Gjest Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 no har eg begynt å bli møkklei av å være gravid, å vil så gjerne ha den ungen ut, så har nå begynt med ett lite glass hver kveld, så litt ekteskapelig kos, for å framskynde fødselen... noen som har no erfaring med rødvin? seriøst, vet om flere som har drukke vin under sv.skapet, å mer enn de to glassene jeg har tatt hittil, men får liksom litt dårlig sdamvittighet da for lille babyen i magen, at den skal ta skade av det...
ღVi treღ og en liten spire Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 du er jo på slutten av svangerskapet, og vet om mange som har tatt et glass rødvin, og født dagen etterpå.. det har vært noe annet vist det var tidlig i svangerskapet... men det er nok med et halvt glass vin på kveln..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Rødvin=alkohol. Alkohol= FYFY!!!! http://www.bevissteforeldre.no/pages/gravid.aspx?nr=22
kromis Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Hørte senest i dag på jobben at en lege "anbefalte" litt rødvin under sv.skapet til kollegaen min, fordi hun hadde for høyt jernlager... Og at litt rødvin var bra for kroppen. Jeg har ikke rørt alkohol etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Venninnen min, som er lege anbefalte meg å ikke røre alkohol selv om legen i storbritannia sier det er greit å drikke frem til 7-8 mnd??? (der hun jobber)
ღVi treღ og en liten spire Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 anonym: tørr du ikke stå fram med eget nick. du er feig!!! det er snakk om litt, halvt glass,kansje mindre også. skal ikke hive innpå med flaska..
Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 La meg anbefale alkoholfri rødvin. Inneholder det samme som vanlig rødvin, men alkoholen er fjernet. Tryggere for barnet, godt for samvittigheten din.
Gjest Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 1 til 2 alkoholenheter i uken skal ikke skade har nå jeg lest.
selma07 og engel Skrevet 10. november 2006 #8 Skrevet 10. november 2006 Hei! Jeg har valgt å være helt alkoholfri i svangerskapet, og tror at det er lurt. Legene sier noe om at man ikke vet når i svangerskapet alkohol er skadelig for fosteret, og det ville jo være trist å få et barn med FAS eller andre alkoholskader synes jeg. Det kan jo oppstå ulike problemer for barnet som ADHD, FAS, andre typer konsentrasjonsvansker osv. Jeg jobber med barn/unge som har slike skader og synes det er ganske tøft å se hvor vanskelig de har det i egne liv pga mors inntak av rusmidler i svangerskapet. Barnet bli jo også påvirket av alkoholen du drikker. Så jeg hadde valgt å la være..
Tjolahopp! Skrevet 11. november 2006 #9 Skrevet 11. november 2006 Hei! Jeg syntes ikke et glass vin om kvelden var veldig mye, over to dager. Dersom du ikke får noe resultat av dette imorgen f.eks, ville jeg nok droppet rødvinen fremover. Jeg er ikke hysterisk, har tatt et glass champagne ved enkeltstående anledninger gjennom svangerskapet, kanskje fem ganger, ett glass. Jeg giftet meg i sommer, og da skal jeg ærlig innrømme at det ble et par glass bryllupsdagen, men jeg ble aldri beruset. (Var da over ca fem måneder på vei, så babyens organer var ferdig utviklet.) Bortsett fra dette har jeg holdt meg helt borte fra alkohol, og det tror jeg er lurt. Husk at babyen bruker vesentlig mye lenger tid enn deg og meg på å bryte ned alkohol og andre stoffer pga uutviklet lever og nyre funksjon... Tror ikke jeg ville kjørt opplegget med ett glass hver kveld veldig lenge. Men du må jo velge selv, og hvis du får dårlig samvittighet, ja da taler det kanskje for seg? Håper du føder snart, med eller uten vinen. Vil bare si til slutt at jeg ikke ville drukket mer rødvin.
Gjest Skrevet 11. november 2006 #10 Skrevet 11. november 2006 ok, er var da mange forskjellige svar. må vel nevne det, at jeg har tatt ett glass nå tre kvelder på rad, å dette har jeg delt sammen med min kjære, så det har vært max et halv. jeg har 8 dager igjen til termin, og regner med at babyen har ferdi utviklet organer til nå, å ikke vil ta skade av dette. det jeg lurte på, var om noen av dere andre har erfaring med å drikke vin for å få igang fødsel? er mange andre ting jeg har lest som kan sette igang, men som abolutt ikk frister...
icetulip Skrevet 11. november 2006 #11 Skrevet 11. november 2006 En gynekolog på jobben min sa at sprit kan hemme rier ved f.eks. fare for for tidlig fødsel. Men kanskje det er andre komponeneter enn alkohol i rødvinen som skal trigge fødselen? Uansett mener jeg å ha hørt at babyens lever ikke er skikkelig moden før noen uker etter fødselen. Det er leveren som bryter ned alkohol, så da har ikke babyen noe godt av det. Men jeg ville ikke vært noe redd for at du har skadet babyen din. Et halvt glass er tross alt svært lite. Anbefalingene fra myndighetene kommer etter hva jeg har skjønt pga at de vet at alkohol kan være skadelig for fosteret, og at de ikke vet hvilke mengder som skal til, eller når i svangerskapet det kan skade.
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 11. november 2006 #12 Skrevet 11. november 2006 Jeg tenker at ett halvt glass er lite for deg,men det er jo ikke så lite for ungen... Og når de ikke har lever som fungerer ordentlig,så tror jeg ikke det kan være bra.. Men man skal jo ikke si noe sikkert ettersom det ikke er noen som vet sikkert.
Anoif Skrevet 12. november 2006 #13 Skrevet 12. november 2006 hei - jeg prøvde litt rødvin i første sv.skap, men uten hell. Jeg tror ikke det har noe for seg - baby kommer når den er klar. Du må smøre deg meg tålmodighet. I mitt første sv.skap gikk jeg 15 dager over termin så jeg har full forståelse for at det er frustrerende å vente. Jeg har termin i slutten av november med nummer to, og håper selfølgelig at det skjer snart, men har satt midten av desember som utgangspunkt. En liten digresjon - man blir også sprø av å bruke mye tid her inne i 3.trimester mht tolmodighet....
selma07 og engel Skrevet 12. november 2006 #14 Skrevet 12. november 2006 Se på denne linken: http://www.babyverden.no/templates/Article____18862.aspx?SID=BV&TN=0 Det gis mange svar her synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå