Gå til innhold

Morsmelkerstatning....noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 3 ukers slit med brystbetennelse, sviende og vonde brystvorter vurderer jeg å kutte ut ammingen. Det som skulle være en hyggestund for babyen og meg har utviklet seg til rene marerittet.....

Det jeg lurer på er om andre har erfaring? Jeg er førstegangs og lurer på om jeg kan begynne på erstatning uten å snakke med helsesøster først, orker ikke tanken på amming nok en helg, nå er jo helsestasjonen stengt.

Hva slags merke vil dere anbefale og er det gode råd tar jeg i mot med takk : )

Jeg har blitt antibiotikabehandlet, kontaktet ammehjelpen og forsøkt alle mulige forebyggende og lindrende metoder, har bestemt meg for å prøve erstatning nå. Bør det trappes gradvis ned eller er det bare å kutte ut ammingen? Jeg tenker da på komlikasjoner med eventuell brystspreng?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det som deg. Ammingen ble et mareritt, så jeg begynnte å gi datteren min NAN fra hun var tre uker gammel. Fikk mye pes på helsestasjonen, men det ga jeg blaffen i. Hun er idag ti år, og er en frisk og oppegående jente. Jeg trappet ikke ned, men bare begynnte. Hadde noe brystspreng, men det gikk veldig fort over. For meg ble hverdagen en helt annen, jeg ble rolig, datteren min ble rolig og så deilig det var å kunne gå ut noen timer uten å måtte løpe hjem for å amme.

Jeg er idag i uke 32 og vil forsøke en gang til å amme, men jeg stresser ikke med det i det hele tatt. Vi gjør et forsøk, og blir det sånn som sist, går jeg gledelig over til morsmelk. Det fungerte helt fint sist :)

Skrevet

Mitt første barn ble født med hjertefeil og fikk i lang tid all mat gjennom sonde. Ammingen fikk vi derfor ikke til. Jeg ga ham både NAN og Collett. Spurte også på sykehuset om det var en morsmelkerstatning de anbefalte foran en annen, men fikk inntrykk av at alt var like bra.

Skrevet

Takk for det ; ) Godt å høre flere som har vært i samme situasjon. Føler det er endel forventinger om amming fra andre også, det er ikke noe hyggelig....Da tar jeg turen til butikken og prøver NAN i morgen.

Skrevet

hvis dere har mye allergi i familien,så bør du ikke gi barnet ditt NAN.

men en morsomelkerstatning for allergi barn.

men hvis du og din mann er "friskt" ,så er det ikke noen problem.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt uten å spørre helsesøster først ja. Det er jo uansett du som plages og HS kan da vel ikke amme for deg. Selv om du sikkert får mange godt råd (som du allerede har prøvd) fra HS... Jeg har ei jente på 4,5 mnd og hun får litt erstatning på kvelden for jeg har ikke nok melk. Men det er jo vanvittig fokus på det med amming og man føler seg jo ubrukelig som mor når man ikke får det til. Men du må jo trappe ned ammingen hvis ikke kommer du til å få brystspreng. Du som har slitt med brystbetennelse kan risikere å få det igjen dersom du får spreng.

Jeg begynte med Nan HA1 til jenta vår da hun var rundt 2 mnd. Den var helt grei ei stund men så fikk hun litt magetrøbbel. Skiftet så til Hipp og da ble hun bra. Du må bare prøve deg fram!

Skrevet

Jeg ville også bare ha begynt. HS gir deg bare dårlig samvittighet. Selv om amming er det beste, så må noen bare innse at det ikke fungerer for dem, og for babyen. en kollega av meg tok flere uker på å finne ut at det ikke gikk. til slutt reiste hun til moren sin. Moren overtok matgivning, mens hun fikk sove ut. Endelig var både mor og barn fornøyde. Ungen hadde jo i praksis sulta i flere uker.

De fleste bruker NAN og det fungerer veldg bra. Har ungen allergiske tendenser kan NAN HA1 være løsningen. Men det er ikke alle som tåler det. Skulle ungen få problemer med magen, løs mage, mageknip og lign. helt plutselg etter at du har begynt med erstatnng, er det sannsynlg at det er grunnet erstatningen, bytt i så fall til noe annet. Collett og Nutramigen er også mye brukt istedenfor NAN.

Jeg snakker ikke fra egen personlig erfaring, men erfaring som sykepl. på en barneavdeling på et sentral sykehus

Skrevet

Jeg brukte tillleg til datteren vår fra hun var ca 3 mnd. Dette fordi jeg ikke hadde nok melk. Valget var enkeltog jenta ble mer rolig og fornøyd med ekstra mat. Hun ble ammet først og fikk tillegget etterpå. Det du bør være obs på er at mange kan bli hard i magen av tillegg, så gi gjerne barnet ditt kokt vann i tillegg til morsmelktillegg. Vi brukte både collett og nan..

Skrevet

Jeg hadde lyst til å begynne med flaske til minstemann på kvelden da han var to uker, slik at Pappa også kunne få en kosestund. Spurte helsesøster om jeg kunne pumpe og gi flaske. Hun syntes jeg heller kunne gi litt tillegg så slapp jeg "maset" med pumping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...