Gå til innhold

noen som har erfaring med lap?

Anbefalte innlegg

Jeg skal til lap på tirsdag...og lurer på hva som skjer? har fått vedlig lite info, skal møte kl 09,og vet jeg kan dra hjem iløpet av dagen.

Men:

Holder det med 3.dager egenmeling? har ikke lyst å si noe på jobb....

Gjør det vedlig vondt?

Blir man lettere gravid? Jeg har pco....

Er det noe bivirkninger dagene etter?

Noen som har tatt lap??

håper på svar....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7040262-noen-som-har-erfaring-med-lap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal holde veldig greit med en 3-dagers.

Du kjenner ingenting under inngrepet, etterpå så kan det imidlertid gjøre underlig vondt i skuldrene!!!! (pga. lufta de blåser inn i bukhulen) men det hjelper å gå, strekke seg etc. - og det går over på ca 24 timer. JEg fikk med smertestillende, tok det første kvelden, men faktisk ikke dagen etter, og jeg er rimelig pingle på smerter.

Av bivirkninger så blir en del svimle og kvalme, men det er av anastesien. Ikke noe farlig, men kan være veldig lurt å avtale at noen henter deg på sykehuset og er sammen med deg på kvelden. Kvelden gjør seg best på sofaen med cola og kjeks. Selv følte jeg meg som om jeg hadde hatt en omgang omgangssyke, slapp og "sår" i magen. Men på jobb dagen etter. Hvis de kateriserer deg under inngrepet kan det være litt sårt å tisse den første gangen, jeg følte det bare som rart, kobla det først et par dager senere..

Det er ikke medisinsk bevist så vidt jeg vet, at det er lettere å bli gravid etterpå, men mange, både lekfolk og leger hevder at det fungerer litt som en "utskylling" og dermed blir det lettere å passere gjennom egglederne.

Lykke til :-)

takk for svar :-) Ble litt lettet nå, for husn som ringte fra sykehuset sa nemig at jeg måtte ha en uke syemelding, men da satser jeg på en 3 dager jeg.....jeg tåler ganske mye smerte. kan jeg forresten drikke alkohol helga etter...skal nemlig i en stor bursdagsfeiring fredag, altså 3 dager etter? ikke bestemt meg om jeg skal dra da...... Hvor lenge må jeg være på sykehuset?

Hei på deg!

Jeg har også vært i gjennom lap. I utgangspunktet får du en sykemelding på tre dager men noen trenger flere dager. Det kommer litt ann på hva slags jobb du har osv. Om du får sykemelding står det jo ikke der hvorfor du er sykemeldt på den delen som sjefen din får.

Du kan ikke kjøre selv etter inngrepet da narkosen kan sitte i. Jeg var veldig fin helt til vi kom utenfor sykehuset og der besvimte jeg. Så det ente med at jeg måtte ligge over til observasjon på sykehuset til dagen etter. Så det er grunnen til at de anbefaler folk å ta med seg et skift i tillegg til toalettsaker. Grunnen til at jeg besvimte var at jeg fikk en sein og kraftig reaksjon på narkosen.

Ellers var jeg ikke kvalm men hadde noe smerter i såret som jeg fikk smertestillende for og selvfølgelig disse luftsmertene som det ikke er noe å gjøre med. Det må bare gå over av seg selv. Jeg hadde vel disse luftsmertene i to døgn men selvfølgelig avtagende. Jeg blødde litt etter inngrepet. Blødde ingenting dagen etterpå for så å få en litt blødning igjen i et par dager etter det igjen. Du får bind på sykehuset.

Du får litt sår hals siden de intuberer deg under operasjonen men det går også over av seg selv etter noen dager. Et lite tips kan være å ha noe godt å suge på. Dette er dagene for å hive innpå med favorittdropsen.

Du blir sydd med sting som løser seg opp av seg selv så det slipper du å tenke på.

Ellers er det bare å ta godt vare på deg selv.

