Gå til innhold

Hvordan tror dere de tenker???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksempel: vi har en oljefylt radiator som er slått på i stua. Den er det selvfølgelig ikke lov å plukke på. Så har vi en helt maken i boden, (hvor han elsker å klå på alt mulig), den er iskald. Jeg lurer på om jeg skal la han plukke på den, "kjempekjedelig, det skjer jo ingenting". Eller er den også forbudt,"jeg får jo lov å plukke på den i boden, hvorfor får jeg da ikke lov å plukke på den i stua?". Dette var jo selvfølgelig bare et eksempel, det finnes jo utallige spennende ting som må undersøkes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de forstår utrolig godt at den ene er off eller fy og den andre er grei. Vi har mase skuffer på kjøkkenet, og jenta vår vet at det er kun en skuffe hun har lov å åpne og ta på ting i. Hun kan låne sausene mine, men de andre skuffene kan hun bare åpne og så lukke, for det er visst veldig spennende. På samme måte vet hun hvilken mobil som er hennes og hvilken som er min. Jeg ser det på hele henne at hun vet at hun gjør noe hun ikke har lov til når hun prøver å leke litt med min.

Så lenge han forbinder de forskjellige ovnene med ulike situasjoner tror jeg han vil forstå. Med mindre du bare vil lære ham at alle ovner er off og farlige.

Skrevet

Ja jeg tror også at de skjønner slikt! Vi har en ovn som vi aldri fyrer i, og den lar vi henne få lov til å gå rundt og krabbe under. Allikevel er hun superforsiktig med alle ovner og ser spørrende på oss og sier "uff?" hvis vi er borte og det er en ovn der. Enda hun ikke har brent seg eller noe.

Samme med mobiltelefon her også. Hun vet hvilken som er hennes, hvilken som er min (som hun får lov til å leke forsiktig med), og hvilken som er pappa sin (som hun ikke får leke med) 16 mnd her da!

Skrevet

Her har ungene mine skjønt for når de kan ta på ovnen eller ei. Når de var små holdt jeg handa dems litt unna ovnen slik at de kjente det var varmt, og forklarte at det var varmt. "uff, au" og slikt da de var veldig små. Så nå holder de handa litt forran ovnen for å kjenne om den er varm før de gjør noe med ovnen. De har fått det for seg at det er søppelsted... :/

Eldste jenta mi er litt redd for ovner, siden lille søster dyttet henne i ovnen ifjor. (ett uhell) så hun brant seg litt på armen.

Men lær de hvordan de skal teste ut om det er varmt eller kaldt.

Skrevet

I forhold til varme ting prøver jeg å lære henne å kjenne etter. Feks har jeg ofte kaffe/kakao/tekopp som hun selvsagt ALLTID vil drikke av, men jeg lar henne kjenne på den mens jeg sier "uff". Hun kjenner (ofte før hun kommer borti) at den er varm og trekker til seg hånda mens hun også sier "uff". Kalde kopper som det ikke er noe oppi får hun leke med.

Ovnen er jeg spent på - vi har "åpen" peis (med gitter men ikke dører) - i fjor var det ikke noen problem for da var hun ikke så mobil, og de gangene hun bevegde seg i den retningen så var det ikke i sånn fart at vi ikek klarte å stoppe henne. I år håper jeg at hun vil kjenne at det ikke er behagelig å stå for nærme når det er fyr i den (egentlig sjelden, for den er kombinert med oljefyr som ikke har høy overflatetemperatur, og i år bruker vi den), og nå har hun også mistet interessen for den sånn generelt.

Men ikek lett å forutse hvordan de tenker, nei. Men jeg tror det kan være lurt å lære dem forskjellen også, for det er jo ikke alt som er farlig heller. Og om de lærer seg å kjenne forskjell på ting så har de jo også et mye større spillerom - sånn tenker i alel fall jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...