Gå til innhold

Samsoving- driver dere med det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er andre som driver med samsoving? Tar jenta vår, 3 1/2 mnd over i senga når jeg skal amme om natten. Men tør ikke la henne sove der, putter henne tilbake etterpå. Ville vært så enkelt om hun kunne ha ligget der. Mannen min er borte 14 dager om gangen også, så da er jeg jo alene også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

datteren vår sover hos oss..det har hun gjort de siste mnd.. jeg sovner alltid når hun får mat om natten... og det går helt fint...hun ligger i mellom oss... kjempe koselig er det og... ligger under egen dyne stortsett...men av og til ruller hun seg helt inntil meg... det er veldig koselig da...

Skrevet

Ja, vi samsover. vi har fra 6 mnd av hatt fokus på at minsten skal bli glad i sin egen seng, så han legger seg og sovner oppi der hver kveld kl 18, og sover der frem til jeg legger meg. Sover på siden av meg med egen dyne og med saueskinnet brettet med en kant på siden, slik at det blir et lite skille mellom meg og han. Har gjort det i 7 mnd nå;) Går så fint så!

Samsoving og krybbedød er omdiskutert, forskning peker i begge veier. Men så lenge ingen av foreldrene røyker/drikker/ruser seg, barnet har egen dyne og ikke er for varm og en ikke har unormalt dyp søvn skal det ikke være noen signifikant risiko forbundet med samsoving. Nyeste jeg har sett på forskningssiden hevder da at samsoving kan forhindre krybbedød. Jeg tar debatten med en klype salt, og velger til syvende og sist å stole på kroppen min og naturen, tross alt er jo samsoving det naturligste som finnes, og noe vi er laget for;) Og det har gitt meg en av de fineste opplevelsene i mitt liv;)

Skrevet

Jenta mi legges i sprinkelsenga og sover der til første amming. Er så kaldt å sitte oppe å amme, så jeg ammer i senga vår. Ulempen er at jeg alltid sovner før hun er ferdigspist.. Så, ja, vi driver med tildels ufrivillig samsoving. Ingen problemer med det, jeg sover så lett nå etter jeg fikk unge.

Skrevet

NEI!!!!!!!!!!11

Er du gal??

Samsoving, aldrig i verden.

Jeg legger jenta vår kl 19 og hun sover søtt i egen seng på eget rom til mellom 08 og 09 om morran.

Hun er snart 1 år, og hun har gjort det siden hun var 4 mnd.

HAr ALDRIG tatt henne opp i senga.

Den tabben gjør jeg ikke.

Senga er forbeholdt meg og min mann, og vårt ekteskapelige samliv.

Kunne ikke falt meg inn å hatt jentungen oppi senga......

Og hvorfor skulle jeg det?

Den perioden jeg ammet, så sto jeg opp, og satt med henne på en stol og ammet ferdig, derretter la jeg henne igjen.

Hun er så veltillpasset atte........

Skrevet

nemen.. kan ikke skjønne hva som er så galt med å samsove?? og hvorfor du anonym er SÅ negativ til det, må da være opp til hver enkelt hvor de lar barna sove. Han her sover i senga vår og alle 3 storkoser seg med det. Skal vi pleie vært kjære samliv, er det da andre plasser i huset å gjøre det!! senga blir da ganske kjedelig sted å gjøre det hele tiden,hva med å kose seg sammen med sin kjære foran peisen for eksempel??

Kan ikke se hvor "tabben" i det å samsove er, min lille er oxo veltilpass med å sove sammen med oss,verdens blideste gutt det er jeg sikker om.. hehe

men vi er alle forskjellige, og takk og lov for det!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

her i huse sover mathias i sin egen seng! bortsett fra viss vi kose på etter middagen å han sovne , men han sover mye dårligere da for han trives best i sin egen seng!

vi har fra starten av gjort det, vi sover dårligere når vi har han i senga våres å han vokne så snart vi røre på oss. å kan jo ikke ligge i ei stilling hele natta! håpe å me det at det skal bli lettere når han blir eldre at han sover i si seng! har ikke løst å ha han i senga våres fram til han e 4 år! vi har behov for å kose oss litt når vi har lakt oss å da sover jo som regel han. sku han da ha logge i våres seng.. hm ja hadde ikke blitt mye kos da!

vi kose me han hele dagen så han lide ingen nød på det! men mene bare på natta kan han sove i si ega seng!

Skrevet

Ja, nå med barn nr 3 så gjør jeg/vi det. Det gjør nattammingen til et ikke-problem, og gjør meg uthvilt nok til å møte behovene til alle barna på dagtid. Jeg føler også at det gir jenta mi en ekstra trygghet og nærhet uten at det koster meg noen ting - jeg sover jo stort sett gjennom alle de små nattmåltidene. Og stresser ikke med noen tanker om nattavvenning selv om hun nærmer seg 6 måneder.

Før var jeg skeptisk til samsoving, men jeg har lest mye om det og har kommet frem til at så lenge man passer på noen viktige punkter, så utgjør den overhodet ikke noe risiko i vår situasjon.

Til og med den berømte/beryktede Dr Ferber (som i sin tid på 70-tallet gikk hardt ut mot samsoving i sin bok om spedbarn og søvn) har i nyere tid sagt at han angrer på de uttalelsene han kom med den gangen om at det ikke var å anbefale.

Faktisk så finnes det mye nyere forskning som påstår at samsoving under trygge forhold er med på å forebygge krybbedød.

Skrevet

Synes det er mest naturlig jeg...

Skrevet

Hadde jeg vært alene så hadde jeg nok samsovet mer! Hender ofte at jeg sovner under ammingen, men sover ikke så godt selv da, så som regel prøver jeg å få lagt han tilbake i egen seng. Men babyen sover godt sammen med meg! Men altså, alene i dobbeltseng så ville jeg rullet sammen fars dyne og lagt langs den siden av sengen (så baby ikke triller ut, man vet jo aldri..) så baby på fars plass, med egen dyne, og så mor på sin plass med sin dyne. Så enkelt med ammingen da... og så koselig.

Skrevet

Nei, han sover i vugga ved siden av meg. Han sov med meg de første dagene etter fødselen, og den første uken etter vi kom hjem, men jeg sov veldig dårlig. Våknet stiv som en kubbe siden jeg lå i samme stilling hele natta. Vi tar heller en blund sammen utpå dagen, og koser masse i sofaen om kvelden. Så deilig atte! :)

Skrevet

vi gjør begge deler. innimellom sover han i sin egen seng, andre ganger hos oss. jeg sover ofte en lur med ham på ettermiddagen. syns det er koselig. men vi begynte med det først nå. han er snart 6 mnd. før det har han ligget i egen seng.

Skrevet

Jepp det gjør vi, og vi er ikke gale ;)

Skrevet

ja, vi samsover. Grunnen til at vi begynte med det, var at han ikke ville sove alene. Han sov kun oppå eller ved siden av oss. Så fort vi la han ned for seg selv, våknet han. Synes det er viktig at han får sovet godt! Og vi storkoser oss med det. Men vi prøver å få han til å sove i egen seng nå. Legger han i egen seng i 19-20 tiden, og da sover han bra frem til 1-2 tiden, og da roer han seg bare i vår seng, og får sove der til morran. Koselig å våkne med han ved siden av seg.

Skrevet

Har en liten seng festet til vår, i samme høyde. Så han sover nesten i vår seng... Veldig kjekt med amming, samtidig som vi ikke forstyrrer hverandre. Anbefales...

Skrevet

Ja, vi samsover med vårt tredje barn. Hun sovner i egen seng, våkner, får mat og legges tilbake i sengen, men i 6-7-tiden blir hun mer urolig, får mat igjen og denne gangen lar vi henne sove i sengen vår. Hun sover da oppe i putehøye, oppå en pute nærmest veggen med egen dyne over seg. Dette føles trygt og godt for oss alle. Jeg samsov ikke med mine eldre barn, og det føles riktig for oss på det tidspunktet.

Skrevet

Jeg har alltid lagt lillegutt i sengen sin. han sov på vårt rom til han var 4 mnd. men det hendte at jeg tok han oppi sengen i løpet av natten da han skulle ha mat. Men jeg fikk en skikkelig støkk i meg da jeg nesten tok livet av den nyfødte babyen min! han hadde klart å "sige" ned mellom meg og gubben og under dynen min. plutselig våkner jeg og finner til min store skrekk lillegutt gjemt langt under dynen uten luft!!! han var illrød og varm, nattdrakten var så våt at den kunne vris av svette, han var slakk, klam og pustet fort. Heldigvis gikk det godt, jeg fikk av han klærna, ga han mat og ny bleie så la jeg han i sin egen seng. selv trodde jeg at han var trygg, men jeg turde ikke å ta sjangsen på det flere ganger uansett hvor koselig det var, fikk så dårlig samvittighet at jeg gråt.

ellers har han alltid sove i sin seng, hadde han i sengen vår for ikke så lenge siden da gubben var borte og det var et mareritt! både jeg og lillegutt sov dårlig den natten. så det blir leeeenge til neste gang.

Skrevet

Den første uka lå han for det meste i senga la med oss, men jeg klarte rett og slett ikke slappe av når han lå der. Jeg måtte ligge i den samme stillinga hele natta (rørte jeg på meg så våkna han), og jeg var redd for at han skulle få dyna over hodet eller at sambo skulle klare å legge seg oppå han. Så jeg la han tilbake i senga si etter hver amming. Tror egentlig jeg gjorde meg selv en bjørnetjeneste med å venne han til senga si så tildlig, hadde vært verre om jeg skulle gjort det nå f.eks (7,5mnd).

Skrevet

Nei aldri sovet i sengen vår. Hun ligger nå i en reiseseng ved siden av sengen. Første tiden i kurven sin. De 2 første månedene jeg ammet om natten sto jeg opp satte oss inn i stuen. Etter 2 måneder sov hun hele natten. Sovner med en gang i sengen noen ganger gråter hun 2 min andre ganger smiler hun snur hodet sovner=0). Har heller aldri vugget henne i søvn. Er nå 5 måneder.

Skrevet

Ja, det gjør vi. De første ukene sov hun i kurven sin. Men så fikk hun kolikk. Og etter noen uker med 15 skriketimer i døgnet, tar man imot all søvn man kan få. Om det betyr at vesla må sove ved siden av meg, så greit. Så lenge man får sovet litt. Nå er hun bedre, men ligger fortsatt ved siden av meg i senga. Jeg synes jeg har fortjent litt "fri" i et par uker, dvs et par uker hvor jeg sover greit om natta uten at det skal være en kamp for å få henne rolig. Hun skal få ligge hos meg til jeg føler meg uthvilt nok til å begynne på en ny krig. Hehe.

Skrevet

lillegutt blir lagt i sin egen seng på kvelden,våkner han på natta kommer han opp i senga mi. syns det er koselig jeg..

Skrevet

Lukas sover i den store deilige senga med oss,han har egen dyne (noen ganger er han under min da:O) og koser seg veldig.Ammer enda så det er enkelt og greit!

Skrevet

Elsker samsoving, vi sover mye bedre både hun og jeg. Har samsovet med alle mine barn, og det har aldri vært et problem å få dem over i egen seng når de har vært rundt året:-)

Skrevet

Han sovner i sin seng, men er hos meg etter første amming :-) Frem til han var 7 uker sovnet vi ilag også! Sambo ligger på gjesterom, hadde ikke tatt sjangsen på det vist han la sammen med oss! (er jo på "besøk" inne på rommet han ligger på av og til da :-)

Skrevet

Synes det er helt opp til hver enkelt jeg, så lenge det er under trygge forhold. Den første tiden med et barn er veldig krevende både fysisk og psykisk, og den er dessuten veldig forskjellig for alle.

Det handler om å bli kjent med hverandre og få hverdagen til å fungere best mulig for alle parter i starten, og hvis man har det best med babyen i sengen og samsoving så gjør man det, og de som har det best med ungen i egen seng gjør det. Det viktigste er at alle får nok søvn og har det bra!

Men sånn på sikt er jeg tilhenger av å få barnet over i egen seng, leeeenge før skolealder.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...