igjennom. Mitt barn hadde en anderledes diagnose. Det som er så synd er at leger ikke kan gi noen råd om hva du bør gjøre. De gir en diagnose og på hvor stor sjanse barnet har til å overleve og klare seg etter fødsel.

For å gi deg noe som kan gjøre at du slutter litt fred med deg selv kan være at du bør tenke på at legene faktisk har gitt deg dette valget. Det er alltid en meget god medisinsk grunn som ligger bak et slikt forslag. Dette fortalte en annerkjent barnekiriurg til meg. Dette er noe jeg har klamret meg fast til hele tiden. Men det viktigste er at du skal leve med valget dittt og dette er et avgjørelse bare du kan ta. tenker på dere i en vanskelig tid. Husk at ting ordner seg med tiden, selvom det ikke føles slik nå.

Vi hadde baby med hjertefeil samt kromosomfeil som ble oppdaget på rutineultralyd og bekreftet med fostervannsprøve. Det var noen forferdelige uker selv om valget var ganske klart for oss. Syntes det var forferdelig å gå fra å kjenne koselige spark i magen til å kjenne spark mens du ventet på å avslutte det hele. Langpining også på sykehuset før fødselsen kom igang, men personellet var heldigvis veldig imøtekommende og vi følte aldri at de fordømte oss men heller at de hadde forståelse for at det er en utrolig vanskelig situasjon. Vi trøster oss med at vi er glad feilene ble oppdaget og at vi fikk ta et valg, men det er mulig din prognose er annerledes. En sen abort er en vanskelig avgjørelse uansett hva du velger, men jeg tror det er viktig å prøve å tenke med hjernen og ikke hjertet i en slik situasjon, for valget du tar får konsekvenser for resten av livet og det er bare du som vet hvilket valg som er riktig for deg!

Heisann.

først må jeg få si at jeg føler med dere i denne smertefulle tiden... Har ikke selv opplevd akkurat det samme, men har 2 aborter bak meg så litt vet jeg da om hva det dreier seg om. Jeg vil ikke si noe som vil påvirke ditt valg eller gjøre det verre for deg, men må få si at jeg håper du tenker deg godt om! Det er du som må leve med det valget du tar så det er viktig at du følger din egen samvittighet og ikke bare hjernen som en før meg skrev... Og jeg personlig mener at alle barn har en rett til å få en sjanse, selv om det innebærer 1 dag, 3 mnd eller resten av et langt liv. Skjønner at det er krevende med et barn som trenger mer enn andre, nå vet jeg ikke om du har flere barn, men er det ikke verdt det om barnet lever i 3 år og for både deg og barnet å få ha blitt kjent med hverandre? Nei, det ble egentlig feil alt dette... Hadde ikke tenkt å si noe om hva jeg mener selv... Uansett hva du måtte velge er det ditt valg og antagelig ditt verste valg i livet!

Litt uenig i det som står over her!!!

mener du virkelig at en til en hver pris skal gi alle barna en sjanse???

Hvis utsiktene for at barnet er et liv med sykdom, operasjoner og lange sykehus opphold er det et verdig liv da?. Og med store hjerte feil er jo sjansen for hjerneskade under operasjonen også stor.

det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva mann velger, men en må tenke på hvilken framtid barnet vil få!!!.

Jeg håper du som skrev hovedinnslaget her velger det som er rett for deg og familien din. Lykke til, du har en tøff tid foran deg.

Annonse

Hei igjen,

Nei, jeg mener selvsagt ikke at man for enhver pris skal velge å gi barna en sjanse! Men, JEG ville gitt barnet en sjanse i MIN situasjon, fordi jeg ville ha levd med den vissheten om at barnet fikk den sjansen om det skulle gå så galt under operasjon at barnet dør... For å snu det hele litt, så kan jeg si at om JEG hadde valgt å avbryte svangerskapet hadde jeg bare gått resten av livet og grublet på hva om...?enn hvis...?

