Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et sted at det er bare 10-15 % sjanse for å bli gravid ved AIH (per behandling). Stemmer dette? Jeg synes det høres veldig lite ut. Er det ikke meningen at sjansene skal være bedre med AIH enn med vanlig samleie? Og hva er poenget med AIH når sæd-prøvene er normale?

Det virker ikke som om gyn min har noe tro på at Pergo skal virke for oss, og da sa han at neste skritt var sprøyter og AIH. Har jo to sjanser igjen på Pergo-en før det blir aktuelt, men... Kjedelig å gå på Pergo og få bivirkninger, når legen ikke har så stor tro på den. Får håpe han tar feil... :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Riksen sa de at det er 15% sjanse for å bli gravid ved AIH pr forsøk. Gyn der inne mente at det var en stor %.Så det vil si at det er 15 par som blir gravide pr 100 par.

Men % pr forsøk når man prøver alene er jo også noe usikker.

For at man skal få AIH forsøk må man være uforklarlige barnløse. Det vil si at du har åpne eggledere og ikke endo i tillegg til at mannen har god sædkvalitet.

Det som gjør at sjansene egentlig er større med AIH enn når man prøver selv er jo at man blir stimulert med medisiner og det blir satt en eggløsningssprøyte når de ser at eggene er klare. Dermed vet de nøyaktig når egget er der det skal for at det skal klare å bli befruktet. Så blir sæden satt helt inn i livmoren med et kateter og dette igjen gjør at den er på plass til egget. I tillegg slipper de å svømme så lang. Og sæden er da på forhånd preparert slik at det bare er topp sædceller som blir satt inn.

Er dere søkt videre i systemet?

Hvis ikke vil jeg råde deg til å få gjordt det selvom du fortsatt har to muligheter med pergo igjen. Dette forde det er lang ventetid rundt omkring og det kan være greit at denne ventingen skjer mens dere enda holder på med pergo. Skulle dere få det til å klaffe på egenhånd i mellomtiden er det jo bare å avlyse videre behandling.

Klem

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har ingen andre problemer enn at jeg kun har hatt EL en gang av meg selv siden jeg sluttet med p-piller for 14-15 måneder siden. Fikk også EL av dobbel Pergo, men ble ikke gravid. Har hatt lap som ikke avdekte noe galt. Sædprøven til mannen min var normal.

Vi er ikke søkt videre. Jeg har kun oppfølgning via telefon med en gyn ved mitt lokale sykehus, og han sa at jeg ville bli sendt til en annen kollega av ham ved sykehuset dersom det ble aktuelt med sprøyter/AIH. Får time i januar hos gyn dersom jeg ikke blir gravid, og så blir jeg sendt videre da. Men vi må sikkert ikke søke, siden begge jobber på samme avdeling. Tror det vanligvis er en måned eller to å vente på time hos gyn, men jeg vet ikke om ventetiden er lengre når man skal ha AIH. Det er dumt å vente, men jeg har ikke lyst til å mase heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...