Lykke til

Klem

takk for svar :-) Når kan man bli gravid etterpå? Synes fakisk at jeg har fått null info ang.lap fra legen, bare at han søkte på det. Og så ringte det en dame fra sykehuset og sa når timen var..... er det sånn man ska f orden på EL og mens etter lap (har uregelmssig mens og ingen EL av meg selv, PCO)....litt utlåmodig også for at ingen skjer, så har så lyst på baby nå snart.

Hvor mange lykkes etter Lap?

Annonse

Ja Laydy_25, det har ver et uproblematisk svangerskap så langt :-)

Jeg fikk lap og brente bort noen cyster i jannuar i år, testet posetivt i februar, men mistet i mars.

Rett etter påskeferien tok jeg ny test, den var positiv, denne gangen har det gått kjempe fint :-) termin 26.12

Jeg har også pcos, jeg vet ikke om det har hatt noe betydning, men v første graviditet sluttet jeg med metaformin da jeg testet positivt, denne gangen har jeg godt på metaformin hele tiden.

Laproskopi er ikke skummelt, jeg har lege og sykehus skrekk og kvidde meg som bare det til opperasjonen, fikk komme inn på sykehuset tidlig den dagen jeg skulle oppereres, da jeg kom inn fikk jeg beroligende og det funke, ble skikkelig likegyldig. Jeg kom inn kl 7 og kl 8 ble jeg trillet ned til opperasjons rommet, fikk narkosen intervanøst, voknet 1 time senere på oppvåknings rommet, da var jeg ganske sur, siden jeg hadde det helt fint i narkose verdenen, fikk lit morfein mot smertene, og lå der å sov og små flørtet med en meget pen lege :-) jeg ble litt kvalmen og trodde jeg måtte kaste opp, men da fikk jeg bare en sprøyte i armen så gav det seg. Jeg måtte ligge på oppvåkning i ca 2 timer, så måtte jeg ligge en stund oppe på avdelingen, kl 17 fikk jeg skrive meg ut, etter å ha vert på do og spist og drukket. Jeg ble opperert på mandag og var hjemme resten av uken, for meg var det nødvendig med så mange dager, har et fysisk aktivt yrke og magen var ømm.

Vist du liker krim, kan jeg anbefale vindens skygge, som lydbok, det fikk timene til å fly.......

Lykke til

Hei!

Jeg var inne til lap for 2 dager siden.

Ble fjernet en del cyster. Har ett sting i navelen og ett litt lengre ned. Disse må jeg å fjerne på torsdag! Jeg er kjempeøm i magen og har DEN blåflekken rundt ene såret.Har litt luftsmerter, men det er bare av og til. Har vanskeligheter med å gå rett (går litt krokete), vanskelig å røyse seg og snu seg. Men det er vist stor forskjell fra person til person, og om de ev. har fjernet cyster ol.

Jeg fikk time kl 07.30 på sykehuset. Kom inn til operasjon ca kl 08.30.

Våkna ca kl 11.00, av hoste og smerter. fikk noe for det, og sovnet igjen.

Våkna igjen i 12.00 tida, og ble da trillet til rommet. fikk mere smertestillende, og søv noen timer til.

I 2-3 tida fikk jeg mat, og fikk dra hjem i 4 tida.

Hadde litt småblødninger, men fikk bind på sykehuset.Har hatt litt småblødninger siden.

Formen var helt fin etter narkosen,ikke noe kvalme.

Når jeg kom hjem spiste jeg litt å ellers søv jeg til neste morgen kl 09.30. En smule trøtt.hihi

Fikk beskjed av gynekologen om å ikke ha sex på 1 uke.

Du får sykemelding på sykehuset, og får den forlenget ved å ta en telefon dit:)

Det sies jo at noen kan bli lettere gravid, da de har fått skylt gjennom egglederne, men ikke vet jeg..

Ønsker deg masse lykke til:)

Klemm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...