Og det kan høres egoistisk ut men jeg måtte hatt veldig god grunn for å velge noe sånt, ikke "bare" at ungen kan bli hjerneskadd. Måtte hatt en grunn som gikk mer på om jeg gjorde barnet noe vondt (fysisk eller psykisk), eller om at det var fare for mitt eget liv (siden jeg har to barn til og ta hensyn til) Men for all del dett er et valg som hver enkelt i sin situasjon må ta selv, og jeg unner ingen det! Skjønner også at de som velger det, ikke gjør det med lett hjerte... Uansett hva man velger er det vanskelig, og håper hovedinnlegger velger det som er riktig for seg og sine jeg og.

Lykke til videre i livet til deg og din familie!

• 1 måned senere...

hvis jeg senere i graviditen får vite at barnet mitt har alvorlige kromosonfeil e.l. har jeg bestemt meg for å avbryte svangerskapet. med det vil jeg ikke si at handikappede barn ikke har rett til å leve, men at jeg ikke kommer til å klare å ta meg av et handikappet barn. jeg er kun 17 enda, og å ta seg av et "normalt" barn vil være vanskelig nok. dette hjelper deg kanskje ikke akkurat i avgjørelsen. gjør det som føles rett for deg. vil også si at noen i familien min fikk en gutt med alvorlige hjertefeil. han var en herlig gutt, men livet hans besto nesten utelukkende av sykehusopphold og operasjoner, og han var veldig sliten og kunne ikke være med på alt andre barn kunne. foreldrene angret nok ikke på at de fikk ham, men sorgen var utrolig sterk da den lille gutten døde under en operasjon, bare fem år gammel.. det er nok enda verre enn å ta en sen abort vil jeg tro.. men det viktigste er at du gjør det du selv synes er best.

Jeg synes det er helt forferdelig at noen kan begynne å diskutere EGNE meninger på en tråd som denne!

Den ble laget av HI for å få støtte i en utrolig vanskelig situasjon, og jeg synes det grenser mot respektløshet å begynne å diskutere egne standpunkter for\mot her inne!!

Dere skal være her for å stille opp!! Ikke for å krangle..

Hilsen en som forvillet seg inn her..

• 4 uker senere...

Hva er er riktig og hva er galt, slike tunge avgjørelser er uansett vanskelig og ta.

Jeg har født 2 friske gutter og med dem, hadde jeg tanken innom, tenk hvis om det skulle være noe galt med fosteret, men det gikk bra.

3 gang jeg ble gravid her i høst, ble lykken stor igjen, alt var vel og bra, var først på en ul , da var jeg der for tidlig, gang nr 2 var alt i orden, men de ville at jeg skulle komme igjen en uke seinere på ny ul, fordi barnet lå litt vaskelig til, slik at de ikke så alt de ville med hjerte.

Jeg hadde en rar tanke om at det kanskje kunne være noe galt, men nei det skjeer ikke meg.

Etter en uke dro jeg aleine tilbake, der ble det da ny unersøkelse av ei jordmor, som etter en stund måte hente en lege som var inne å så i to minutter, jeg fikk da beskjed om at barnet hadde hjertefeil, ups det var å få et slag i hode, jeg trodde jeg drømmte og alt av gleder som var den dagen 21 desember, det var et stort sjokk.

Med den type hjertefeil hadde det som regel kromosomfeil også, så jeg måtte ta fostervanns prøve , å gå i over en uke og vente på svaret ,var en tung tid oppi jula.

Og svaret ble kromosomfeil og stor hjertefeil.

Med tungt hjerte valgte vi å avbyte i tanke på oss selv og barnet.

Et liv inn og ut av sykehus hadde blitt tøft det også, når sykehuset ligger i avstand at du må bruke hele dagen og flere små barn som krever sitt

Dette var vel litt utenom innlegget, men litt likt likevel.

Jeg ønsker bare at dere har tatt det riktige valget for dere, det er det en skal stole på uansett. Lykke til uansett

Kjær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...