Gjest Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Mannen min får utbrudd med herpes simplex (eller noe sånt...) rundt munnen ca en gang i året. Det er jo skikkelig vondt, så han er redd for at vesla skal bli smittet. Noen som vet hvor smittsomt det er, og når det smitter? Etter ni år under samme tak har ikke jeg blitt smittet. (Har i alle fall ikke hatt utbrudd.)
winneboo Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Jeg fikk to munnsår som kom på leppa da, å snuppa mi ble smitta å fikk utbrudd 1-2 uker etter jeg fikk de. Jeg unngikk å kysse på henne og sånn den tida, men hun ble smitta fordet. Men dere får vente å se, men han kan jo unngå at hun kommer i kontakt med såra da, bare sånn for sikkhetsskyld.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #3 Skrevet 11. november 2006 Sårene smitter til de er helt grodd, unngå oralsex under utbrudd da munnsår også kan overføres til kjønnsorganene. Ikke alle som blir smittet får sår, eller merker at de har det. Et lite tips; compeed munnsårplaster er kjempebra til herpes rundt munnen(kanskje vanskelig hvis det er store og mange sår). Såret er nesten usynlig under plasteret. Man slipper skorpedannelse og det leges fortere. I Sverige får man kjøpt salve mot herpes uten resept. Sist jeg sjekket var samme salve reseptbelagt her(f eks zovirax). Ellers fins det tabletter på resept som skal tas med en gang utbruddet starter for å redusere det.(men det er dyrt!)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 Jeg har herpes på munnen og har utbrudd tre fire ganger i året. Det er så smittsomt at man ikke skal klemme og kysse på barna våre. Nevøen min har fått herpes på munnen fordi moren har smittet ham (han er fem) og det vil i alle fall ikke jeg utsette mine barn for. Man merker jo at det kommer FØR det bryter ut (klør) og da er det bare å la være å kysse / klemme på barna .. Jeg har barn 1-15 år og ingen av mine er blitt smittet til nå , men det er nok også fordi jeg har holdt meg unna med nærkontakt når jeg kjenner det kommer et utbrudd. Samboeren min har ikke blitt smittet til tross for at han har kysset på meg, men det tror jeg mer er flaks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå