Gå til innhold

Holle hirsegrøt -. hvordan lage??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holle hirsegrøt: står at man skal tilsette søt melk/soyamelk??? Hæ?? Hvordan lager dere denne grøten? Burde jeg heller kjøpe mais- eller risgrøt fra Nestlé som den første grøten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter*

Dette lurer jeg også på!

Skrevet

Hei!

Uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert, har jeg gjort det på følgende måte; Hatt 1 dl vann i en kjele med 1/5 dl med holle hirsegrøt, kokt opp og latt småkoke i 2 min, deretter svelle i 5 min (som det står på pakken). Har deretter hatt på litt morsmelk som jeg har pumpet ut og blandet inn litt mosa banan for smakens skyld. Har gjort dette i en mnd og det har gått super fint med magen til lille snupp. (Hun var fullammet til litt før 6 mnd, og dette var den første "maten" hun fikk (etter tilvenning m banan)),

PS! En så lite mengde grøt blir lett kald, så lurt å sette grøtbollen i vannbad!

Lykke til!

Skrevet

Alle holle grøtene har jeg tilberedt på følgende måte:

Ønsket mengde grøtpulver (5 ss full posjon)

Tilsetter vann til passe konsistens...

har gjerne i litt olje + fruktpure..

Og så ammer jeg etterpå...

Skrevet

Jeg vet de fleste tilbreder kun med vann, siden man som regel ammer eller gir mme i tillegg.

Jeg gjør følgende:

koker opp 2 dl vann ca

tar 4-5 ss grøtpulver i skålen+3 måleskjeer mme-pulver(dette tilsvarer mme laget på 1 dl vann, og det blir jo 50/50 som det står på pakken)

heller over vannet og rører rundt

heller litt olje i, og rører ofte i litt sviskemos

Skrevet

Vi begynte med denne grøten som første grøt og den går ned på høykant. Jeg ammer og blander derfor med enten bare vann(ammer litt først eller etter grøt) eller med både vann og mm. Blander i litt oppvarmet mm først og så kokt vann til det får passe konsistens.Har funnet ut at hvis jeg tar vannet først blir grøten så fort kald når mm(som ikke er såå varm)kommer oppi. Måler opp vann og mm litt etter feelingen jeg.

Skrevet

forresten lurt å sette grøten i vannbad, det har jeg ikke tenkt på!(det er liksom ikke akkurat obelixporsjoner så den blir jo ganske fort kald)

Skrevet

hirsegrøten er jo bare vanlige hirseflak, akkurat som havregyn du kjøper og koker med vann.

Letteste er vel å bare koke det med vann. eller bruke alternative melkeprodukter, kanskje ikke soya men rismelk eller havremelk?

blande i frukt så det smaker noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...