Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Vi har ei jente på tre og et halvt år som begynte noe seint å prate. Dette har vi ikke bekymret oss for, tenkte at det ville komme etter hvert, og det har det også gjort. Pappaen hennes var forresten også sein mht. språk. Ho har imidlertid hatt en fin utvikling i høst, prater nå mere gramatisk riktig, har fått flere av de vanskelige konsonantene på plass, forstår det som blir sagt osv. I tillegg klarer hun seg bra på de fleste andre kognitive feltene, og i tillegg både sosialt og fysisk. Altså så gir hun oss få bekymringer. Jeg spurte likevel i barnehagen om hva de syntes om språkutviklinga hennes, (kanskje for å få en bekreftelse fra dem på at utviklinga gikk fremover), og fikk vite at det i alle fall ikke ble satt i gang tiltak (logoped) før hun var fire, om hun da også lå etter med språket. Jeg syntes at dette hørtes ok ut, synes ikke at det er nødvendig å sette i gang tiltak dersom hun ligger innenfor normalområdet. En stund senere får jeg vite at barnehagen allikevel har kontaktet logoped og bestilt time, og det lenge før hun er fire år. Ble faktis litt lei meg da jeg nå synes at hun har hatt en svært god utvikling i det siste, men sa at det var ok (timen var allerede bestilt). Føler ikke for å "motarbeide" barnehagen, Men synes at de er litt overivrige i denne saka, og frykter de lager et problem ut av noe som fungerer greit. Noen med lignende erfaringer?
køben Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Er ped.leder i barnehage. Det som barnehagen gjør i forhold til dette er sikkert å få logopeden til å undersøke om det er grunnlag til bekymring. Logopeden er eksperter på språkutvikling hos barn. Hvis barnehagen skal få tilført ressurser til logopedtrening noen ganger per uke, må en søke om dette i oktober måned for det kommende året. Tror at barnehagen her har sikret seg i alle tilfelle, slik at dere ikke skal stå uten hjelpetilbud det neste året. Uansett skal du som mor få godkjenne dette først, vi i barnehagen må innhente tillatelse på forhånd fra foreldre før slike ting blir gjort.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #3 Skrevet 11. november 2006 Kanskje litt rart at de ikke har sagt i fra til deg før de bestilte time, men jeg synes du bør være glad for at du har en barnehage som tar dattera di på alvor. Kanskje kan noen timer med logoped avdekke om hun trenger mer hjelp, eller om alt kommer til å løse seg av seg selv? Hvis du gir inntrykk overfor dattera di at det blir spennende å møte logopeden, så kommer det i hvert fall ikke til å bli noe problem. Logopeder er jo gjerne kjempeflinke med barn! Jeg gikk selv noen timer til logoped da jeg var liten fordi jeg var så språk- og dialektforvirra (flytte mye som liten), og jeg gledet meg masse til hver time fordi logopeden var så morsom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå