Gå til innhold

kan jeg bruke nesespray?

Gulan, gullet og gullklumpen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har slått opp på felleskatalogen.no. Denne nettsiden er laget av de som produserer medikamenter, og der står det også om de kan brukes i svangerskapet. Det som står om nesespray (Otrivin, Rhinox, Zymelin) er at stoffet i seg selv kanskje kunne skadet barnet. Men siden vi bruker det som nesespray, så vil det stort sett virke kun i nesa. Dermed er det ansett som trygt å bruke det under svangerskapet.

Kan også si at siden det er produsentene som har skrevet at de trygt kan brukes, så ER det også trygt. De ønsker nemlig ikke å risikere søksmål, så de er kjemperestriktive med hva de anbefaler!

Men bruk ikke mer enn det som står på pakka. Og hvis du klarer deg med barnedosen, så er du enda sikrere.

God bedring!

=) Blivende lege som velger å være anonym fordi hun har lyst å være "bare meg" på denne siden ellers..

Hei nå fant jeg et innlegg om saken! tillater meg å kopiere innlegget :

Nesespray:

Jeg er avhengig av det selv og ble litt bekymret så spurte legen om det var skadelig...Ble litt sjokkert da han sa jeg måtte slutte med en gang fordi det kunne være skadelig (noe å gjøre med at blodårene i morkaka ble snevre, altså...ikke nok blod til fosteret)...Selvfølgelig er det veldig sjeldent at det skjer noe galt..Men i min journal fra den siste maen min star det at de fant "til dels trange spiralarterier i livmorslimhinnen. Godt mulig det ikke har noe med nesesprayen å gjøre, jeg turte ikke å spørre legen om det kunne komme av nesesprayen men det fiikk meg til å tenke...

Dette er ikke ment som skremsel i det hele tatt...Jeg har nemlig en god nyhet!!

Min akupunktør anbefalte meg en nesespray som man kan bestill på apoteket som heter : Rhinodoron, nasenspray mit aloevera. Jeg kjøpte den nå, og mot alle forventninger så virket den! Måtte bare dele dette med dere:) slutt..

Denne nesesprayen har jeg også kjøpt og begynt å bruke nå, og har klart å slutte med Rhinox og Otrivin! Så jeg anbefaler virkelig å prøve den ut. Søk på nettet etter den, kjøpte den over nettet selv. Anbefales.

Annonse

Kjøp nesespray for barn. Det er bare halve styrken.

Jeg spurte legen hvorfor man ikke kunne bruke det og fikk til svar at det var pga at man var veldig forsiktig med å teste medikamenter på gravide og derfor skrev dette for sikkerhetskyld på mange produkter. Så det er godt mulig at det ikke er farlig eller gjør noe, men man vet altså ikke.

Jeg var potte tett store deler av forrige svangerskap og måtte ofte ha en liten dose for å klare å sove, men bruker den for barn og ikke alltid full dose. Saltvann funka ikke i det hele tatt.

hehe....ja det var mange meninger...

saltvannsspray funker ikke på meg når jeg er forkjøla, så de siste nettene har jeg brukt otrivin for i det hele tatt å kunne puste når jeg legger hodet bakover. men begrenser inntaket, og håper på det beste.

"Drugs should be given only if the potential benefit outweighs the potential risk to the fetus."

....og det er vel en fordel at mor ikke dør av oksygenmangel under svangerskapet....

He he he den var god, gulan og reka.... *ler*

Sliter med det samme...tett nese, og har hatt det en ukes tid nå...

Saltvann funker ikke..så jeg bruker Rhinox..

I felleskatalogen står det under graviditet/amming; at en kan bruke Rhinox innenfor terapautiske doser, dvs. en spray i hvert nesebor 2-3 ganger om dagen...

Det beste er jo selvfølgelig å klare seg uten...

For å i det hele tatt å klare å puste bruker jeg derfor Rhinox nesespray 2-3 ganger i døgnet, og ikke mer...sparer på den, slik at jeg kun bruker den når jeg er potte tett!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...