Determeg Skrevet 11. november 2006 #1 Skrevet 11. november 2006 Hei Har en liten fyr som ble 3 år i august, og han bruker fremdelse bleie. Han går på do innimellom, men sier stort sett ikke ifra, så om han går uten bleie i en litt lang periode, går det så og si alltid galt. Vi prøvde intenes å avvenne ham i sommer, men det var åpenbart for tidlig.(Det som også var veldig synd var at barnehagen ikke fulgte opp når vi ba dem om det tidlig på våren, kom derfor ikke skikkelig i gang før på sommeren) Noen som har gode råd? Har tenkt tanken på en belønningsordning, men vet ikke hvor riktig det er. Å gå på do er jo tross alt noe man bare må lære seg etterhvert... Vet ikke... Gikk så veldig lett med søsteren hans, som nå er syv, så vi ble vel litt bortskjemt kanskje... Det er vel kanskje feil å stresse med dette, er bare det at jeg føler at jeg har fått litt nok av bleier:-) Spesielt de "brune" he he.. Noen som har noen innspill på dette??
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #2 Skrevet 11. november 2006 Hei. Jeg har en jente som jeg nesten hadde mistet troen på ville slutte med bleier. Hun nektet å sitte på do, og syntes det var helt ok å gjøre fra seg i bleia. Helt til jeg kjøpte en glansebilde bok og klistremerker. I begynnelsen fikk hun et merke for hver gang hun satt på do, og noe ekstra for hver 5. merke. Pluss litt ekstra i begynnelsen om hun gjorde fra seg i do. Da var det super sirkus. Hadde kjøpt inn små ting jeg viste hun ville sette pris på. Etter hvert ble belønningen sjeldnere. I tillegg brukte hun ikke bleie hjemme. Vi hadde noen uhell. Etter ca en måned når vi skulle i barnehagen, og jeg hadde tatt morgenstelle og bleia skulle på nektet hun. Hele dagen var hun bleie fri i barnehagen uten uhell. Jeg tror veldig på konstant belønning når noe nytt skal læres. Veldig motiverende. Det er klassisk betinging som også gjøres på hunder. Vi har hatt super effekt ut av det.
Galskapens overhode Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Jente, ble 3 i september. Strever nå med intens bleieavvenning. Drar hver dag til bhg uten bleie. Fått personalet med meg også.. Er ikke nok med tilvenning i bare helger og de siste 3 timene etter barnehage. Hun går nå uten bleie hele dagen. Enkelte uhell har vi. HUn sier ikke ifra, men ser det på kroppsspråket hennes at NÅ er det på tide å løpe på do. Belønningen vår er masse skryt og klapp i hendene når/hvis hun husker det selv. MEn alltid ros for å gå på do. Nå har vi innført at hun kan få klistermerke hvis hun bæsjer på do.. (elsker plutselig hest) men hun holder seg fremdeles til hun får på bleie på kvelden. I dag løp hun å¨gjemte seg og lot det komem i trusa. Hvis hun er uheldig så gjør jeg aldri noe stort nummer av det, men minner henne på at hun må huske å løpe på do neste gang tisse elelr bæsjen vil ut.. Håper vi er dagtørre til nyttår
KristianL Skrevet 13. november 2006 #4 Skrevet 13. november 2006 Jeg syns ikke du skal gi han belønning for noe så naturlig som det å gå på do. Jeg føler meg ikke komfortabel med dagens "motetrend" hvor det skal gis belønning for å mestre noe. For meg er dette noe stort tull, det ligger i barns natur å ville mestre en ting, vel å merke når de selv føler de har forutsetninger for å klare dette. Det våkser nå opp en generasjon barn som læres opp til at de ikke trenger å gjøre noe som helst før det ligger en belønning å venter på dem i den andre enden. De aller fleste barna i dag slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år gamle, så sønnen din er fortsatt godt innen for normalen. Og du, det skjer mye opp i en liten pjokks hode på kort tid når det gjelder bleieavvenning altså. Han kan plutselig bli moden fra den ene måneden til den andre. For noen barn et det jo også slik at bleieavvenninge MÅ være deres egen avgjørelse, dvs. at de stritter i mot alt foreldrene forsøker for å få de tørre, også venter man en periode uten nå stress og mas, og vips så har barnet plutselig bestemt seg for å gå på do og da sjer avvenningen uten uhell av noe slag. Jeg ville ha fortsatt med bleier på han en stund til jeg, men om du først skal fortsette løpet, så må dere sørge for at han går på do. Lag faste do tider, uavhening av om han sier at han må noe eller ikke. Ta han med på do og sett han der noen minutter så kan det hende det kommer noe til tross for at han sier nei. Men ikke tving han til å sitte der for lenge, for da blir det en kamp mellom han og dere som dere er nødt til å tape.
Nicolina Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Tja, det sies jo at barn ikke slutter før de er klare, men litt oppmuntring hjelper nok. Det jeg gjorde med mi jenta, som også var litt "sein", var å kjøpe de lekreste trusene jeg fant. Disse la jeg på badet, og hun var helt ellevill eller å bruke dem. Nei sa jeg, disse trusene er kun for jenter som ikke bruker bleier. Ok sa hun, og reiv av seg bleien. Jeg er slutta! Og sånn ble det, ho slutta der og da. Kan jo være verd å prøve for deg også?
kleika Skrevet 14. november 2006 #6 Skrevet 14. november 2006 hei har en på 3 et halvt en gutt,jeg følte meg osse totalt mislykket da jeg ikke kunne få ham renlig før han ble 3 men jo mere jeg pressede jo mere nektede han,vi kjøpte ham en super presang og sa at den fikk han når han ble renlig og han kastede bleien på dagen med veldig lite uheld i ettertid,jeg synes ikke det var fejl fremgangsmåte da han følte det var hans beslutning og ikke vores,det var det han trengte lidt motivering og at vite det var hans valg.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #7 Skrevet 14. november 2006 Slik er det fra andre siden: Selv tisset jeg i sengen helt til jeg var 7 år og det var utrolig pinlig, jeg husker at jeg aldri ville overnatte hos noen, sengen min var alltid våt...ikke like koselig å legge seg i og når jeg var liten var det typisk for mødre å sitte og diskutere med andre om hva de slet med når det gjalt barna og det var slett ikke morsomt å hele tiden høre hvor plagsom min sengevæting var. Nå har jeg en sønn på 4,5 år og først nå i sommer sluttet han med bleie på dagen, det hender det skjer noen uhell, men det er helt greit for meg. Og at han tisser på natten betyr ikke annet enn at han har en blære som av ulike årsaker ikke holder på alt ennå. Det at han bruker bleie på natten skal ikke være noe pinlig i det hele tatt, vi klarer jo ikke f.eks å kontrolere blødningene når vi har mensen. Så vær så snill, ikke føl at dere misslykkes som foreldre om barnet ikke slutter på dagen, ikke alle er klar for det, og det å tisse på seg kan være flaut nok om ikke foreldrene skal mase om det. Mitt mål er at sønnen min får legge seg i en tørr og god seng hver natt så har det vært små lekasjer så bytter jeg på den med en gang.
Determeg Skrevet 16. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2006 Tusen takk for mange fine innspill, er så fint å kunne høre litt om andres erfaringer også. Nå skal vi gå i tenkeboksen litt og finne ut hva vi skal gjøre:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå