Gå til innhold

hva har dere ammehjelpere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker på nattavvenning.

jeg har en gutt på snart 6 mnd. ammer ham hver 3. time hele døgnet. han får middag også, moste grønnsaker ca kl 5.

jeg har lurt på å prøve å avvenne ham med et nattmåltid. ikveld har jeg ammet kl 18, og nå kl 21. antar at han våkner igjen kl 24. om han våkner 03 har jeg lyst til å prøve å få ham til å sove igjen, eller gi vann.

jeg syns ikke nattamming er så ille, men tenker at for han selv må det vel være godt å få sovet et langt strekk. syns han er urolig/drømmer mye på nettene, så vi har hatt han endel i senga.

hvordan har dere gjort dette med nattavvening selv? jeg har en følelse av at denne gutten ikke kommer til å hoppe over måltider av seg selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg har ikke nattavvent, og snuppa på 22 mnd får pupp når hun trenger det enda. Ofte er det flere ganger hver natt, men det skjer oftere og oftere at hun sover lange økter uten å be om pupp. 8 timer og sånn... Vi samsover, så jeg våkner minimalt, og vi har etterhvert tilpasset oss samsoving og sover veldig godt sammen alle slik. Det var litt annerledes da hun var baby - da sov jeg nok bedre alene (men det var ikke noe alternativ - hun trengte virkelig den nærheten om natta)

Skrevet

Veel, vi har sikkert "nattavvent" femtito ganger, hele den første vinteren ble hun syk to uker etterpå og så måtte puppen frem til alle tider og det var på'n igjen. Som regel betydde det at pappa'n var trøsteren på natten. Rundt ni mnd, etter en lang sykdomsperiode, ved juletider hos mine foreldre så sov hun inne hos dem en natt, og min lille nattspiser sov rett igjennom ("Vi forstår ikke hva dere klager over"...bra venninna mi hadde advart meg om at det er sånn....) Og så var hun syk noen uker etterpå og, ja du vet hva jeg mener... Barnehage tidlig er tøft, men betaler seg dette året!!!

Det var et smell i universet ved 13 mnd, da sluttet hun helt av seg selv.

Skrevet

Hm... høres jo fristende ut det der med å legge han inn til foreldrene mine i jula.. kan jo være verdt å prøve?

Du har jo rett i dette med sykdommer og greier, nå er det jo verste tiden og kanskje ikke beste tiden å nattavvenne på? Han har nettopp vært syk, over en uke, og det henger kanskje fortsatt litt igjen(han snøfter og vrir seg på natta) så jeg får vel kanskje bare holde ut..

Jeg slenger ut puppen når det passer, gir ham så mye han vil ha. Så sa tannlegen(han har fått to tenner) at tennene skal hvile mellom hvert måltid... har dere vært nøyaktige med det?

Skrevet

Tenner og nattammnig går fint - så lenge man passer på to ting. For det første må tennene være pusset og rene før legging - ellers er det ikke bra med morsmelk heller. Men RENE tenner er godt beskyttet av morsmelkens egenskaper. Når det gjelder fullammede barn er det ikke så farlig, men da må de aldri ha smakt annet enn pupp, altså. Det er karbohydrater som blir liggende som gjør miljøet i munnen slik at bakteriene florerer, og morsmelk da funker dårlig. Det andre man skal passe på er at de ikke ligger og suger hele natta, men spiser et måltid og så kobles av til neste måltid. Så klart - av og til er det maratonamming, og en gang i mellom tror jeg ikke det skader. Når de er syke, f. eks...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...