mammaen til Li@m Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Vi bor i England og her kan det virke som om det er mammaene som tar den stoerste delen av omsorg og ansvar. Pappaene er ikke helt ute av bildet, men de later til aa ta mindre del av alt det som foelger med det aa ha barn. Min partner er engelsk og er flink til aa ta del i henting fra foerskole/dagmamma, lage middag, vaske opp og stoevsuge foer jeg kommer hjem fra jobb (man - fre), men i helgene blir det jeg som tar det stoerste ansvaret med gutten vaar hele dagen.Engelskmenn har dette i seg med aa maatte stikke en tur paa pub'en...Jeg har ogsaa ansvaret med bading og legging av 3-aaringen vaar, samt mathandel, klaer, sko osv. Jeg jobber full uke paa det lokale colleget og studerer i tillegg. Partneren min jobber ogsaa full uke, og tar ansvaret for gutten vaar to kvelder i uken naar jeg er paa jobb til kl.21.00. Det blir liten tid for meg til meg selv og studiene mine. Det er noen aar siden jeg flyttet fra Norge, og jeg lurer paa ansvarsfordeligen "hjemme" hvordan den er naa; for 10 aar siden syntes jeg at norske menn laa milelangt fremme i forhold til mange menn i andre europeiske land - er det slik ennaa? Og hvordan er en typisk norsk mann i forhold til min engelske partner? Bare litt nyskjerrig...
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 I min lille familie (og i våre venners familier) er mannfolka veldig flinke til å ta ansvar og er kjempeflinke med ungene. Hjemme hos meg gjør vi omtrent like mye både med hjem og barn. Synes det er veldig deilig at det er sånn )
Ingenting Tingeling Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Tror nok dette varierer en del, men har inntrykk av at norske menn generelt sett er svært opptatte av å delta i omsorgen og ansvaret for barna. Hos oss er det sånn at jeg og samboeren min i hverdagen deler temmelig likt på ansvar og omsorg for dattera vår. Ingen forskjell der, tror jeg. Også når det gjelder husarbeid. Jeg liker f.eks. å ha ansvaret for å putte klær inn i vaskemaskina, han tar ut og henger opp. Vi deler vanligvis likt mht å stå opp i helgene, men nå når jeg er gravid og mere sliten enn vanlig, står han opp oftest med dattera vår i helgene. Han er en veldig engasjert pappa, som både leker med henne og steller henne minst like mye som meg. Tror dette er ganske vanlig, har inntrykk av at pappaene i de familiene som vi kjenner er temmelig like samboeren min.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #4 Skrevet 11. november 2006 Dette varierer mye, og norske menn er ingen homogen gruppe akuratt. Det som er spesielt for Norge er vel det at det legges mer og mer til rette for at menn skal involvere seg, og blant en del yngre menn meldes det stadig om at det er en økende trend at de ønsker å bruke mer tid med barna og ta del i daglig oppdragelse, stell osv. Jeg må nok si at jeg tror mannen din er som en gjennomsnitts norsk pappa. For det er jo fortsatt sånn i de fleste hjem her i Norge at det er mamman som tar hovedansvar for barn og hjem. De fleste venninnene mine har uten tvil hovedansvaret, og det hender ganske ofte at de ikke kan være med på ting som skjer fordi de må være hjemme når mannen er på fotballkamp, hos kamerater osv. Men det betyr jo ikke at det ikke er forbedringspotensiale. Jeg har nok vært heldig med mannen min. Vi deler på det meste, både ansvar for barna, matlaging, rengjøring osv. Han er student, så i perioder hvor han har mye på skolen så gjør jeg mer, og når jeg har hatt det travelt på jobb så gjør han mer. Så jeg vet at det går an. Kan du ikke ta en prat med han en kveld og si at du trenger litt mer tid til å lese i en periode, og om dere kanskje kan komme frem til en fordeling som frigjør litt mer tid til lesing for deg? Bare ikke klandre han for å ikke gjøre nok, da blir gjerne resultatet at han gjør mindre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå