Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Er det noen andre der ute som har måtte gi opp ammingen? I går tok jeg valget med å begynne med tåte flaske. Puppene mine er kjempe såre, knall røde og jeg har enkelte ganger blød fra den puppen. Det har tatt meg av og til opp til 1 og en halv time f på å få henne til å ta puppen, og når hun først gjorde det hylte jeg av smerte. Jeg har meget flate brytvorter og hun fikk liksom aldri takk. Når jeg ikke ammet henne satt jeg mye å gråt og følte meg helt mislykket som mor. Jeg var meget utolige og tiden gikk med på å forsøke å gi henne mat ikke på å kose oss sammen. Jeg har forsøkt alle mulige tiltak for å få henne til å ta puppen, ( ammehjelpen, skjold osv) men det går liksom ikke. Nå pumper jeg meg og gir henne morsmelk på flaske. Har kjempe mye melk og har enno ikke hatt behov for å gi mme. Merker nå at det er blitt mer harmoni i huset. Tror babyen merker at jeg er mer avslappet og ikke stresser lengere.Det er nå blitt kos igjen å gi henne mat. Men jeg føler fremdeles litt at jeg er litt mislykket som mor. Det å gi bryst er jo det som er det riktige når en har fått barn. Min baby er nå nesten 2 uker gammel.
Mamma katt Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Du er aldeles ikke mislykket! Synes du er kjempeflink, jeg! Er nok mange som bare ville gitt opp og gitt mme (uten at det er noe gale med det heller). Og så lenge du pumper deg er det jo ingenting i veien for at du kan prøve igjen litt senere når alt har roet seg og du ikke er så sår lengre? (har du forresten prøvd skjold og å gå med oppsamlingskopp siden du har flate brystvorter?) Kan jo og være at det blir lettere for hun å få rett tak når hun har vokst litt i munnen og blitt litt sterkere! Stor klem og masse støtte:-) lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Hei! Tusen takk for støtten:) Det trengte jeg. Hjelper med litt oppmuntring. Har forsøkt skjold men jenta suger så hardt at jeg begynte å blø med skjold på.Hun fikk heller ikke ut noe særlig mat i skjoldet. Jeg merket at hun liksom aldri fikk nok mat. Har også forsøkt et døgn ammepause for å roe ned brystvortene, etter en amming var de like såre igjen. Har planer om å forsøke å amme igjen, men skal vente til jeg har funnet roen. Når det ikke føles som noe press lengre. Tusen takk for støtten nok en gang:-)
ida_m_1987 og Thea Louise Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Jeg ga opp etter 1 mnd..du er ikek alene...ammingen tok all energien fra meg, og gjorde ingenting bedre...nærkontakten får man med flaske også...
mamma til fire små Skrevet 11. november 2006 #5 Skrevet 11. november 2006 gratulerer med jenta! synes også du er kjempeflink! jeg var også sår og hadde mye problemer med og mye smerte i den ene puppen. måtte pumpe og gi fra flaske i flere perioder, men nå bare ammer jeg fra begge puppene, så det er håp om du vil forsøke igjen senere:) og du må slettes ikke tenke at du er mislykket som mor, for det er du ikke. mange som har startproblemer med ammingen, men man hører som regel ikke de historiene, før man får barn selv. har du fått noe hjelp av ammehjlper eller ammepolikinikk på sykehuset da? det kan lønne seg å lese om riktig ammeteknikk ihvertfall, slik at ikke babyen bare suger på vorta, men tar mest mulig av brystet i munnen.
Peppermynte Skrevet 11. november 2006 #6 Skrevet 11. november 2006 Jeg forstår deg godt. Ga opp amming etter en uke, prøvde flere ganger uten hell i tiden som fulgte, men like vondt. Hylte og bar meg hver gang jeg la barnet til. Nå er gutten min 4 mndr og jeg pumper fortsatt, men gir mest mme pga lite melk. Etter to mndr valgte jeg å prøve å ta opp ammingen igjen pga at jeg følte at brystvortene var blitt så herdet etter all pumpingen. Det gjorde ikke vondt lenger, men gutten ville ikke ta brystet. Det var som om han ikke visste var det var. Det ble veldig mye arbeid og styr med flaskekoking og pumping og ønsket sterkt å amme nå som det ikke var vondt. Hvis du synes at det er greit å gi mme på flaske og ønsker å fortsette med det, så gjør det! Men hvis du egentlig kunne tenkt deg å ammet så anbefaler jeg å legge barnet til en gang i døgnet (eller mer) når du har mest ro og tid, slik at barnet ikke glemmer brystet. Dette fordi at smerter som oppstår i begynnelsen ofte vil avta over tid. Da har du kanskje muligheter til å ta ammingen opp igjen, om ønskelig. Jeg selv var veldig lettet når jeg begynte med flaske, og hadde vel ingen store planer om å ta opp ammingen. Men etterhvert ble det et sterkt ønske, og i den forbindelse angret jeg på at jeg ikke hadde tilbudt brystet. For noen vil det imidlertid være vanskelig med en slik kombinasjon hvis barnet ikke vil. Men hvis barnet vil ammes en og annen gang ville jeg nok utnyttet det. Spørs hva du ønsker å ser for deg... Uansett, ønsker deg lykke til!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2006 #7 Skrevet 12. november 2006 Hei Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med ammingen. Jenta mi er tre uker og i denne perioden har jeg slitt maksimalt med såre brystvorter som blør, for lite melk osv. Har begynt å gi på flaske, men merker at det er vanskelig å få henne interessert i brystet. Prøver fortvilt allikevel i forkant av hver mating. Som deg føler jeg meg komplett mislykket som mor. Det virker på meg som at alle flyter over av melk og at ammingen går som en lek for alle andre. Gruer meg til hver mating fordi jeg vet jeg må igjennom intense smerter. Har lest om ammeteknikk opp og ned og prøver å gjøre alt etter boken. Puppene mine er dessverre udugelige og flate slik at det er vanskelig å få tak. Huff, vi får håpe ting blir bedre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå