Gå til innhold

Enda mer spekemat, listeria og toxoplasmose...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen.

Jeg gir meg ikke helt på denne saken her, fordi jeg selv er så utrolig glad i spekemat og ikke har lyst til å la være å spise det hvis det er slik at en omgang i fryseren gjør det trygt.

Min jordmor sa at jeg skulle la være, fordi listeriabakterien overlever frysing.

Mange her inne svarte at det var toxoplasmose som var risikoen i spekemat, og ikke listeria. Jeg ble nesten overbevist (og veldig glad) - helt til jeg så dette hos Matportalen:

"Kjøtt

I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet.(...)"

Jeg velger inntil videre å avstå (buhu), men skriver dette til alle de som lykkelig trodde at de kunne glede seg til spekemat i jula...:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jordmor sa jeg fint kunne spise spekepølse iallfall, siden det kjøttet er kokt i utgangspunktet! (Jeg fryser det først, uansett jeg da...) Spekeskinke sa hun ingenting om, jeg spurte ikke heller.

Lykke til!

Jeg er mer lei meg for at det er over et år til jeg skal spise rakfisk igjen jeg...

Skrevet

Uff da... hold ut! Lykke til!

Jeg for min del elsker fenalår...

Skrevet

Jeg spiser alt jeg har lyst paa av kjoettmat inkludert roastbeef, skinke og medium-stekt biff. spiser ogsaa mye sushi for det har jeg lyst paa hele tiden. Man faar jo ikke matforgiftning hver dag naar man ikke er gravid, saa faren for at noe skal skje naa er vel egentlig ekstrem liten. Iflg min gynekolog er farene veldig overdrevet...

Skrevet

Klart faren er liten, og det er viktig å ikke bli hysterisk, men poenget er at disse bakteriene ikke er spesielt farlige for et voksent menneske, mens de er livsfarlige for et lite foster.

Det handler i grunnen bare om å ønske å legge alt til rette for at barnet (barna i mitt tilfelle) skal ha det så trygt og godt som mulig. Bruker gravidebelte i bilen også, selv om jeg aldri har vært i en kollisjon så langt i livet... etc, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...