Møøø Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Snuppa mi på 2,5 år har fått lov å gå fra middagsbordet når hun sier hun er ferdig med å spise. Hun takker for maten og da får hun gå fra, selv om jeg og mannen ikke er ferdige. Ofte så kommer hun tilbake og setter seg og spiser et par biter til. Jeg setter meg som regel på stua og slapper av litt før jeg rydder opp etter middagen. Da kan hun komme med tallerkenen sin og sette seg på stua og spise litt til.. Bør jeg tvinge til å sitte ved bordet til vi alle er ferdige? Syns nesten ikke jeg kan sette bort tallerkenen hennes når hun vil ha mer heller... Noen som har råd eller nyttige tips å komme med?
La Perla Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Vi har aldri presset noen til å spise opp maten sin, men de får ikke lov til å spise middagen i stua.
Etaner Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Vi tvinger ingenting når det gjelder mat. Han kan gå fra bordet når han er ferdig. Men vi jobber veldig med å få ham til å skjønne at hvis han først går fra bordet skal han være ferdig, ellers så blir det så mye tull. Skjønner at man føler seg litt "slem" når man tar vekk maten. Men de skjønner jo etterhvert at maten skal spises med en gang ellers forsvinner den. Men det er han ikke alltid enig i (-;
2barns mor Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Vi har ei som ble 2 år i september. Hun trenger ikke spise opp maten sin, jeg har som regel på alt for mye uansett. Hun har fått den tendensen til å slutte å spise hvis vi er ferdige før henne (det kan jo ta litt tid med måltidet...) da må vi alltid huske på å ha litt igjen på tallerken. Når hun er ferdig sier hun takk for mat, å får gå fra bordet. Vi spiser aldri middag i stua, så det er utelukket å ta med middagen dit, men noen ganger blir kveldsmaten spist på stua - er jo litt koselig det også..... Har vel egentlig ingen tips å komme med, men du kan jo prøve å begrense middagsspisingen på stua hvis du føler at dette ikke blir riktig. Du kan jo prøve å få henne til å sitte ved bordet til alle er ferdige på en lur måte....."ta oppmerksomheten bort fra maten....
~sjiraff~ Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 Snuppa må ikke spise opp maten sin nei. Man skal definitivt ikke tvinge i noen mat. Da hun er ferdig får hun gå fra, men da forsvinner også maten.
Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Vi tvinger aldri poden til å spise noe som helst mat/måltid, med mindre han bare har et par skjeer eller ei lita skorpe igjen - DET klarer han!! Men vi forventer faktisk at han skal sitte med bordet til alle er ferdige med å spise - syns det er greit at han lærer vanlig folkeskikk tidligst mulig. Det er selvsagt ikke alltid vi "klarer" å holde ham ved bordet til vi selv er ferdig, og da krangler vi heller ikke allverdens på det (han er tross alt bare 2,5 år!) - men vi forsøker så godt vi kan... og har han først gått fra bordet og takket for maten, så får han ikke lov til å komme tilbake for mer - da får han pent vente til neste måltid.. )
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 Synes du skal godta det som du synes er greit. Ville forventet at hun forstår at det ikke er sånn når dere er andre steder. Når jeg er sammen med andre barn hører jeg med foreldrene som bor der hvordan de gjør det, og tar hensyn til det.
Mamman til knærtn Skrevet 10. november 2006 #8 Skrevet 10. november 2006 Junior får spise til han er mett og jeg spør han alltid før han går fra bordet. Om han er mett svarer han. Og er han ikke mett sier han nei og setter seg igjen. Fungerer fint hos oss. Ville kanskje tatt bort maten rett etter måltidet er ferdig.
tuninna ♥ 2pp Skrevet 12. november 2006 #9 Skrevet 12. november 2006 Har en jente på 3 år, hun må ikke spise opp maten sin. Når hun har spist det hun vil ha sier hun takk for maten. Når hun har gjort det kan hun gå ifra, men får da ikke lov å komme etterpå å spise mere. Har hun sagt takk for maten er det ikke mere mat. Det er fordi hun ikke skal si hun er ferdig, gå å leke litt, og gå tilbake å spise
Møøø Skrevet 12. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2006 Tusen takk for mange gode tips, dere ;o) Må nok endre rutinene litt her i huset da, skjønner jeg, kanskje det blir bedre da )
Anonym bruker Skrevet 12. november 2006 #11 Skrevet 12. november 2006 Nei, det må han ikke. Men han venter gjerne ved bordet en stund etter han er ferdig med å spise. Det er en rutine fra barnehagen,
Snupidupi Skrevet 12. november 2006 #12 Skrevet 12. november 2006 Hær i gårn må frøkna sett med bordet tel vi alle e færdi å spis... men ho bi ikke tvenga tel å spis opp matn... e jo vi som førsyn ho... men ho får ikke nå anna før matn e spist opp... vi snakka seinast i dag om at vi sku stram inn litt på det med å spis opp når det gjeld brødskiv... før ho e ekspert på å si at ho skal ha meir brødskiv også spis ho ei tugge å e færdi...
tuppemor-75 Skrevet 12. november 2006 #13 Skrevet 12. november 2006 vesla bestemmer selv når hun er mett. når hun sier hun mett og takk for maten, så får hun gå fra bordet. hvis hun ombestemmer seg, så får hun sette seg på stolen sin igjen, og fortsetter måltidet. dette pleier å gli uten særlige problemer hos oss i hverdagen. dersom hun ikke kommer tilbake for å spise mer, så gir vi henne ikke mat før det er kveld.
Bratsj Skrevet 13. november 2006 #14 Skrevet 13. november 2006 Nei, guri - skulle vi sittet til hun spiste opp hadde vi sittet der til midnatt ;-) Hun trenger ikke spise opp - det er jo ikke hun som forsyner seg selv. Hun sier fra når hun er mett, må si takk for maten og får gå fra bordet når hun er ferdig. Det har aldri skjedd at hun har ombestemt seg faktisk. Hun er asom regel ferdig lenge før oss og vi blir sittende og prate mens hun løper og leker eller ser TV. Og hun får ikke ta med seg tallerkenen og spise videre i stua - spising foregår bare ved bordet.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. november 2006 #15 Skrevet 14. november 2006 Han får gå fra bordet når han ikke orker mer, men da er han ferdig, han får ikke gå til og fra. Men det er helt ok at han er mett og ikke orker mer.
marguritten Skrevet 17. november 2006 #16 Skrevet 17. november 2006 hun må sitte til vi alle er ferdige med å spise. det samme gjør de nede i barnehagen. da skal alle vente til de er ferdige med å spise. så vi syns det er greit at vi har de samme rutinene som de har der nede. Men hun trenger ikke å spise opp maten sin. å noen ganger så er det vi som må vente på at hun er ferdig med å spise. jeg syns det er en god ting at hun lærer å vente til alle er ferdige. det er i allefall veldig nyttig når vi er ute å spiser. for da sitter hun pent og ikke løper fram og tilbake å forstyrrer de andre.
PrinsesseSjefen Skrevet 17. november 2006 #17 Skrevet 17. november 2006 Minsten min på 2 år og 9 mnd slipper å spise opp maten sin (men hun gjør som oftest det, for hun er glad i mat....) Men de eldre barna (6 og 7 1/2) får beskjed om å ta på det de tror de spiser, uten at vi tvinger de til å spise opp når de er mette, men heller forklarer hvorfor vi sier de heller skal ta litt om gangen.... Minsten trenger ikke sitte til alle er ferdig (de store venter på hverandre, ikke på oss, det gjelder også hvis vi har besøk, barna venter på barna), Blir bare tull hvis minsten skal tvinges til å sitte til storesøstrene er ferdig, ikke matro da... Men i det siste har hun begynt å "vandre" frem og tilbake, så nå har jeg blitt strengere der. Hvis hun begynner å gå fra før hun er ferdig spør jeg om hun er helt ferdig. Hvis hun likevel går sier jeg at jeg tar vekk maten hvis hun går og teller til 3, og tar det bort. Holdt på slik den siste uka.... så kommer hun selvsagt tilbake og vil ha mer... Føler meg litt slem, men hun får ikke da, og da blir hun selvsagt sint. Men jeg vet at hun får i seg nok mat likevel, og friske barn sulter seg ikke, så hvis hun virkelig var sulten hadde hun blitt sittende. Regner med at det bedrer seg snart. De har sterk vilje toåringer...... =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå